تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰

مطالعه روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر که تا ۲۴ سال تحت نظر بودند، نشان می‌دهد کسانی که چربی رژیم غذایی خود را از گیاهان در مقایسه با حیوانات دریافت کرده‌اند، با احتمال مرگ بسیار کمتری روبرو بودند.

به گزارش همشهری آنلاین، این تحقیق نشان داد که مزایای چربی‌های گیاهی شامل کاهش احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی است.

دکتر «دمتریوس آلبانز»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، گفت: «این مطالعه شواهدی را ارائه می‌کند که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های حیوانی، از جمله لبنیات و تخم‌مرغ، با افزایش خطر مرگ و میر کلی و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط هستند.»

همانطور که محققان خاطرنشان کردند، ترکیب موجود در چربی‌های موجود در منابع گیاهی نظیر غلات، سبزیجات، لوبیا یا مغزها با چربی‌هایی که از حیوانات تهیه می‌شود بسیار متفاوت است.

این تیم توضیح داد: «چربی‌های گیاهی به دلیل ترکیب بیشتر اسیدهای چرب تک غیراشباع [MUFAs] و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه [PUFA] شناخته می‌شوند، در حالی که چربی‌های حیوانی با نسبت بیشتری از اسیدهای چرب اشباع شده [SFAs] مشخص می‌شوند.»

بدن برای زندگی به چربی نیاز دارد، اما دستورالعمل‌های غذایی ایالات متحده می‌گوید که کاهش چربی‌های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی‌های غیر اشباع یک حرکت سالم تلقی می‌شود.

تیم آلبانز داده‌های رژیم غذایی و سلامت جمع‌آوری‌شده از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ را بررسی کردند.

این تجزیه و تحلیل شامل داده‌های ۴۰۷۵۳۱ بزرگسالی بود که در زمان ورود به مطالعه، میانگین سنی حدود ۶۱ سال داشتند.

افراد به پنج گروه تقسیم شدند؛ از ۲۰ درصد برتر که بیشترین چربی گیاهی را هر روز مصرف می‌کردند تا ۲۰ درصد پایین که کمترین مقدار (و چربی حیوانی بیشتر) را مصرف می‌کردند.

در طول این مطالعه، بیش از ۱۸۵۰۰۰ شرکت کننده جان خود را از دست دادند که مرگ حدود ۵۸۵۰۰ نفر آنها بر اثر بیماری قلبی بود.

در مقایسه با افرادی که کمترین میزان چربی‌های گیاهی مصرف کردند، افرادی که از نظر میزان مصرف چربی‌های گیاهی در بالاترین سطح قرار داشتند، ۹ درصد کمتر احتمال مرگ به هر دلیلی داشتند. به طور خاص، داده‌ها نشان می‌دهد که ۱۴ درصد کمتر احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را دارد.

این مطالعه نشان داد با نگاهی به منابع خاصی از چربی‌های گیاهی، افرادی که بیشترین میزان چربی را از روغن‌های گیاهی دریافت کرده‌اند، ۱۲ درصد احتمال کمتری برای مرگ به هر علتی و ۱۵ درصد احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی کمتر دارند.

تیم آلبانز گزارش داد که چربی‌های حاصل از غلات نیز به شدت با کاهش خطر مرگ ناشی از هر علتی و قلبی عروقی مرتبط است.

از سوی دیگر، افرادی که از نظر مصرف چربی حیوانی در بالاترین پنجک قرار گرفتند، در طول مطالعه با احتمال بیشتر مرگ مواجه بودند.

در مقایسه با افرادی که روزانه کمترین میزان چربی حیوانی مصرف می‌کردند، افرادی که بیشترین مصرف را داشتند ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر علتی و ۱۴ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی بودند.

این روند فقط در مورد چربی‌های گوشت نبود: این تیم خاطرنشان کرد که نرخ مرگ و میر برای افرادی که روزانه مقدار زیادی چربی لبنیات یا تخم مرغ مصرف می‌کردند بالاتر بود.

منبع: مهر