سنگلج در روزگاری که تعداد محله‌های تهران به تعداد انگشتان یک دست بود یکی از ۵ محلی اصلی تهران برای سکونت محسوب می‌شد، مضاف بر اینکه باید از این محله به‌عنوان محله اعیان، اشراف و چهره‌های سرشناس تهران یاد کرد.

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : سنگلج به محل زندگی سیاستمدار، عالم، روحانی، ورزشکار و چهره‌های شاخص و شناخته‌شده کشور معروف بود. در این مطلب معرفی اجمالی شماری از این چهره‌های سیاسی به روایت حمیدرضا نارنجی‌نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن سنگلج پیش روست.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

میرزا یوسف مستوفی‌الممالک: میرزا یوسف مستوفی‌الممالک، معروف به آقا یا جناب آقا، که منصب مستوفی‌الممالکی صدراعظم‌های دوران قاجار (حاجی میرزا آقاسی، میرزاآقاخان نوری، محمدخان سپهسالار و میرزا حسین‌خان سپهسالار) را عهده‌دار بود در محدوده چال‌حصار محله سنگلج سکونت داشت.

دکتر محمد مصدق: نخست‌وزیر معروف ایران که ‌بانی ملی شدن صنعت نفت شد، در خانه پدری (باغ وزیردفتری) متولد شد. محمد مصدق تا دوره جوانی و زمانی که وارد مناصب سیاسی شود ساکن همین باغ در محله سنگلج (شهید مقدسی فعلی) بود.

مهدی بازرگان: مهدی‌قلی بازرگان، پدر مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی، خانه‌ای در محدوه میانی سنگلج، حوالی گذر قلی، داشت. مهندس بازرگان در این خانه به دنیا آمد و تا دوران نوجوانی ساکن همین خانه بود. در دوران جوانی در کوچه انجمن، زیر بازارچه قوام‌الدوله، خانه‌ای ساخت و چند سالی هم در آن ساکن بود.

سعید راد: این هنرپیشه سینما سال ۱۳۲۴ در سنگلج متولد شد و تقریباً تا ۸ سالگی و زمان کشته شدن پدرش در سانحه سقوط هواپیما ساکن این محله بود. او بعد از این ماجرا به همراه خانواده به محله شمیران کوچ کرد.

عزت‌الله ‌انتظامی: عزت سینمای ایران در محله درخونگاه به دنیا آمد اما بزرگ‌شده محله سنگلج است و حتی پسر بزرگش مجید هم در این محله به دنیا آمد. این هنرمند نامدار عرصه سینما و تئاتر تأکید داشت تا روی سنگ مزارش بنویسند: «من عزتم، بچه سنگلج».

اسماعیل فصیح: نویسنده عاشقانه‌های کوچه‌پسکوچه‌های تهران و مترجم ایرانی متولد محله درخونگاه بود. اسماعیل فصیح خالق آثاری چون دل کور، ثریا در اغما، بازگشت به درخونگاه و... که موقعیت‌های اکثر رمان‌هایش تهران و محله‌های مرکزی شهر است تا دوره میانسالی ساکن محله سنگلج بود.

محمدرضا طالقانی: از کشتی‌گیران نامدار ایران که چند سال هم ریاست فدارسیون کشتی کشور را برعهده داشت از متولدان محله سنگلج است. این ورزشکار دوران کودکی، نوجوانی، جوانی‌اش را در محله سنگلج سپری کرد.

محمدحسین فرحبخش: فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آثار سینمایی همچون مستانه، آبنبات چوبی، آواز قو و... متولد محله سنگلج است. پدرش هم قنادی فرحبخش را در بازار پاچنار داشت. او تا چند سال بعد از پیروزی انقلاب ساکن همین محله بود و درحال حاضر هم خانه پدری‌ را وقف مدرسه کرده‌اند.

ژاله علو: بازیگر، گوینده و دوبلورکه این روزها با تکرار سریال «سال‌های دوراز خانه» از شبکه تماشا صدایش را به‌عنوان راوی قصه زندگی اوشین، شخصیت اصلی سریال، می‌شنویم متولد کوچه شریعت محله سنگلج است. این هنرمند تا سال‌های جوانی ساکن این محله بود.