هم هوای گرم و هم هوای سرد می‌تواند برای گروهی از افراد مانند کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا تعدادی بیماری‌های دیگر خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ فرد شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، خیلی‌ها تصور می‌کنند گرمای هوا فقط باعث تعریق بیشتر در آنها یا حداکثر گرمازدگی می‌شود. اما باید دانست که هم هوای گرم و هم هوای سرد می‌تواند برای گروهی از افراد به خصوص کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا تعدادی بیماری‌های دیگر خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ فرد شود.

در این گزارش توضیح می‌دهیم که هوای گرم می‌تواند برای کدام افراد مضر و خطرناک باشد و هوای سرد برای چه افرادی پرخطر است.

خطرات هوای گرم برای این افراد

هوای گرم می‌تواند برخی بیماری‌ها را تشدید کند و برای گروه‌های خاصی از افراد خطرناک باشد. در اینجا به چند مورد از بیماری‌ها و شرایطی که تحت تأثیر گرما قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم:

بیماری‌های قلبی و عروقی: پزشکان هشدار می‌دهند که هوای شرجی و گرم برای بیماران قلبی کُشنده است. گرمای شدید می‌تواند فشار بیشتری به قلب وارد کند. در هوای گرم، بدن برای خنک نگه داشتن خود تلاش می‌کند که منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. این موضوع می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونری و فشار خون بالا خطرناک باشد و تشدید نارسایی قلبی و نیز احتمال وقوع سکته قلبی و سکته مغزی را به دنبال دارد.

بیماری‌های تنفسی: هوای گرم به‌ویژه وقتی با رطوبت بالا (شرجی) یا آلودگی هوا همراه باشد، می‌تواند علائم بیماری‌های تنفسی و ریوی را تشدید کند. در این شرایط، افراد ممکن است دچار مشکلات تنفسی، تنگی نفس و افزایش حملات آسم شوند.

دیابت: افراد مبتلا به دیابت در هوای گرم ممکن است دچار مشکلات تنظیم قند خون شوند. گرما می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود و این موضوع روی سطح قند خون تأثیر می‌گذارد. همچنین، در صورت استفاده از انسولین، گرما می‌تواند بر جذب آن تأثیر بگذارد.

بیماری‌های کلیوی: گرمای شدید می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد می‌کند. این موضوع می‌تواند وضعیت افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی یا نارسایی کلیه را بدتر کند.

بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی: بیماران مبتلا به ام‌اس حساسیت بیشتری به گرما دارند. گرما می‌تواند علائم این بیماری مانند ضعف عضلانی، مشکلات بینایی، و خستگی را تشدید کند.

کودکان و افراد مسن: افراد مسن و کودکان به دلیل کاهش توانایی تنظیم دمای بدن، بیشتر در معرض گرمازدگی و کم‌آبی قرار دارند. همچنین ممکن است کمتر قادر به تشخیص علائم کم‌آبی باشند و همین موضوع خطرات بیشتری برای آنها ایجاد می‌کند. برای همین کارشناسان مدام توصیه می‌کنند که کودکان و حتی سالمندان به ظاهر سالم در هوای گرم بیرون نروند.

بیماری‌های پوستی: هوای گرم و شرجی می‌تواند مشکلات پوستی مانند اگزما را تشدید کند. عرق کردن زیاد می‌تواند پوست را تحریک کند و حتی به عفونت‌های قارچی یا باکتریایی منجر شود.

بیشتر بخوانید؛

خطرات هوای سرد برای این افراد

هوای سرد هم می‌تواند برای گروه‌های مختلف افراد و بیماران مضر و خطرناک باشد.

بیماران قلبی و عروقی: نه تنها هوای گرم برای بیماران قلبی و عروقی خطرناک است، بلکه سرما هم خطراتی دارد. هوای سرد می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و سکته را افزایش دهد. وقتی بدن سرد می‌شود، رگ‌های خونی در پوست و انگشتان دست و پا تنگ می‌شوند تا گرمای کمتری از دست ‌رود. اما این تنگ شدن یا انقباض عروقی، فشار بیشتری را در بقیه سیستم گردش خون ایجاد می‌کند. یعنی قلب باید برای پمپاژ خون در بدن سخت‌تر کار کند و ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، این واکنش می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

کودکان و افراد سالمند: افراد سالمند به دلیل ضعف سیستم ایمنی، کاهش توانایی تنظیم دمای بدن، و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری هستند. هوای سرد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند سرمازدگی و کاهش شدید دمای بدن در این افراد شود. کودکان هم به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر و کمبود توانایی‌های بدنی برای تنظیم دما، ممکن است در هوای سرد دچار مشکلاتی مانند سرمازدگی (Hypothermia) شوند.

مبتلایان به بیماری‌های ریوی: هوای سرد و خشک می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های ریوی مانند آسم، برونشیت مزمن، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) و حتی بیماری‌های آلرژیک شود. افراد با این مشکلات ممکن است در هوای سرد دچار مشکل در تنفس و نیز حملات تنفسی شوند.

افراد مبتلا به دیابت: دیابت ممکن است باعث کاهش حساسیت به دما و مشکلات در جریان خون شود که در نتیجه، افراد دیابتی ممکن است بیشتر در معرض سرمازدگی و آسیب‌های ناشی از سرما باشند.

افراد با مشکلات سیستم ایمنی: هوای سرد می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و افراد با سیستم ایمنی ضعیف را در معرض عفونت‌های بیشتر قرار دهد.

با توجه به خطراتی که برای هوای گرم و نیز هوای سرد ذکر شد، بهتر است افرادی که حساس‌ترند یا مبتلا به هر یک از بیماری‌های یادشده هستند، در هوای خیلی گرم یا هئای خیلی سرد مراقب سلامت خود باشند و تا جایی که می‌توانند، از خانه بیرون نروند و اگر هم چاره‌ای جز بیرون رفتن ندارند، حتما موارد ایمنی را رعایت کنند تا آسیبی نبینند.

منبع: همشهری آنلاین