شربت خاکشیر در رفع تشنگی و عطش معجزه می‌کند و برای مقابله با گرمازدگی در تابستان هم بسیار توصیه می‌شود. اما خاصیت این داروی جادویی فقط این نیست.

شربت خاکشیر

به گزارش همشهری‌آنلاین، خیلی‌ها تصور می‌کنند خاکشیر فقط برای تابستان و رفع عطش و گرما و گرمازدگی کاربرد و اثربخشی دارد. درحالی‌که این داروی گیاهی برای پیشگیری از خیلی عارضه‌ها و مشکلات می‌تواند استفاده شود و اثرات سودمند معجزه‌آسایی دارد.

شربت خاکشیر در کاهش دمای بدن و تب به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌بیوتیکی، رفع برخی مشکلات گوارشی مثل یبوست، کمک به درمان کبد چرب، محافظت از سلامت پوست و مو و حتی تقویت میل جنسی کاربرد و اثربخشی دارد. البته مصرف خودسرانه و بی‌رویه خاکشیر ممکن است برای سلامت ضرر داشته باشد و آسیب‌رسان باشد. به عنوان مثال خاکشیر خاصیت ملیّن دارد و مصرف زیاد آن ممکن است باعث تسریع حرکات روده و منجر به اسهال و کم‌آبی بدن شود. یا مثلا به دلیل طبع سرد خاکشیر، افراد دارای روماتیسم و آرتروز نباید این گیاه را مصرف کنند. همچنین زنان باردار باید با مشورت پزشک اقدام به مصرف آن کنند.

۲۰ خاصیت باورنکردنی خاکشیر

در این گزارش به ۲۰ خاصیت باورنکردنی خاکشیر و نیز اثرات ترکیب آن با عرق‌ها و نوشیدنی‌های دیگر اشاره می‌کنیم تا بیشتر با این داروی خوشمزه جان‌فزا آشنا شوید.

همه می‌دانیم که شربت خاکشیر در رفع تشنگی و عطش معجزه می‌کند و برای مقابله با گرمازدگی در تابستان هم بسیار توصیه می‌شود. اما خاصیت این داروی جادویی فقط این نیست.

تسکین سردرد، از بین بردن شوره سر، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل قندخون، کاهش سطح کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از بروز سرماخوردگی، سم‌زدایی از بدن، کاهش وزن، تقویت قوای جنسی، رفع گرفتگی صدا در هنگام صبح، کمک به درمان کبد چرب، کمک به دفع سنگ کلیه، تقویت و پاک‌سازی معده، کمک به تنظیم فشار خون، حفظ سلامت پوست‌، مؤثر در کم‌کاری تیروئید، کاهش درد استخوان و مفاصل، درمان دل‌درد و یبوست و سنگ صفرا مهم‌ترین خواص این داروی شفابخش هستند.

شاید مثلا بپرسید خاکشیر چطور باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود؟ باید بدانید که فیبرهای محلول موجود در خاکشیر باعث افزایش حجم مدفوع و تسهیل حرکت آن در روده‌ها می‌شود که این امر به پیشگیری یا درمان یبوست کمک می‌کند. خاکشیر همچنین می‌تواند در کاهش علائم سوءهاضمه و نفخ مؤثر و کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید؛

ترکیب جادویی خاکشیر با عرق‌های گیاهی

خاکشیر به تنهایی خواص فوق‌العاده‌ای دارد که هرکس می‌تواند آن را تجربه کند اما ترکیب این داروی جادویی با برخی عرقیات، خاصیت درمانگری آن را بیشتر می‌کند و برای دستگاه‌های مختلف بدن فایده دارد. در زیر به چند نمونه اشاره می‌کنیم؛

درمان یبوست؛ خاکشیر، گلاب و آب گرم

درمان اسهال؛ خاکشیر، عرق‌نعناع و آب سرد

تصفیه خون و ضد جوش؛ خاکشیر، عرق کاسنی و عرق شاتره

دفع سنگ کلیه؛ خاکشیر و عرق‌شتر

چربی‌سوزی و کاهش وزن؛ خاکشیر، دانه چیا، عرق‌زیره و عرق شوید

آرام‌بخش و خواب‌آور؛ خاکشیر، عرق‌نعناع و بیدمشک

کد خبر 875558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha