یک متخصص گوارش می‌گوید: رژیم غذایی نامناسب باعث افزایش بیماری‌های غیرواگیر مثل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، حمله‌های قلبی، دیابت، کبد چرب و ... در ایران شده که هر یک از اینها می‌توانند منجر به مرگ فرد شوند.

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: عوامل اصلی مرگ و میر در ایران در سال‌های اخیر عمدتاً ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده است. بیماری‌هایی ازجمله بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مثل فشار خون بالا، سکته مغزی، سکته قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی و ... . البته غیر از بیماری‌ها، تصادفات جاده‌ای نیز یکی از ۵ عامل اصلی مرگ و میرها در ایران به شمار می‌رود که کارشناسان نیز آن را تایید می‌کنند.

اما آنچه که آمار بیماری‌های غیرواگیر را در کشور ما بالا برده، آن طور که متخصصان می‌گویند و مدام نیز هشدار می‌دهند، سبک زندگی ناسالم است؛ یعنی تغذیه نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی مناسب، چاقی، استرس و حتی آلودگی هوا.

سن جراحی قلب به زیر ۴۰ سال رسیده!

دکتر ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس انجمن متخصصین داخلی کشور «رژیم غذایی غلط» را یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ایرانیان عنوان می‌کند و به همشهری‌آنلاین می‌گوید: رژیم غذایی نادرست و نامناسب باعث افزایش بیماری‌های غیرواگیر مثل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، حمله‌های قلبی، دیابت، کبد چرب و ... شده که هر یک از اینها می‌توانند منجر به مرگ فرد شوند.

دکتر خسرونیا می‌گوید: قبلا بیماری‌های قلبی مختص افراد مسن بود اما اخیرا شاهدیم که خیلی از افراد جوان ۳۰ تا ۳۵ساله جراحی قلب می‌کنند یا به علت بیماری‌های قلبی در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند. یعنی سن بیماری‌های قلبی از ۵۰ سالگی به ۳۰ سالگی رسیده است.

۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

رئیس انجمن متخصصین داخلی کشور، فشار خون بالا را یکی از بیماری‌های رایج در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: دلیل ابتلا به فشار خون بالا غیر از ارث، رژیم غذایی نامناسب و استرس‌های روزانه است. استرس و بیماری‌های روحی و روانی باعث می‌شود افراد فشار خون پیدا کنند. فشارهای اقتصادی، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز و تشدید استرس در افراد است.

دکتر خسرونیا درباره دیابت هم می‌گوید: دیابت، بیماری شایعی در دنیا و ایران است و ۵۰ درصد مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند یا اگر خبر دارند، داروهای خود را به موقع نمی‌خورند، رژیم غذایی غلط می‌گیرند، بی‌تحرک و چاقند و به این ترتیب گرفتار بیماری‌ها و عوارض ناشی از دیابت می‌شوند. دیابت به تنهایی می‌تواند باعث مرگ فرد شود. فرد مبتلا به دیابت به تدریج قلب، کلیه‌ها و چشم‌هایش هم گرفتار می‌شوند و درنهایت فوت فرد اتفاق می‌افتد.

او درباره سکته مغزی هم توضیح می‌دهد: دیابت و فشار خون بالا و ناراحتی‌های فکر و خیال می‌تواند باعث سکته مغزی هم بشود و وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که حتی بروز سکته مغزی هم به رژیم غذایی غلط و بی‌تحرکی و چاقی برمی‌گردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد، بیماری‌های کبدی را هم یکی از ۱۰ دلیل اصلی مرگ و میر در ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: آمار بیماری‌های کبدی در کشور افزایش پیدا کرده و از هر ۱۰ نفر که سونوگرافی می‌کنند، شاهدیم که ۴ تا ۵ نفر گرفتار کبد چرب هستند. فرد مبتلا به کبد چرب اگر رعایت نکند، ممکن است به سیروز کبدی دچار شود و درنهایت فرد مبتلا به سرطان کبد می‌شود.

ژنتیک ۵۰ سال پیش هم بود

خیلی‌ها تصور می‌کنند عامل بروز تمام بیماری‌ها ژنتیک است و بنابراین سبک زندگی سالمی برای خود انتخاب نمی‌کنند اما دکتر خسرونیا در این باره توضیح می‌دهد: تقصیر بیماری‌ها را نمی‌توان گردن ژنتیک به تنهایی انداخت. ژنتیک تا ۵۰ سال پیش هم بود اما آمار بیماری‌های مثلا قلبی تا این حد بالا نبود. در سال‌های اخیر رژیم غذایی نامناسب، بی‌تحرکی و چاقی باعث افزایش آمار بیماری‌های غیرواگیر در کشور و درنتیجه افزایش آمار مرگ‌های ناشی از این بیماری‌ها شده است.

رئیس انجمن متخصصین داخلی کشور می‌گوید: آمار چاقی در ایران در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و سال به سال هم دارد بیشتر می‌شود. اگر تا ۵۰ سال پیش ۲۰ درصد ایرانی‌ها چاق بودند، الان بالای ۵۰ درصد مردم ایران چاق یا دارای اضافه وزن هستند. آمار چاقی در خانم‌ها بیشتر است و حتی کودکان را هم گرفتار کرده است.

بیشتر بخوانید؛

منبع: همشهری آنلاین