آبغوره سرشار از ویتامینC، فیبر و املاح مورد نیاز بدن است که سبب پیشگیری از برخی بیماری‌ها یا مهارشان می‌شود. از خواص آبغوره برای چشم، سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن غافل نشوید. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین خواص آبغوره را بررسی می‌کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، از قرن‌ها پیش از آبغوره در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. این آب‌میوه سرشار از ویتامینC، فیبر و املاح مورد نیاز بدن است که سبب پیشگیری از برخی بیماری‌ها یا مهارشان می‌شود. از خواص آبغوره برای چشم، سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن غافل نشوید. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین خواص آبغوره را بررسی می‌کنیم.

۱. تنظیم فشار خون و کلسترول

یکی از مهم‌ترین خواص آبغوره برای چربی خون است. آبغوره سرشار از ویتامین C است که کلسترول و فشار خون را کاهش می‌دهد. کنترل چربی و فشار خون از بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری می‌کند. استفاده از این چاشنی در وعده‌های غذایی برای کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی خوب است اما در نظر داشته باشید که مصرف آبغوره درمان بیماری نیست و حتما برای درمان بیماری‌ها به پزشک مراجعه کنید.

۲. پیشگیری از سرطان

گفته می‌شود که ویتامین C از ایجاد سرطان در بدن جلوگیری می‌کند. آبغوره منبعی غنی از این ویتامین است و آنتی‌اکسیدان موجود در آبغوره نیز عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد.

۳. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آبغوره درد و ناراحتی معده و روده را تسکین می‌دهد، اشتها را افزایش می‌دهد و هضم غذا را آسان می‌کند. وجود آبغوره در رژیم غذایی از یبوست هم جلوگیری می‌کند و درمانی برای بیماری کرم روده است. برای کاهش التهاب دهان و گلو هم می‌توانید کمی آبغوره غرغره کنید.

۴. کاهش وزن

کالری آبغوره بسیار کمتر از چیزی است که تصور می‌کنید و در کنار ورزش و رژیم غذایی صحیح، خوب است که به‌جای سس‌ها از آبغوره در انواع سالاد استفاده کنید. آبغوره برای لاغری مفید است، اما فراموش نکنید که هرگز نباید ناشتا مصرفش کنید، چراکه خاصیت اسیدی آن ممکن است زخم معده ایجاد کند.

۵. بهبود دردهای استخوانی

همان طور که گفتیم، آبغوره درمان بیماری نیست اما ممکن است برای تسکین دردهای مفصلی و عصبی همچون سیاتیک و روماتیسم مفید باشد، زیرا منبعی غنی از پتاسیم است.

نکته: آبغوره برای سلامت بدن مفید است، اما آن را بااحتیاط مصرف کنید؛ چراکه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. مثلا مصرف زیاد آبغوره دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و عوارضی چون سوزش معده را به دنبال دارد. علاوه بر آن اسیدسیتریک موجود در آبغوره ممکن است دندان‌های شما را حساس کند. همچنین اگر فشار خون بالا دارید، آبغوره‌ای بخرید که کم‌نمک باشد.