لندن: ارسال زیاد پیامک با تلفن همراه بر توانایی مغزی کودکان و نوجوانانی که دائم از این وسیله استفاده می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

به گفته محققان، استفاده زیاد از خدمات پیامک موجب می‌شود که کودکان سرعت عمل بیشتری پیدا کنند اما در عین حال قدرت ذهنی آنها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

البته پیش از این کارشناسان همواره نسبت به تاثیر تشعشعات تلفن‌همراه روی مغز کودکان هشدار داده‌اند اما در مطالعات جدید معلوم شده است که تاثیر پیامک روی مغز کودکان به اندازه تشعشعات تلفنی قابل توجه و حائز اهمیت است. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که ارسال پیامک روی رشد ذهنی کودکان تاثیر منفی می‌گذارد.

عمر کوتاه یخ‌ها

نیوجرسی: تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که از عمر یکی از بزرگ‌ترین یخ‌های قطب جنوب فقط در حدود 100سال باقیمانده است.  به گفته محققان، بررسی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که  سطح یخ‌های قطب جنوب با سرعت 16متر در سال در حال ذوب شدن است.

این در حالی است که از سال 1994 تاکنون اندازه این توده یخی در حدود 90 متر کاهش یافته و همین ذوب شدگی، بالاتر آمدن آب دریا‌ها و نگرانی دانشمندان را به همراه داشته است.

محاسباتی که برمبنای سرعت ذوب یخ در 15 سال اخیر انجام شده بود، نشان می‌داد که توده یخی قطب جنوب دست‌کم 600 سال عمر خواهد داشت اما با این سرعت ذوب فقط تا حدود 100 سال دیگر از عمر آن باقی است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت ذوب یخ قطب جنوب 4 برابر سریع‌تر نسبت به 10 سال گذشته است.

6 فصل برای استرالیا

سیدنی: یک محقق استرالیایی پیشنهاد داده است که کشورش 6 فصل داشته باشد. این مرد میانسال به رسانه‌ها گفت که باید از سنت 4 فصله بودن سال فاصله بگیریم و دست‌کم 6 فصل را برای استرالیا تعریف کنیم.

به گفته وی در صورتی که یک فصل «پیش‌تابستان» که در فاصله بهار و تابستان است و یک فصل «پیش‌بهار» که در فاصله زمستان تا بهار است برای تقویم تعریف کنیم، مردم درک بهتری از نشانه‌های شرایط جوی خواهند داشت.

به گفته وی شرایط جوی استرالیا به اندازه‌ای پیچیده و گسترده است که 3 یا 4 فصل برای تعریف اتفاقات جوی کافی نخواهد بود. گفتنی است استرالیا به لحاظ اقلیمی شرایط بسیار متفاوتی را در طول سال تجربه می‌کند.

این محقق با تجربه اعلام کرد که برای تعریف الگوی اقلیمی استرالیا، نباید دنباله‌رو الگوی فصل‌های اروپا بود. وی حتی پیشنهاد داده است که یک مناظره ملی برای تعیین 6 فصل در استرالیا بر پا شود.

درآمدزایی در کوهستان

تورنتو: در حالی که اقتصاددانان معتقدند موقعیت جغرافیایی اماکن تجاری و رستوران‌ها، تاثیر به‌سزایی بر درآمدزایی آنها دارد، یک قهوه‌خانه که در دورافتاده‌ترین مناطق کوهستانی کانادا قرار دارد، پنجاهمین سالگرد گشایش خود را جشن گرفته است.

این قهوه خانه مالکی 79 ساله دارد که در طول نیم قرن گذشته همواره توانسته‌ است مشتریان زیادی را دور میز‌های آن جمع کند. مالک این قهوه‌خانه دلیل موفقیت کارش را برخورد خوب با مشتریان توصیف می کند.

به گفته وی برخوردی که با مشتریان صورت می‌گیرد به آنها احساسی مانند ساکن بودن در محیط خانه می‌دهد. از سوی دیگر مشتریان علاوه بر چای و قهوه با بیسکوئیت‌ها و شیرینی‌های خانگی که توسط همسر این پیرمرد طبخ می‌شود، پذیرایی می‌شوند و برای بار‌های بعدی نیز به همین مکان مراجعه می‌کنند.