اولین محله‌ زرتشتی‌نشین تهران در محدوده خیابان سی تیر شکل می‌گیرد. ارباب جمشید جمشیدیان و ارباب کیخسرو شاهرخ دو تن از بزرگان زرتشتی بودند که در شکل‌گیری اولین محله زرتشتیان تهران نقش اساسی داشتند.

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: اولین محله‌ زرتشتی‌نشین تهران در محدوده خیابان سی تیر شکل می‌گیرد. ارباب جمشید جمشیدیان و ارباب کیخسرو شاهرخ دو تن از بزرگان زرتشتی بودند که در شکل‌گیری اولین محله زرتشتیان تهران نقش اساسی داشتند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، درباره حضور اقلیت زرتشتی در تهران قدیمی می‌گوید: «ارباب جمشید تلاش کرد تا شغل قدیمی زرتشتیان که کشاورزی بود را به تجارت تغییر بدهد. در ابتدا فقط مردان خانواده را از شهرهای یزد و کرمان برای کار در تجارت‌خانه خود به تهران آورد، اما به مرور زمان شرایطی را فراهم کرد تا کارکنانش در محدوده منزل و باغ او سکونت یابند. در نتیجه اولین محله زرتشتی‌نشین در اطراف منزل ارباب جمشید، بین خیابان لاله‌زار و فردوسی فعلی، شکل می‌گیرد که هنوز هم آن خیابان را به نام خیابان ارباب جمشید می‌شناسند. همچنین در همین اراضی زرتشتیان است که اولین مدرسه مدرن زرتشتیان جمشید جم، مدرسه فیروز بهرام و آتشکده آدریان تهران شکل می‌گیرد.»

اولین مهاجر زرتشتی به تهران از اجداد ارباب کیخسرو شاهرخ بود که همراه با آقا محمدخان قاجار به این شهر آمد. اولین زرتشتیان تهران برای شغل باغبانی در دربار و به وسیله درباریان به تهران آورده شدند.