رخ دادن گاه‌گاهی دعوا و مشاجره میان همسران در زندگی مشترکشان گریزناپذیر است و اگر منصفانه باشد و رنجشی به جای نگذارد، زندگی مشترک آنها را تهدید نخواهد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین اگر مشاجره‌های متعددی میان دو همسر رخ می‌دهد که با تلخی و دلخوری پایان می‌یابد، ممکن است لازم باشد آنها به روانشناس مراجعه کنند تا رابطه‌شان را دوباره ارزیابی کند.

توجه به این توصیه‌ها هم می‌تواند مانع از طولانی‌شدن دعوای میان همسران و ایجاد دلخوری شود:

عمل به این توصیه‌ها به شما یاری می‌رساند که مانع طولانی شدن مشاجره و به هم خوردن رابطه دوجانبه‌تان با همسرتان می‌شود:

۱- حتی اگر هنوز عصبانی هستید، دعوا را پایان دهید و بخوابید

گاهی بهترین کار این است که دعوایتان را پایان دهید و بخوابید و بحث را به روز بعد واگذار کنید. در این مدت امکان استراحت و تمرکز افکارتان پیدا می‌کند و ممکن است در این هنگام متوجه شوید که موضوع مورد اختلافتان آن‌قدرها هم اهمیت ندارد.

۲- دعوا را برای مدتی قطع کنید

قطع کردن دعوا حتی برای مدتی کوتاه می‌تواند به شما کمک کند تا بر خودتان تسلط پیدا کنید. چند دقیقه‌ای از اتاق خارج شوید و بعد هر دو آرام شدید، بحثتان را ادامه دهید.

۳- مسئولیت خودتان در دعوا بپذیرید

دوکار را می‌توانید برای جلوگیری از بالا گرفتن دعوایتان با همسرتان انجام دهید: یکی این است که مسئولیت خودتان در اختلافتان را قبول کنید و دیگری اینکه با همسرتان هم ابراز همدلی کنید.

گرچه عمل به این توصیه در میانه یک مشاجره شدید ممکن است سخت به نظر می‌رسد، اما می‌تواند به طور فوق‌العاده‌ای به هر دوی شما آرامش بدهد.. شاید کنار گذاشتن گارد دفاعی‌تان در اوج دعوا غیرعادی باشد، اما برای حل‌وفصل اختلافات با همسرتان کاری بسیار مؤثر است.

۴-حس طنز بروز دهید

هیچ چیز مانند بروز دادن حس طنز نمی‌تواند شعله خشم را خاموش کند. با مرور کردن به دوره طولانی زندگی مشترکتان حتماً می‌تواند مضمون‌های خنده‌آوری پیدا کنید که از عصبانیت همسرتان بکاهد و امکان دهد که با آرامش بیشتری به بحث ادامه دهید.

۵- گاهی لازم است حرف نزنید

گاهی ادامه بحث بی‌فایده است و دعوایتان به نقطه‌ای رسیده است که باید ساکت بمانید و راه دیگری برای ارتباط برقرار کردن پیدا کنید.

ممکن است دعوا به نقطه‌ای برسد که ادامه بحث فایده‌ای نداشته باشد و باید ساکت ماند و برای ارتباط برقرار کردن کار دیگری کرد مثلاً شانه همسرتان را لمس کنید. این ارتباط برقرار کردن از راه لمس ممکن است باعث طرف مقابلتان را آرام کنید.

۶- بدون «اما و اگر» دعوا کنید:

بسیاری از دعواها برای این به طول می‌انجامند که گرچه زوج‌ها در حین بحث به ظاهر موضع همسرشان را می‌پذیرند، اما با گذاشتن «اما و اگر» دوباره بر موضع‌شان اصرار می‌ورزند.

مثلاً هنگامی زن به شوهر می‌گوید: «درک می‌کنم چرا ظرف‌های روی میز را جمع نکردی، اما من که کلفت تو نیستم که ظرف‌ها را جمع کنم.»

۷- چیزهای مهم در زندگی‌تان را به یاد آورید

در طول زندگی مشترکتان باید به این درک رسیده باشید که علاوه بر توجه به زندگی خودتان و همسرتان باید به فکر «زندگی مشترکتان» هم باشید.

بنابراین اگر دعوا بر سر مقصر شلوغی خانه است و شما دارید طرح کاری برای درآمد بیشتر انجام می‌دهید و همسرتان

برای مثال اگر دراین‌باره بحث می‌کنید که مقصر شلوغی و درهم‌برهم بودن خانه چه کسی است، و شما می‌گویید که در حال انجام یک طرح کاری برای کسب درآمد بیشتر هستید و وقت نداشته‌اید و همسرتان می‌گوید گرفته دارد به کارهای خانه می‌رسد.

به این موضوع فکر کنید که بهترین کار برای تداوم زندگی مشترکتان چیست و در این صورت بجای انداختن تقصیر یک مشکل به گردن هم، راه‌حلی به نظرتان برسد که زندگی‌تان را بهتر کند.

منبع: همشهری آنلاین