مشهد - خبرنگار همشهری: کلاهبردار هزارچهره از هر روشی برای سرکیسه کردن طعمه‌هایش استفاده می‌کرد.

این مرد که خود را قاضی بلندپایه، مامور ارشد اطلاعات و مامور ویژه دیوان عالی کشور معرفی می‌کرد بعد از کلاهبرداری میلیونی از 13 نفر به دام پلیس افتاد.

« می‌گفت که قاضی دیوان عالی است و می‌تواند پرونده‌ام را به نفع من مختومه کند. اولش حرف‌های او را باور نکردم اما وقتی احکامی را که در دادگاه صادر کرده بود، برایم آورد، مطمئن شدم که با مرد مهمی روبه‌رو هستم. برای همین 10 میلیون تومان به او دادم تا پرونده‌ام را مختومه کند ولی بعد از پرداخت پول دیگر خبری از او نشد.»

مرد جوان در حالی این جملات را به افسر پلیس آگاهی مشهد می‌گفت که مدعی بود فریب یک قاضی قلابی را خورده است. این مرد تنها کسی نبود که از تبهکار جوانی که خود را قاضی معرفی کرده بود شکایت داشت.

چند نفر دیگر هم که با همین شگرد در دام کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده بودند اواسط شهریور امسال به اداره پلیس رفتند و شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند.

تحقیقات پلیسی برای شناسایی قاضی قلابی شروع شد و ماموران در همان بررسی‌های اولیه دریافتند نشانی‌هایی که مالباختگان از متهم می‌دهند، شباهت زیادی به یکدیگر دارد. بنابراین فرضیه اینکه تمام این کلاهبرداری‌ها توسط یک نفر صورت گرفته باشد مدنظر قرار گرفت اما درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت، ماموران با شکایت‌‌های تازه‌ای روبه‌‌رو شدند.

این بار شاکیان دختران جوانی بودند که ادعا می‌کردند مردی با وعده ازدواج سر آنها را کلاه گذاشته و اموالشان را به جیب زده است.یکی از شاکیان در تشریح ماجرا به ماموران گفت: مدتی قبل در خیابان با مرد شیک‌‌پوشی که سوار یک خودروی گران‌قیمت بود آشنا شدم.

او خودش را مامور بلندپایه وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد و مدعی بود که به‌دنبال فرد مناسبی برای ازدواج می‌گردد. مدتی بعد او که خودش را امیر معرفی می‌کرد، گفت که به من علاقه‌مند شده و پیشنهاد ازدواج داد.

من هم قبول کردم و آنجا بود که او پیشنهاد وسوسه‌‌انگیزی را مطرح کرد. امیر گفت که با استفاده از نفوذی که در نهادهای مختلف دارد، قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آنها را دارد. بعد هم از من خواست در این کار با او شریک شوم. او می‌گفت تنها کاری که من باید برای سرمایه‌گذاری انجام دهم بازکردن حساب بانکی و گرفتن دسته چک است.

من هم قبول کردم اما بعد از اینکه امیر برایم دسته چک گرفت ناپدید شد و دیگر او را ندیدم. مدتی بعد متوجه شدم که او با استفاده از دسته چکی که به نام من صادر شده بود به سراغ فروشندگان و مغازه‌‌داران رفته و در ازای خریدهای میلیونی، به آنها چک داده است. حالا هم چون چک‌‌ها به نام من بوده، همه مالباختگان مرا به‌عنوان متهم می‌شناسند و از من شکایت‌ کرده‌اند.

2 دختر دیگری هم که برای شکایت از خواستگار قلابی به اداره پلیس مراجعه کرده‌ بودند اظهارات مشابهی را مطرح کردند اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کرد این بود که مشخصات خواستگار قلابی شباهت زیادی به کلاهبردار تحت تعقیبی داشت که خود را قاضی معرفی می‌کرد.

وقتی مشخص شد امیر همان فردی است که با معرفی خود به‌عنوان قاضی دست به کلاهبرداری‌های میلیونی زده بود، ماموران متوجه شدند با یک تبهکار هزار چهره روبه‌رو هستند که بعد از سرکیسه کردن طعمه‌هایش بدون بر جا گذاشتن ردی ناپدید می‌شود.

در حالی‌که متهم تحت عناوین مختلف به کلاهبرداری‌هایش ادامه می‌داد، ماموران در پرس‌و جو از تمامی مالباختگان به سرنخ‌‌های مهمی از او دست پیدا کردند و سرانجام موفق شدند جمعه گذشته، کلاهبردار هزار چهره‌‌ را شناسایی و دستگیر کنند.

سرهنگ ماشاءالله صادقی، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی روز گذشته با بیان این خبر گفت: بعد از دستگیری متهم مشخص شد او همدستی به نام محمود دارد که وظیفه‌اش سیاه‌بازی برای فریب طعمه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: محمود،  بی‌سیمی در اختیار داشت که وقتی مرد کلاهبردار مشغول حرف زدن با طعمه‌هایش بود، با وی از طریق همان بی‌سیم تماس می‌گرفت و کدهای عجیب و غریبی را اعلام می‌کرد.

مالباختگان هم با شنیدن این کدها از پشت بی‌‌سیم باورشان می‌شد که مرد کلاهبردار واقعا فرد مهمی است و زودتر فریب او را می‌خوردند.

وی با اشاره به دستگیری همدست متهم افزود: از متهمان اسلحه گازی کمری،  مدارک جعلی مربوط به ادارات دولتی، تعدادی شناسنامه، مدارک دانشگاهی، احکام قضایی جعلی و کارت‌های شناسایی مختلف کشف شد که از آنها برای فریب مالباختگان استفاده می‌کردند.

سرهنگ صادقی با اشاره به شناسایی 13 شاکی در این پرونده ادامه داد: مرد کلاهبردار در بعضی موارد با استفاده از مدارک جعلی، اقدام به ترخیص خودرو از گمرک می‌کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که وی در کرج نیز با همین شگرد دست به کلاهبرداری می‌زده است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی از تمامی افرادی که در دام این تبهکار حرفه‌ای گرفتار شده‌اند خواست برای شکایت به اداره عملیات ویژه آگاهی خراسان رضوی مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های 2183770- 2183700 -0511 تماس بگیرند.