گروه حوادث: تحقیقات درباره جنایت مرگبار در شهر قدس در حالی ادامه دارد که بررسی‌های پلیسی و قضایی درخصوص اظهارات این مرد 65 ساله نشان می‌دهد که او از قبل، قصد کشتن اعضای خانواده خود و مرد همسایه‌اش را داشته است

صبح دیروز قاضی سیدمحمدرضا ولیعهدی - رئیس شعبه 103 دادگاه شهرقدس - با اعلام این خبر در گفت‌وگوی اختصاصی به سؤالات خبرنگار ما درخصوص این حادثه پاسخ گفت.

  • نخستین بار چه وقت با متهم ملاقات داشتید؟

حادثه ساعت 7 عصر یکشنبه به قاضی کشیک ویژه قتل اطلاع داده شد و ایشان به‌عنوان قاضی کشیک به صحنه رفته بودند، من هم به‌عنوان بازپرس پرونده روز بعد به محل رفتم و از نزدیک عمق فاجعه را دیدم، البته قبل از آن گزارش‌های مربوط را مطالعه کرده بودم، همان روز بعد از بازدید از محل حادثه، به پلیس آگاهی شهریار رفتم و بازجویی از این مرد را آغاز کردم.

  • متهم در نخستین بازجویی در چه وضعیت روحی‌ای قرار داشت؟

او به راحتی ماجرا را برایم تعریف کرد، بدون اینکه  به‌خاطر وقوع این حادثه دچار اضطراب شده باشد.

  • در  نخستین بازجویی وی چه انگیزه‌ای را برای ارتکاب جنایت بیان کرد؟

وی درباره شکی که به برخی از اعضای خانواده‌اش و مرد همسایه داشت صحبت کرد.

  • آیا در بازجویی‌های بعدی هم این ادعا را تکرار کرد ؟

او تا‌کنون همچنان به گفته‌های اولیه‌اش پافشاری می‌کند و هیچ تناقضی تا‌کنون در اظهاراتش درخصوص انگیزه اصلی قتل دیده نمی‌شود.

  • تحقیقات محلی درباره این مرد ،چه بوده است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که متهم در محل فرد خوشنامی محسوب می‌شده است، از لحاظ مالی هم فرد ثروتمندی است و ظاهرا دارای 30 واحد آپارتمان و تعداد زیادی اتوبوس و مینی‌بوس است.

وی از مدت‌ها قبل از رفسنجان برای ادامه زندگی به این منطقه آمده است و از قدیمی‌های شهر قدس محسوب می‌شده است. اهالی محل به وی اطمینان داشته و او را به‌عنوان یکی از افراد معتمد و بزرگ محل قبول داشته‌اند. وی دارای فرزندان بسیار است و ظاهرا دارای 2 همسر است که یکی از همسران وی به نام زهرا در جریان این حادثه به قتل رسیده است.

  • متهم درباره نگهداری اسلحه‌ها چه ادعاهایی دارد ؟

او مدعی است اسلحه کلاشینکف را در زمان جنگ به دست آورده است، اما در بازجویی‌ها ادعا کرده که اسلحه‌های کلت را چندی قبل از فردی به مبلغ 400هزار تومان در شهرقدس خریداری کرده و فشنگ‌ها را از فرد دیگری خریداری کرده است.

  • آیا این اسلحه‌ها را زمانی که تصمیم به قتل اعضای خانواده‌اش گرفته خریداری کرده یا ارتباطی بین این دو مسئله وجود نداشته است؟

در این باره هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست ولی او ادعا می‌کند چون با همسایه‌اش مشکل داشته اسلحه‌ها را خریداری کرده است تا درصورتی‌که نتوانست با وی کنار بیاید از اسلحه‌ها استفاده کند.

  • او که یک اسلحه کلاشینکف داشته، پس چرا دوباره اسلحه خریداری کرده است؟

متهم در اظهاراتش گفته برای اینکه حمل سلاح کمری برایش راحت‌تر بوده و می‌خواسته زمان استفاده از آن مطمئن باشد اقدام به خرید سلاح کمری کرده است.

  • قبلا از اسلحه‌ها استفاده‌ای هم کرده است؟

این جزء موضوعاتی است که قرار است کارآگاهان اداره آگاهی شهریار درباره آن تحقیقات کنند.

  • فکر می‌کنید انگیزه اصلی این مرد برای چنین جنایت خونینی چه بوده است؟

به‌نظر من این متهم از لحاظ شخصیتی کاملا سالم است. وی به لحاظ اینکه شک داشته و به‌اصطلاح  غیرتی شده تصمیم به این کار گرفته است، او مدعی است مسائل ناموسی باعث شده که دست به این کار بزند، او عاملان این موضوع  که مرد همسایه را نیز  یکی از آنها می‌داند در لیست کشتار خودش داشته اما موفق به کشتن آنها نشده است، اما تاکید می‌کند اگر روزی آزاد شود حتما آنها را هم به قتل می‌رساند.

  • فکر نمی‌کنید مسائل اخلاقی، ادعایی برای رهایی از مجازات قصاص باشد؟

البته تا زمانی که موضوع  برای دستگاه قضایی ثابت نشود نمی‌توان گفت که انگیزه واقعی وی  در این خصوص  ناموسی  یا مسائل دیگر  بوده است. اما حتی اگر به فرض، ادعاهای این مرد در این زمینه هم ثابت شود اما این مجوزی نمی‌شود برای قتل 6 انسان؛ حتی در آن صورت هم او باید ماجرا را از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کرد.

  • اتهام دیگری نیز به عامل جنایت وارد است؟

بله، نگهداری اسلحه غیرمجاز که درخصوص این موضوع پرونده‌ای تشکیل شده و برای رسیدگی به دادگاه انقلاب شهرستان شهریار ارسال خواهد شد.

  • آیا متهم مورد معاینات روانپزشکی هم قرار خواهد گرفت ؟

طی تحقیقات پرونده‌، کارشناسان پزشکی قانونی به بررسی وضعیت روانی این متهم خواهند پرداخت و درصورتی‌که وی دچار جنون آنی شده باشد به آن اشاره خواهند کرد اما نکته قابل توجه این است که این مرد با خرید اسلحه، قصد قبلی برای قتل داشته و اکنون هم می‌گوید درصورتی‌که موفق به کشتن مرد همسایه می‌شده، با خیال راحت‌تری می‌مرده است.

  • بازتاب اینگونه حوادث در این منطقه به چه صورتی است؟

اینگونه حوادث تاثیر زیادی روی  افراد و خصوصا جوانان این منطقه حاشیه‌نشین دارد و به‌شدت تحریک‌کننده است.

افراد با خواندن و دیدن عکس اینگونه افراد در روزنامه‌ها گاهی اوقات برای رسیدن به شهرت تصمیم می‌گیرند تا آنها نیز چنین حوادثی را رقم بزنند که همین مسئله باعث افزایش ناامنی در جامعه می‌شود، بهتر است رسانه‌ها علاوه بر انعکاس چنین اخباری، به بررسی عمیق‌تر اینگونه حوادث نیز بپردازند و با هشدار به خانواده‌ها و جوانان، آنها را نسبت به انجام چنین تصمیمات عجولانه و نسنجید‌ه‌ای آگاه سازند.

کد خبر 88798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز