این روزها ساماندهی بازارهای محلی میوه و ترهبار از اولویتهای مدیریت شهری است که برای ارائه خدمات بیشتر به شهروندان خیلی جدی پیگیری میشود، مسئولان آستین همت را بالا زدهاند تا در هر محلهای یک بازارمیوه وترهبار احداث کنند.طرحی که شاید ساده به نظر میرسد، اما سازوکارهایی میخواهد که فراهم کردن آن به راحتی میسر نیست.
همین بهانه کافی بود تا سراغ معاون امور شهری وفضای سبز برویم و با «فرهاد افشار» درباره اجرای این طرح گفت وگو کنیم. شاید تا کنون حرفها بسیاری در باره احداث بازار میوه وترهبار محلی در منطقه شنیده باشید، اما از روزی که این موضوع در جلسهای رسمی توسط معاون امور مناطق شهرداری تهران «دکتر شریفی» به مسئولان شهرداری منطقه ابلاغ شد، دیگر مدیران منطقه به این مسئله توجه ویژهای دارند و همه هم وغمشان را گذاشتهاند تا با همکاری شورایاران، این طرح به بهترین شکل در منطقه اجرا شود.
معاون امور شهری و فضای سبز منطقه درباره طرح احداث بازارهای محلی میگوید: «براساس دستورالعملی که از امور مناطق شهرداری ابلاغ شده، در هر محله باید یک بازار محلی راهاندازی شود تا شهروندان مایحتاج روزانه خود را بتوانند از نزدیکترین بازار محلی تهیه کنند.این بازارها ویژگیهای خاصی دارند که به مراتب از بازارهای میوه وترهبار متفرقه که اکنون در منطقه فعالیت میکنند، خدمات بیشتری به مردم ارائه میدهند.»
فرهاد افشار با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی، احداث بازار میوه وترهبار از درخواستهای ضروری شهروندان است، درباره ویژگیها این بازارها میگوید: «قرار است در این بازارها علاوه بر خدماتی که دربازارهای ترهبار عرضه میشود یک مغازه نانوایی سنتی و صنعتی و دستگاه خودپرداز بانک و خشکشویی هم راهاندازی شود تا مردم بتوانند همه نیازهایشان را دراین محل برآورده کنند.»
خانه فرهنگ و بازار
اگرچه در این طرح، ساخت بازار میوه وترهبار از هر موضوع دیگری اهمیت بیشتری دارد، اما مسئولان از نیازهای فرهنگی شهروندان هم غفلت نکردند و قرار است در این بازارچههای محلی خانههای فرهنگ هم ساخته شود. افشار درباره خدماتی که در این خانههای فرهنگ ارائه میشود،می گوید:
«برنامه ریزی شده در این خانه فرهنگ ها، خانه اسباب بازی،خانه قرآن، خانهIT و کتابخانه راهاندازی شود تا همه گروههای سنی بتوانند از خدماتی که در این مرکز ارائه شود، استفاده بهینه کنند.» اما زمینهایی که قرار است در آن بازارچههای محلی ساخته شوند، باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟
سکاندار امور شهری منطقه پاسخ میدهد: «زمینهایی که برای احداث بازارهای محلی در نظر گرفته میشود، حداقل باید هزار متر وسعت و همه اهالی محله به آن مکان دسترسی آسانی داشته باشند.» اودرباره احداث پارکینگ در محدودههای این بازارها میگوید: «هدف از احداث بازار میوه وترهبار در محلهها دسترسی شهروندان بدون استفاده از وسایل نقیله به این بازارهاست، برای همین ساخت پارکینگ برای این مجموعهها ضرورتی ندارد.»
درخواست یاری از شورایاران
مهمترین معضلی که مسئولان شهرداری منطقه با آن دست و پنچه نرم میکنند، کمبود زمین است. افشار در این باره میگوید: «مناطقی که در حاشیه واقع شدهاند با توجه به پتانسیلهای بزرگی که در اختیار دارند، مسلماً در خصوص احداث بازارهای محلی مشکلی نخواهند داشت، اما بافت شهرسازی منطقه 8 بیش از 40 سال قدمت دارد، به همین دلیل پیدا کردن زمینی با وسعت هزار متر در منطقه کاری تقریبا دشوار است.»
معاون امورشهری وفضای سبز خوب میداند که کلید حل مشکل کمبود زمین در دست چه کسانی است.او از شورایاران به عنوان بازوان توانمند شهرداری نام میبرد و میگوید: «از شوریاران محله میخواهیم با شناسایی و معرفی زمین به شهرداری مانند همیشه مدیریت شهری را در اجرای این پروژه یاری کنند تا یکی دیگر از سیاستهای شهروند محوری شهرداری در جامعه به مرحله عمل برسد.» افشار تأکید میکند در صورت تأمین منابع مالی، بازارهای میوه وترهبار از 6 ماه تا یک سال آینده به بهرهبرداری میرسند.
همشهری محله - 8