مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: این روزها رویکرد جدیدی در مدیریت شهری اتخاذ شده و برمبنای آن مدیران شهری پایتخت قصد دارند با گسترش فضای سبز، تهران را به شهری سرسبز تبدیل کنند

گسترش فضای سبز مسأله‌ای است که این روزها معاونت خدمات شهری و البته سازمان پارک‌ها را به خود مشغول کرده و در قالب طرح‌های مفصلی در‌نظر گرفته‌شده که به‌زودی آثار آن نیز در شهر قابل‌رویت است.

تهران ترافیک دارد، دود و دم دارد، اما بیشتر از هر چیز دیگر احتیاج به فضای سبز و سرسبزی دارد. این همان دیدگاهی است که مدیریت شهری تاکید خاصی بر آن دارد و مدتی است که گسترش فضای سبز در تهران آغاز شده است.  معاونت خدمات شهری و مسئولان فضای سبز شهرداری‌های مناطق 22‌گانه تهران نسبت به اجرای این طرح حساسیت خاصی نشان داده‌اند تا همان طور که دکتر قالیباف، شهردار تهران تاکید کرده، پایتخت تبدیل به شهری سرسبز شود.

 شهری که در کوچه‌ها‌ و خیابان‌ها‌یش قدم می‌زنیم و در هوایش نفس می‌کشیم حتما باید ویژگی‌ها‌یی داشته‌باشد که بتوان راحت در آن نفس کشید و به‌قول معروف گازهای سمی ‌را به ریه‌ها‌ی‌مان فرو‌نبریم. شاید بیشتر از ساخت‌و‌ساز و آسفالت و این دست موارد، این روزها تهران بیشتر از هر چیز دیگر باید فضای سبز داشته باشد و این همان بحثی است که با جدیت در‌حال پیگیری است.   

دیدگاه مدیریت شهری

پارک‌های جنگلی استان تهران به ‌2دسته طبیعی و دست‌کاشت تقسیم می‌شوند. جنگل‌های طبیعی در سطح استان پراکنده‌اند و در آن‌ها گونه‌های گیاهی مانند زالزالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، شیر خشت، پسته، بادام کوهی، داغداغان، سنجد، تنگرس، گز، ارزن، سماق، سیاه‌دلیک و‌... به چشم می‌خورد.

 اما بوستان‌های جنگلی تهران هم عبارتند از پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی وردآورد، پارک سوهانک، پارک جنگلی غزال، پارک جنگلی سرخه‌حصار، پارک جنگلی توسکا، پارک جنگلی خجیر و چندین بوستان که البته به‌تازگی ساخته شده‌اند، اما با این وجود هم‌چنان دیدگاه مدیریتی پایتخت بر این نظر استوار است که تهران با کمبود فضای سبز مواجه است و با‌ید به شهری سرسبز تبدیل شود. از این رو موضوع «تهران، شهری سرسبز» در اولویت کاری شهرداری قرار گرفت.

نقش اجرایی سازمان پارک‌ها‌

«تهران باید تبدیل به شهری سرسبز شود»؛ این  چشم‌اندازی بود که شهردار تهران به تمام معاونت‌ها‌ی شهر اعلام کرد و در ابتدا سازمان پارک‌ها‌ به‌عنوان یکی از متولیان فضای سبز پایتخت نقش اجرایی در خصوص دیدگاه شهردار پایتخت را بر‌عهده گرفت. سازمان پارک‌ها‌ البته برای تبدیل پایتخت به شهری سبز گام‌ها‌ی موثری برداشت و بر اساس آن‌چه شواهد نشان می‌دهد، طی این مدت در مناطق 22‌گانه شهرداری به این موضوع توجه ویژه‌ای شد.

بعد از این که طرح «تهران، شهری سبز» در اختیار سازمان پارک‌ها‌ قرار گرفت، حتی ساخت‌و‌ساز بوستان‌ها‌  نیز سرعت بیشتری پیدا کرد و آن‌طور که مدیران سازمان پارک‌ها‌ می‌گویند، در آینده‌ای نزدیک بازهم بوستان‌ها‌ و پارک‌ها‌ی در دست ساخت هستند که به بهره‌برداری خواهند‌رسید. هم‌چنین ادارات فضای سبز شهرداری‌ها‌ی مناطق 22‌گانه نیز در این جهت گام‌ها‌ی موثری برداشته‌اند.

نقش نظارتی مدیریت خدمات‌شهری

همزمان با حرکتی که در سازمان پارک‌ها‌ و فضای سبز شهرداری‌ها‌ی مناطق 22‌گانه برای رسیدن تهران به شهری سرسبز آغاز شده، در این بین معاونت خدمات شهری به‌عنوان یکی از معاونت‌ها‌یی که درگیری بیشتری با زندگی روزمره شهروندان دارد و به نوعی این کمبودها را بیشتر حس می‌کند نیز نقش نظارتی را بر‌عهده گرفت.

معاونت خدمات شهری بعضی از مناطقی که احتیاج بیشتری به گسترش فضای سبز دارند را شناسایی و در اختیار سازمان پارک‌ها‌ قرار داد تا کار در این مناطق سرعت بگیرد. تعامل خاصی نیز بین مدیریت خدمات شهری و مسئولان فضای سبز شهرداری‌ها‌ی مناطق صورت گرفت تا هر‌چه سریع‌تر تهران تبدیل به شهری سرسبز شود و به قولی سر‌سبزی‌اش به دود و دمی ‌که در ترافیک تولید می‌شود،  برتری پیدا کند.

تاثیر فضای سبز بر زندگی شهروندان

اگر اهل شمال یا جنوب باشید قطعا در این صورت علاقه خاصی به دریا دارید و همین‌طور اگر اهل منطقه‌ای کوهستانی باشید، با کوه و طبیعت انس دارید. اما حتما تمام این‌ علایق یک وجه مشترک دارند و آن‌هم سرسبز بودن‌شان است.اگر صبح که از خانه بیرون می‌آییم، به جای این‌که آسمانی تیره و دود‌آلود را ببینیم، چشم‌مان به فضای سبز و شهری سرسبز بیفتد، قطعاً  این موضوع بر زندگی روزمره و حتی بازدهی کاری‌مان نیز تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها‌ی مدیریت شهری برای اتخاذ این تصمیم یعنی تبدیل تهران به شهری سرسبز نیز همین موضوع تاثیر فضای سبز بر زندگی روزمره شهروندان است و مدیریت شهری نیز این نظریه را تایید کرده است.

اکسیژن خالص به جای منواکسیدکربن

یکی از خطرناک‌ترین گازهای ترکیبی که ناشی از دود خودروها و ناقص کار کردن موتور ماشین‌هاست، گاز ترکیبی منواکسید‌کربن  نام دارد که بیشتر از هر چیز دیگری بر روی انسان‌ها‌ تاثیرات روحی-روانی سوء دارد و البته کشنده هم هست. یکی از مزیت‌ها‌ و دستاوردهایی که گسترش فضای سبز و تکمیل طرح «تهران، شهری سبز» برای شهروندان پایتخت‌نشین دارد، داشتن هوای سالم‌ و اکسیژن است.

وجود درختان و فضای سبز گسترده‌تر در شهر باعث می‌شود که اکسیژن بیشتر و خالص‌تری را به‌جای انواع گازهای ترکیبی و خطرناک به ریه‌ها‌یمان فرو ببریم و به این ترتیب بدن‌ها‌یی سالم‌تر داشته باشیم. در ادامه طرح «تهران، شهری سرسبز» حتی اداره کل  سلامت شهرداری تهران نیز بر این موضوع تاکید دارد و گسترش فضای سبز پایتخت را عاملی می‌داند برای عدم ابتلای شهروندان به بیماری‌ها‌ی ریوی. 

حرکت به سوی شهری باطراوت

تهران شهری است که هر روز با ترافیک بسیار  سنگینی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، تهران شهری که اگر از فراز آسمان به آن نگاه کنی، حتما گردو‌غبار مشاهده می‌کنی و این پایتخت که هر روز هزاران هزار خودرو را در دل اتوبان‌ها‌ و خیابان‌ها‌یش جای می‌دهد، حتما احتیاج به فضایی سبز دارد. فضایی که شهروندانش بتوانند در آن به راحتی تنفس کنند.

 با توجه به تمام این مسایل و برای این‌که شهروندان زندگی بهتری در این ابرشهر داشته باشند، مدیریت شهری به سمت‌و‌سوی گسترش فضای سبز حرکت می‌کند، چراکه امروزه فضای سبز اهمیت قابل‌توجهی پیدا کرده است. این روند مدتی است که آغاز شده و با پیگیری خاصی نیز پیش می‌رود که البته این نکته را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که هر چه سریع‌تر پایتختی سرسبز را مشاهده کنیم.

همشهری زندگی

کد خبر 93305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز