گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز درباره پاسخ ایران به پیش‌نویس توافقنامه تامین سوخت هسته‌ای تهران، اعلام نظر نکرده است

اما ایران و طرف‌های معامله هسته‌ای‌اش، همدیگر را به تخلف از توافق‌های انجام شده در وین متهم کردند.

آژانس روز پنجشنبه اعلام کرد که پاسخ مقدماتی ایران به طرح پیشنهادی  را دریافت کرده و علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، پاسخ تهران را به مقامات آژانس رسانده است؛

پاسخی که برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره آن گفت: مقام‌های ایرانی را برای ارائه پاسخ مکتوب خود فرامی‌خوانیم، زیرا پاسخ شفاهی و غیررسمی در تناقض با توافقات موجود است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: زمان آمریکا نامحدود نیست و این گفت‌وگو برای گفت‌وگو کردن نیست. گیبس ادامه داد: مسئله، دستیابی به توافقی است که همین چند هفته قبل به‌نظر می‌رسید چیزی بود که ایرانی‌ها می‌خواستند.

خبرگزاری فرانسه در این‌باره گزارش داد: واشنگتن پس از انتظار یک هفته‌ای برای پاسخ ایران به پیشنهادی که انتقال اورانیوم با غنای پایین برای فراهم آوردن سوخت جهت استفاده در رآکتور تهران را مطرح می‌کند، فشار وارد بر ایران را افزایش داد.

این، باج‌خواهی است

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما در این باره به خبرنگار همشهری گفت: طبیعی است که نیروگاه اتمی 5مگاواتی تهران نیروگاهی کاملا بشردوستانه و در خدمت بیماران صعب‌العلاج و سرطانی است.

این نیروگاه با تولید رادیوایزوتوپ عملا در خدمت مسائل مربوط به بهداشت و درمان است. جلالی تاکید کرد: بی‌تردید بنا بر قواعد و قوانین مرتبط با مسائل هسته‌ای و پروتکل‌های بین‌المللی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اقتضا دارد که سوخت این نیروگاه توسط کشورهای دارای سوخت هسته‌ای با وساطت و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

بی‌شک مسئله سوخت نیروگاه تهران یک مسئله کاملا جاافتاده حقوقی است و ضوابط مشخصی دارد. او ادامه داد: مرتبط کردن موضوع سوخت نیروگاه اتمی تهران به سایر مسائل وابسته به پرونده هسته‌ای و بسته پیشنهادی ایران در اصل یک نوع باج‌خواهی سیاسی و سوءاستفاده از یک مسئله انسانی و حقوق‌بشری است.

حقوق انسانی بیماران ایرانی اقتضا می‌کند که این سوخت در اختیار نیروگاه اتمی ایران قرار گیرد و هرگونه حرکت انحرافی از این مسیر حرکتی ضد‌بشری و غیرقابل توجیه است.

اعتمادسازی

در همین حال، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای اروپایی خواهان موافقت ایران با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فروش سوخت هسته‌ای به تهران است، زیرا این اقدام مقدمات ایجاد اطمینان و اعتماد برای رادیوایزوتوپ‌های پزشکی را فراهم می‌کند. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین مدعی عمل نکردن تهران به تعهدات بین‌المللی خود شدند.

وعده‌های دروغ

جلالی در این باره نیز به خبرنگار همشهری گفت: بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران یا باید از طریق کشورهای دارای سوخت 75/19 سوخت نیروگاه اتمی تهران را به دست آورد و یا اینکه خود با استفاده از تمامی حقوق مبتنی بر قواعد بین‌المللی و ان‌پی‌تی درصد غنی‌سازی خود را از 5درصد بالاتر ببرد و با توجه به در اختیار داشتن این تکنولوژی، عملا مسیر دستیابی به غنی‌سازی سوخت نیروگاه اتمی تهران را تا مرز 75/17 بپیماییم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اتفاقا شانتاژ این روزهای دنیای غرب بر‌سر سوخت‌رسانی به یک نیروگاه کاملا صلح‌آمیز و بشردوستانه که در اختیار بیماران صعب‌العلاج قرار دارد، نشان می‌دهد که عملا مسیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی کامل به تکنولوژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز، مسیری صحیح و در راستای منافع ملت بزرگ ایران بوده است و نمی‌توان به وعده‌های پوچ و توخالی و دروغین طرف‌های معامله هسته‌ای ایران دل‌خوش داشت.

قابل اطمینان نیستند

جلالی درباره اینکه تصمیم ایران درباره نحوه دریافت سوخت 75/19 هسته‌ای ایران از کشور ثالث - آمریکا، فرانسه و روسیه - چه خواهد بود، تاکید کرد: تصمیم‌گیری درمورد اینکه آیا در مقابل سوخت 75/19 باید سوخت تولیدی خود با غنای زیر 5 درصد را در اختیار کشورهای طرف معامله هسته‌ای قرار دهیم یا خیر، و یا اینکه مکانیسم این معامله بر چه اساسی باشد، طبعا در اختیار شورای‌عالی امنیت ملی است اما بی‌تردید بهترین مسیر، خریداری سوخت است و نه معاوضه آن.

اما اگر اراده بر معاوضه قرار گیرد، اولا این معاوضه صرفا باید به میزان سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی تهران باشد و از طرف دیگر این معاوضه باید به شکل همزمان انجام شود؛ چراکه اعتمادی به طرف‌های معامله هسته‌ای ایران نیست و تاکنون نشان داده شده با وجود همه مذاکرات انجام شده آنها حتی در مذاکرات و وعده‌هایی که در جریان مذاکرات داده‌اند نیز پایبند نیستند.

تغییراتی که ایران خواست

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار روز 21 اکتبر در وین که با حضور کشورهای ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا برگزار شد، بسته پیشنهادی را ارائه داد که براساس آن نحوه ارائه سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شده است.

مسکو، پاریس و واشنگتن روز 23 اکتبر برای تایید پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی کرده بودند. ایران خواستار ایجاد تغییراتی در متن پیشنهادی آژانس شده است.