همشهری آنلاین: خاویر سولانا خبر داد که نشست میان پنج عضو دایم شورای امنیت و ایران درباره برنامه هسته‌‌ای تهران ماه آینده میلادی (9مهر تا 10‌آبان) در ژنو برگزار خواهد شد

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشت: این اولین نشست عالی رتبه میان ایران 1+5 از زمان روی کارآمدن باراک اوباما در کاخ سفید تاکنون است.

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک اظهار کرد که اروپایی‌ها برای ترغیب ایران به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم پیشنهادات جدیدی را مطرح نخواهند کرد.

این دیپلمات عالی رتبه اتحادیه اروپایی با اشاره به فرمولی که براساس آن تهران برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح فعلی را در ازای اعمال نشدن تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در مدت کوتاهی متوقف خواهد کرد گفت: این تعلیق در ازای تعلیق است.

وی در پاسخ به سوالی درباره این واقعیت که بسته پیشنهادات جدید ایران به مساله هسته‌‌ای نمی پردازد گفت: پیشنهاداتی که آنها (ایرانی‌ها) بر روی میز می‌گذارند معمولا این گونه است.

وی ابراز اطمینان کرد که نشست روز چهارشنبه میان شش کشور در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به بیانیه‌ای که مورد قبول همه باشد منجر شود.

اما این در حالی است که پیشتر سولانا از احتمال برگزاری این مذاکرات در ترکیه خبر داده بود.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مکان مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان گفته بود: فکر می‌کنم به احتمال زیاد در ترکیه باشد.

خاویر سولانا هم‌چنین روز سه‌شنبه گفت که انتظار ندارد روسیه و چین با قدرت‌های غربی در صورتی که آنها تحریم‌های جدید علیه ایران را به دلیل خودداری از تعلیق غنی سازی اورانیوم خواستار شوند، مخالفت کنند.

رویتر گزارش داد که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران به دلیل نادیده گرفتن درخواست‌های سازمان ملل برای تعلیق غنی سازی اورانیوم گفت که فکر نمی‌کند روس‌ها و چینی‌ها بگویند که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: این گروه از هم نخواهد پاشید.

سولانا امروز (چهارشنبه اول شهریور) برای مذاکره درباره برنامه هسته‌‌ای ایران به وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه، آمریکا، آلمان، روسیه و چین می‌پیوندد.

سولانا گفت که انتظار ندارد نشست امروز درباره ایران به تصمیات مهمی منجر شود.

وی گفت که او و وزیران امور خارجه شش کشور درباره نشست آتی با ایران که اول اکتبر (9 مهر) در ژنو انجام می گیرد، مذاکره خواهند کرد.

این گزارش حاکی است: تا چندی پیش به نظر می‌رسید که مسکو قاطعانه تحریم‌های جدید علیه تهران را رد می‌کند، اما یک عضو هیئت روسی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که ارزیابی سولانا از موضع مسکو در خصوص احتمال اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه تهران صحیح است.

این عضو هیئت روسی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: این رویکرد کلی ما در برابر اوضاع ایران و کره شمالی است.

وی در عین حال گفت: زود است که درباره مواضع خاص صحبت کنیم.

هفته گذشته دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه گفت که تحریم‌های جدید علیه ایران را منتفی نمی‌داند.

وی به سخنان مدودف اشاره کرد و گفت که مدودف به روشنی گفته است که "در برخی شرایط تحریم‌ها می‌تواند راه حل باشد."

این گزارش حاکی است، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه با دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس در سازمان ملل دیدار کرد.

متکی سپس به خبرنگاران گفت که قدرت‌های غربی می‌دانند که تحریم "سیاستی شکست خورده" است.

وی افزود: اگر آنها تمایل دارند یک بار دیگر سیاست‌های شکست خورده را امتحان کنند به خودشان مربوط است. متکی گفت: ما نمی‌توانیم مانع از هر گونه تصمیم جدید آنها شویم

کد خبر 91056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز