گروه بورس: عمل نکردن دولت به وعده‌های خود در مورد قرارداد اپراتوری بندر شهید رجایی، اعمال جریمه‌های سنگین برای شرکت تایدواتر پس از خصوصی‌سازی‌ و واگذاری اپراتوری بندر امام خمینی(ره) به یک شرکت بی‌نام و نشان از کنیا، موضوعاتی است که خریدار سهام شرکت تایدواتر را مجاب کرده تا سهام این شرکت را به دولت پس بدهد.

به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار است و سناریوی ضرر‌های عظیم شرکت صدرا پس از خصوصی‌سازی‌، این بار در مورد شرکت تایدواتر در حال اجراست؛ چرا که سود این شرکت در 6 ماهه اول امسال با کاهش چشمگیری مواجه بوده و از 667 ریال در سال گذشته به167 ریال در 6 ماه اول امسال رسیده است.

به این ترتیب، پس از شکست‌های مکرر در واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان، آلومینیوم ایران و حتی اخیرا بروز اختلاف نظر در مورد واگذاری سهام شرکت مخابرات، این بار نوبت به شرکت تایدواتر رسید و آخرین اخبار حاکی از آن است که دولت(سازمان بنادر و دریانوردی) و سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکنون به هیچیک از وعده‌های خود در مورد این شرکت عمل نکرده‌اند و تنها به فکر فروش سهام این شرکت به بخش خصوصی و پر‌کردن خزانه بوده‌اند.

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده بود قرارداد اپراتوری بندر شهید رجایی را طی یک قرارداد 10 یا 20 ساله به این شرکت واگذار می‌کند اما نه تنها به این وعده خود عمل نکرده بلکه با اعمال جریمه‌های سنگین و همچنین پایین نگاه داشتن تعرفه‌های بندری، زمینه کاهش سودآوری این شرکت را فراهم کرده است.

سالم شهیدی نماینده 8درصد ازسهامداران حقوقی این شرکت در این باره می‌گوید: جریمه‌های بی‌مورد شرکت تایدواتر پس از خصوصی‌سازی‌ به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده وتا‌کنون این شرکت 35 میلیارد تومان جریمه به سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت کرده است؛

درحالی‌که تعرفه‌های بندری نیز همان تعرفه‌های 3 سال قبل است. بر همین مبنا تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان خریدار بلوک مدیریتی سهام شرکت تایدواتر به‌دلیل این رویداد‌ها با ارسال نامه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی‌ خواسته است سهام این شرکت را به دولت پس بدهد.

سازمان بنادر و دریانوردی شهریور ماه سال گذشته پس از کش‌وقوس‌های فراوان حاضر به فروش بلوک 24/42درصدی تایدواتر شد که این بلوک در رقابت فشرده 3گروه در نهایت به ارزش 164 میلیارد تومان توسط شرکتی جدید‌التاسیس به نام نگین ساحل رویال خریداری و بعد از مذاکراتی سهام این شرکت به‌وسیله مهر اقتصاد خریداری شد تا مالک غیرمستقیم و جدید تایدواتر شناخته شود.

دولت به وعده‌های خود عمل کند

عبدالحمید ملاح‌زاده، مدیرعامل شرکت تایدواتر در این باره می‌گوید: قبل از واگذاری، تمام کسانی که دنبال خرید سهام این شرکت بودند یک اصل را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل خرید خود می‌دانستند و آن هم این بود که سازمان بنادر، وزارت راه و کلا دولت به خریدار سهام تعهد بدهد که در یک زمان طولانی که حداقل 20 سال منظور شده است بنادر کشور را در اختیار این شرکت قرار دهد. 

ملاح‌زاده خاطرنشان می‌کند: موضوع دوم این است که دولت و سازمان بنادر تعهد داشته‌اند که حداقل تغییرات فاحشی در قراردادهایی که با بخش خصوصی و تایدواتر داشته‌اند انجام ندهند که این هم انجام نشده است و به‌این‌ترتیب هزینه‌های بسیار سنگینی از طریق قراردادهای یکجانبه تایدواتر تحمیل شده است.

محمد جعفر از کنیا، در بندر امام لنگر می‌اندازد

تازه‌ترین خبر‌ها از وضعیت اپراتوری بندر امام خمینی(ره) که شرکت تایدواتر 13 سال است در آنجا به فعالیت می‌پردازد حکایت از آن دارد که قرار است اپراتوری این بندر به یک شرکت بی‌نام و نشان از کنیا که تحت مدیریت شخصی به نام محمد جعفر فعالیت می‌کند سپرده شود.

گفته می‌شود در سفر رئیس‌جمهوری به کنیا توافق‌هایی در این زمینه انجام شده و قرار است اپراتوری این بندر از شرکت تایدواتر گرفته شود و به این شرکت کنیایی که مشخص نیست چه سابقه‌ای در زمینه فعالیت‌های بندری دارد، سپرده شود.

خبر‌ها حاکی از آن است که موج اخراج کارکنان و کارگران شرکت در بندر امام آغاز شده و تاکنون 150 نفر از کارگران این بندر نیز شغل خود را از دست داده‌اند. درصورت تحقق این موضوع، سودآوری سهام شرکت تایدواتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.