گروه بورس: عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار از تمایل نداشتن سهامداران عمده شرکت‌های بورس برای عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی خبر داد

به گزارش همشهری، در شرایطی که در طول سال‌های 85 تا 87 موضوع عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی ابعاد رسانه‌ای زیادی پیدا کرد اما پس از گذشت زمان، این موضوع کاملا به دست فراموشی سپرده شد.

این در حالی است که مقامات بورس تهران در سفر‌های جداگانه‌ای به برخی از کشور‌ها تفاهمنامه‌های متعددی امضا کردند اما هیچ‌یک از این تفاهمنامه‌ها تاکنون منجر به عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی نشده است.

پیش از این قرار بود سهام شرکت ملی صنایع مس ایران برای نخستین‌بار در بورس مالزی عرضه شود اما با وقوع بحران مالی و کاهش بهای جهانی مس موضوع عرضه سهام این شرکت در بورس مالزی نیز به حالت تعلیق درآمد.

پس از این تعلیق به‌نظر می‌رسد دیگر تمایلی برای عرضه سهام این شرکت در بورس‌های خارجی وجود ندارد.در همین زمینه 17 آذر علی حسینی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل تعویق عرضه سهام ایرانی در بورس‌های خارجی گفت: موضوع عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی توسط سازمان بورس پیگیری شد؛ حتی در این زمینه تفاهمنامه‌هایی نیز امضا شد اما آنچه در این زمینه مهم است پیگیری سهامداران عمده شرکت‌هاست.

وی افزود: آنچه در حیطه اختیارات سازمان بورس است فراهم کردن زمینه همکاری با بازار‌های سهام کشور‌های دیگر است اما سهامدار عمده یک شرکت نیز باید برای این کار تمایل داشته باشد. به گفته وی، در شرایط کنونی درخواستی از سوی شرکت‌ها برای عرضه سهام ایرانی در بورس‌های خارجی وجود ندارد.

این در حالی است که هفته گذشته محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای بورس از آغاز تلاش‌های جدید برای ارتباط با بازار سهام کشورهای دیگر خبر داده و درعین‌حال تاکید کرده بود که مسائل سیاسی عمده‌ترین مانع بر سرراه این کار است.

وی در این باره تصریح کرده بود: پذیرش و عرضه‌ سهام شرکت‌های داخلی در بورس‌های خارجی بامشکل روبه‌رو شده و فضای سیاسی برخی کشورها علیه ایران نیز به آن دامن زده است.

با وجود این، به‌دلیل تامین مالی برای کشور، این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.
پور ابراهیمی تاکید کرده بود: متأسفانه ضوابط و مقررات بورس‌های جهانی به شکلی است که به سختی می‌توان سهام شرکت‌های ایرانی را در تابلوی آنها عرضه کرد.

کد خبر 96919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز