گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: کشاورزی محور توسعه هر کشور است، به همین دلیل دولت‌ها با وضع تعرفه‌های لازم در رابطه با محصولات کشاورزی و جلوگیری از افت تولید محصولات راهبردی مانند برنج، چای و پنبه به حمایت از کشاورزان می‌پردازند.

وضعیت زندگی کشاورزان در هر استانی نشان‌دهنده عملکرد مسئولان است، با این حال مدتی است که ورود بی‌رویه برنج و مرکبات خارجی، کشاورزی در 3  استان شمالی ایران را بی‌رونق کرده است و هر روز به تعداد کشاورزانی که امید چندانی نسبت به ادامه فعالیتشان ندارند، اضافه می‌شود.

نگرانی روز افزون کشاورزان، 32 نماینده سه استان شمالی کشور را بر آن داشت تا نخستین نشست بررسی مشکلات و مسائل این استان‌ها را با حضور وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی، استانداران و مدیران ارشد آنها در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار کنند.

حسن خسته‌بند، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با بیان اینکه کشاورزی در استان‌های شمالی کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به همشهری می‌گوید: مشکلات استان‌های شمالی در بخش‌های دریا، برنج، چای، مرکبات، ابریشم، زیتون، جنگلداری، کشتیرانی و گردشگری مشترک است، بنابراین، باید به‌صورت اصولی به رفع مشکلات آنها اقدام می‌کردیم.

وی که تشکیل یک کمیته کاری و کارگروهی با حضور وزرای مربوطه و روسای مجامع 3 استان شمالی را برای بررسی عمیق‌تر و علمی‌تر مشکلات مربوط به استان‌های شمالی مهم‌ترین نتیجه این نشست اعلام می‌کند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه دبیرخانه این کمیته هم به‌زودی تشکیل می‌شود، قرار شد اعضای کمیته هر 2 ماه یک‌بار به همراه وزرا، مشکلات مربوطه را با حضور در استان‌ها به‌صورت میدانی بررسی کرده و هر 6 ماه یک‌بار هم به جمع بندی مشکلات پرداخته و گزارش جامعی تهیه شود.

نماینده بندرانزلی در مجلس که واردات برنج را یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان استان‌های شمالی می‌داند، می‌گوید: اگر قرار است برنجی هم وارد شود، باید بالاترین کیفیت را داشته و با استانداردهای روز همخوان باشد،  از طرفی به میزانی وارد شود که نیاز واقعی بازار را تامین کند نه اینکه برنج‌های داخلی روی دست برنجکاران باقی بماند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازارهای شمال مملو از برنج‌های وارداتی است، خاطرنشان می‌کند: برنج‌های استان گیلان قابلیت صادرات دارند اما در شرایطی که با واردات بی‌رویه برنج، محصول روی دست کشاورزان باقی مانده است دیگر انگیزه‌ای برای تولید و صادرات برای شالیکاران باقی نمانده است.

خسته‌بند که معتقد است برنج‌هایی که وارد کشور می‌شود فاقد کیفیت و استاندارد لازم است، ادامه می‌دهد: باید برنج‌های با کیفیتی وارد شود تا هم بتواند به تنظیم بازار کمک کند و هم اینکه تولیدات داخلی قابلیت رقابت با آنها را داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اعتراضات مکرر برنجکاران و نمایندگان مجلس نسبت به واردات برنج، قرار شد فعلا یک راه حل کوتاه‌مدت برای رفع این مشکل اجرا شود. براین اساس، در نخستین فرصت یک تیم کارشناسی از وزارت بازرگانی و جهاد به استان‌های شمالی آمده و یک تصمیم عاجل برای برنجکاران گرفته می‌شود.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس با بیان اینکه وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی هم از واردات بی‌رویه برنج و مرکبات ناراضی هستند، می‌گوید: براساس این برنامه، مجلس واردات را آزاد کرده و تنها تعیین تعرفه‌هاست که می‌تواند نقطه تعادل بازار محسوب شود که دولت در این ارتباط می‌تواند به کمک کشاورزان بشتابد.

وی می‌گوید: با توجه به جهتگیری‌های وزارت بازرگانی و مذاکرات انجام شده، پیش‌بینی می‌کنیم تعرفه واردات محصولات کشاورزی افزایش یافته و از طرفی، محصولاتی که وارد می‌شوند باید از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار باشند و هر کالایی اجازه ورود به کشور را نداشته باشد.

خسته بند ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه برنامه چهارم به پایان رسیده است دولت باید لایحه‌ای تقدیم مجلس کند که براساس آن، واردات محصولات کشاورزی با تعرفه متناسب صورت گیرد، ضمن اینکه این مسئله را نیز در برنامه پنجم لحاظ کند.