همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات روز گذشته "دیوید پترائوس" فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خصوص حمله به تاسیسات هسته ای ایران، اظهارات وی را غیرمسوولانه و نسنجیده توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، ژنرال پترائوس که فرماندهی کل ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را برعهده دارد، در گفت و گویی با شبکه خبری سی ان ان که روز گذشته پخش شد، اظهار داشت که حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران امکان پذیر است و امری ناممکن و دور از دسترس نیست.

این مقام ارشد نظامی آمریکا همچنین اظهار داشت که کشورش طرح های احتیاطی برای مواجهه با برنامه اتمی ایران تدارک دیده است.

رامین مهمانپرست درباره اظهارات این ژنرال آمریکایی تاکیدکرد: اظهار نظر ایشان نسنجیده انجام شده و بهتر است هرگونه اظهار نظر در این باره، در چارچوبی با رویکردهای سازنده مطرح شود.

 معاوضه مرحله ای سوخت، موضع ثابت ایران

مهمانپرست در خصوص موضوع سوخت راکتور تحقیقاتی تهران گفت: موضع ما همان آمادگی برای معاوضه سوخت به صورت مرحله ای است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر طرف های مقابل هم این آمادگی را داشته باشند و گام های اولیه را در این زمینه بردارند، بحث و بررسی درخصوص بقیه جزییات از جمله تعیین محل معاوضه سوخت و دیگر مسایل مربوط به آن، جزو مراحل بعدی کار خواهد بود.

وی جلب اعتماد ایران از سوی طرف های مقابل و ارائه تضمین صد در صدی به جمهوری اسلامی را مهمترین اصل در موضوع تبادل سوخت دانست.


اقدام امریکا مغایر با حفظ حریم خصوصی و مذهبی افراد است 

رامین مهمانپرست  همچنین با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محکومیت اقدام امریکا مبنی بر اسکن کامل اتباع برخی کشورها تصریح کرد: این اقدام حریم خصوصی افراد را نقض می کند و مورد اعتراض بسیاری کشورها حتی کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین اقدام اخیر با حقوق پیروان ادیان الهی ناسازگاری دارد و مسایل شرعی پیروان ادیان را خدشه دار می کند و بر همین اساس اگر واقعا آمریکایی ها به دنبال اتخاذ تدابیر امنیتی برای مقابله با اقدامات تروریستی هستند می توانند از دستگاه ها و تجهیزاتی استفاده کنند که فاقد این جنبه های غیرانسانی است.سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: اینکه از این روش ها برای اتباع کشورهای خاص استفاده شود، نوعی اهانت است و حتما این کار نزد افکار عمومی جهان بی پاسخ نمی ماند.

 تقویت همگرایی منطقه ای، مانع حضور بیگانگان

مهمانپرست سفرهای اخیر منوچهر متکی وزیر امور خارجه به عراق و سوریه و دیگر سفرهای منطقه ای وی را در راستای تقویت همگرایی میان کشورهای منطقه دانست و گفت: افزایش همگرایی در منطقه به نفع ملت های منطقه است و هر چه این همگرایی بیشتر تقویت شود، امکان حضور و دخالت کشورهای فرامنطقه ای کمتر خواهد شد.

وی سفرهای پرتعداد وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه و منطقه را بخشی از ارتباط دیپلماتیک ایران با کشورهای منطقه دانست و آن را امری کاملا طبیعی و در جهت پیشبرد همکاری ها در بخش های مختلف و رسیدگی به امور دوجانبه و منطقه ای توصیف کرد.