سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر انگلیس و اعلام مراتب اعتراض ایران نسبت به برخی فعالیت‌های این کشور در روزهای گذشته در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست صبح سه‌شنبه 8 دی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد دخالت برخی از کشورها در اغتشاشات اخیر با خبرنگاران گفت: ایران با دقت و حساسیت کامل تحرکات کشورهای دیگر را در رابطه با ملت‌مان انجام می‌دهد، بحث و بررسی در این زمینه انجام شده است، در این رابطه سفیر انگلیس امروز (سه شنبه) احضار خواهد شد و مراتب اعتراض ما نسبت به مداخلاتی که مقامات این کشور دارند ابلاغ خواهد شد. هم‌چنین در چند روز آینده هم برنامه‌های دیگری خواهیم داشت که به اطلاع خواهد رسید.

یکی از خبرنگاران پرسید، اخباری مبنی بر بازداشت یک تبعه انگلیسی در حوادث اخیر ایران منتشر شده است، آیا این خبر را تایید می کنید؟ که مهمانپرست گفت: در رابطه با تبعه انگلیسی مطلبی نشنیده‌ام اما برخی افرادی که در این ماجرا دستگیر شده‌اند ممکن است اتباع خارجی باشند که تلاش کرده‌اند فعالیت خبری و رسانه‌ای داشته باشند که این کار نیاز به مجوز از وزارت ارشاد دارد. اگر چنین مجوزی وجود نداشته باشد ممکن است از طرف آن‌ها مواخذه شده باشد.

خبرنگاران دیگری نیز پرسید: آیا عوامل خارجی در آشوب‌هایی که اخیرا در ایران رخ داد دخالت داشته‌اند که سخنگوی دستگاه دیپلماتیک کشورمان گفت: تحرکاتی که بعضی از افراد در جهت آشوبگری و مقابله با حرکت یک ملت بزرگ در روزی استثنایی که جزو مقدسات کشور ما و بسیاری از مردم کشورهای جهان انجام داده‌اند، حرکت نادرست و آشوبگرانه‌ای است که اگر کشورهایی در جهت حمایت از این قانون‌شکنی و تشویق آن‌ها اقدام کنند به شدت آن‌ها را محکوم می‌کنیم و معتقدیم این مخالف همه ارزش‌ها و اصول رایج در کشورهاست. برخی کشورهای غربی در محاسبه هم‌چنان دچار اشتباه شده‌اند و حمایت از چند هزار نفر را که در جهت آشوبگری حرکت می‌کنند را به همکاری با ملت بزرگ 70 میلیونی ترجیح داده‌اند و این حرکت نادرستی است.

موضع ما درباره تبادل سوخت تغییر نکرده است

وی هم‌چنین در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر این که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است ایران آماده است در مورد تبادل سوخت در کشور ترکیه مذاکره داشته باشد، گفت: اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان به این شکل نبوده است؛ بلکه تکرار موضعی بوده است که در منامه مطرح شده بود. ما برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران که اهداف کاملا انسانی را دنبال می‌کند حق داریم از آژانس بخواهیم که سوخت در اختیارمان قرار گیرد. قرار دادن شرط و شروط را برای تامین سوخت درست نمی‌دانیم و خارج از توافقات آژانس است اما با این حال برای این که فرصت دیگری به طرف مقابل داده شود تا اعتمادسازی انجام شود با اصل معاوضه مرحله سوخت موافقت کردیم و این فقط به عنوان یک فرصت بوده است. اگر طرف مقابل این فرصت را از دست ندهد و از آن برای اعتمادسازی استفاده کند می‌توان راجع به جزییات آن مذاکره کرد.

خبرنگاری پرسید آیا با توجه به پایان ضرب‌العجل آمریکا برای ایران، به نظر شما چین و روسیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری خواهند کرد؟ که مهمانپرست پاسخ داد: مطالبی که به عنوان تعیین ضرب‌العجل و مهلت برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران مطرح می‌شود، از اساس بی‌معناست. ما فعالیت‌مان کاملا قانونی است و رویه سیاسی برای این موضوع اتخاذ کردن را درست نمی‌دانیم، بنابراین اگر بحث مهلت باشد این مهلت برای طرف مقابل مطرح است چرا که ما پیشنهادمان را داده‌ایم و منتظر اقدام اعتمادساز آن‌ها هستیم.

او هم‌چنین در مورد این که اعلام شده است سفارت عربستان اجازه خروج دختر بن لادن را که در ایران بوده است پیدا کرده است؟ توضیح داد: سفارت عربستان یادداشتی را به وزارت امور خارجه داد و درخواست برگه عبور برای فردی که مدعی دختر بن لادن است کرد. رویه‌ اقدام در این رابطه به این صورت است که وقتی چنین درخواستی داده می‌شود وزارت خارجه با اصل موضوع موافقت می‌کند اما برای انجام مراحل جزیی باید مواردی در نظر گرفته شود. یکی از این شروط رویت فرد مدعی است. اداره اتباع بیگانه باید فرد را مشاهده کند تا براساس هویت ایشان مدارک صادر شود. پس از این که این مطلب اعلام شد پاسخ  از سوی سفارت عربستان داده نشد.

یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با مبادله سوخت در ترکیه از تصمیم ایران در رابطه با تامین سوخت پرسید که مهمانپرست گفت: در رابطه با تامین سوخت دوگانگی در ایران وجود ندارد، آن چه که آقای متکی اعلام کرده است، اعلام آمادگی ایران برای معاوضه مرحله سوخت است که اشاره شده که این موضوع می‌تواند برای طرف‌های مقابل یک فرصت باشد. اگر اصل موضوع از طرف کشورهای مخاطب ما پذیرفته شود راجع به بقیه جزییات می‌توان گفت‌وگو کرد. ممکن است پیشنهادات مختلفی مطرح شود و جاهای مختلفی برای انجام این معاوضه پیشنهاد شود.

وی تاکید کرد: هیچ جای خاصی در این رابطه قطعی نشده است. بحثی که ما از ابتدا داشتیم این بود که در صورتی شرایطی که اعلام کرده‌ایم احراز شود ما آمادگی داریم، باید اطمینان و اعتماد را آن‌ها به وجود بیاورند و دلیل آن نیز رفتاری بوده است که در سال‌های گذشته علیه ما انجام داده‌اند.

چاه نفتی فکه و معاهده 1975

مهمانپرست در مورد موضوع چاه نفتی فکه نیز گفت: بحث مربوط به نوار مرزی بین ایران و عراق و میله‌گذاری با توجه به حوادثی که در طول سال‌های جنگ و حوادث طبیعی رخ داده بود، نیاز به تشکیل کمیته مربوطه و پیگیری طرف‌های ایرانی و عراقی برای بحث میله‌گذاری دارد و در همین رابطه سفیر عراق به وزارت خارجه دعوت شد. با او مذاکراتی صورت گرفت و از طرف عراقی خواسته شد تا هر چه سریع‌تر در جهت اجرایی کردن معاهده 1975 پاسخ‌گو باشد و اقدام عملی کنند تا این مساله در مسیر طبیعی انجام شود.

او تاکید کرد: بعضی جنجال‌سازی‌هایی که در این رابطه مشاهده می‌شود ریشه در مسایل بیرون از روابط دو جانبه خوب ایران و عراق دارد و برخی از آن‌ها متاثر از حوادث داخلی عراق، انتخابات و تحولات مهمی که در آن‌جا رخ می‌دهد است. هم‌چنین نیات برخی از کشورهای دیگر که مخالف وضعیت موجود میان ایران و عراق است نیز در این رابطه موثر است.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید، اخباری مبنی بر بازداشت 40 تن از ایرانیان در عراق منتشر شده است و عنوان شده که آن‌ها دست به انتصاب زده‌اند و ورودشان به عراق در جهت اهداف تروریستی بوده است که مهمانپرست خاطرنشان کرد: برخی از اخباری که منتشر می‌شود نشان‌دهنده طراحی و سناریویی است که می‌خواهند ایجاد نگرانی، هراس و بحران کنند، ریشه چنین خبرسازی‌ها را از سوی کشورهایی می‌دانیم که با ملت ما سر دوستی ندارند.

او توضیح داد: تعدادی از زائران ایرانی که شاید به شکل غیرقانونی وارد عراق شده‌اند با مشکلاتی مواجه شده‌اند که مسایل مربوط به آن‌ها از سوی وزارت امور خارجه در دست پیگیری است.

یکی از خبرنگاران هم‌چنین با اشاره به طرح موضوع پیگیری خسارت‌های ایران در جنگ جهانی دوم به پیگیری موضوع خسارت‌های ایران در جنگ عراق پرداخت و از فعالیت‌های ایران در این رابطه پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: این دو موضوع مستقل و دو پرونده جداست، هر دو پرونده در دست پیگیری است. تمامی موارد حقوقی و به‌دست آوردن مطالبات ملت ایران در دستور کار وزارت امور خارجه است و این وزارت‌خانه در تمام مدت و با قدرت از تمامی امکاناتی که در اختیار دارد استفاده خواهد کرد تا حقوق و مطالبات مردم ملت ایران را پیگیری کند.

وی در ارتباط با برخی اظهارات از سوی مقامات عراقی در مورد نقض حقوق آن‌ها از سوی ایران نیز تاکید کرد: قرارداد 1975 قرارداد بین‌المللی قطعی و بهترین راه برای حل سوءتفاهم‌های احتمالی است و روی آن تاکید زیادی شده است، امیدواریم با مسوولیت‌پذیری طرف عراقی هر چه سریع‌تر نسبت به فعال کردن کمیته‌های مربوطه اقدام شود تا مسیر رشد و توسعه و همکاری‌های بین دو کشور را با سرعت بیش‌تری دنبال کنیم.

دومین خط لوله گاز ایران و ترکمنستان راه اندازی می‌شود 

یکی از خبرنگاران در مورد خط لوله گاز ایران و ترکمنستان و راه‌اندازی آن پرسید که مهمانپرست پاسخ داد: بین ایران و ترکمنستان همکاری‌های خوبی برقرار بوده و خط لوله گاز یکی از این موارد است و در سفر هفته آینده رئیس‌جمهور کشورمان به ترکمنستان دومین خط لوله گاز بین ایران و ترکمنستان افتتاح خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در رابطه با ارایه طرحی عملی از سوی کشورهای اسلامی در رابطه با مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: ما همواره رفتار جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌ایم و از کشورهای مختلف خواسته‌ایم تا اگر مدافع واقعی حقوق بشر هستند مانع این گونه جنایات شوند و متاسفیم از این که کشورهایی که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند و تشویق آشوبگران و قانون شکنان را حمایت از حقوق بشر برای خود تعبیر می‌کنند جنگ غزه را فراموش کرده‌اند. گزارشی که از سوی نماینده سازمان ملل تهیه شد از سوی تعدادی از کشورها مورد بی‌تفاوتی قرار گرفت و تاکنون بسیاری از مقامات کشورهای غربی حتی هیچ‌گونه اظهارنظری در رابطه با این موضوع نکرده‌اند و سعی می‌کنند حریم‌شکنی و قانون‌شکنی را به عنوان حمایت از حقوق بشر تلقی کنند که این برای همه جای تاسف دارد.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید کاخ سفید اعلام کرده است که جان کری درخواست‌ رسمی خود را برای سفر به ایران داده است که مهمانپرست گفت: ظاهرا آقای جان کری برای سفر درخواستی داده‌اند اما چون سفر پارلمانی است به مجلس منعکس شده و توسط مقامات مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و آن‌ها در این رابطه پاسخ خواهند داد.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید آیا ایران کمکی به وضعیت پاکستان با توجه به انفجارها و ناامنی‌هایی که در این کشور رخ می دهد خواهد کرد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: وضعیت کشورهای همسایه برای ما حائز اهمیت زیادی است، کشور پاکستان دچار ناامنی و بحران‌های مختلفی است که ریشه آن در دخالت کشورهای فرامنطقه‌یی است. ما صلح و ثبات و آرامش و امنیت را در کشور پاکستان امنیت برای کشور خودمان می‌دانیم و تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا هر چه سریع‌تر امنیت در پاکستان برقرار شود و در سایه آرامش و امنیت، همکاری‌های خوب بین دو کشور می‌تواند گسترش یابد.

در ادامه خبرنگاری در ارتباط با اقدامات وزارت امور خارجه و رویکرد این وزارت‌خانه در یک‌سال گذشته با توجه به پایان سال میلادی پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) را به همه مسیحیان جهان به‌خصوص هموطنان عزیزم تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم سال جدید میلادی سالی سرشار از امنیت، صلح و عدالت در جهان باشد و کشورهایی که در مسیر خلاف منافع بشریت عمل می‌کنند رویکرد دیگری داشته باشند و رفتارهای غلط خود را تصحیح کنند.

وی افزود: آن چه که به‌عنوان فعالیت دستگاه دیپلماسی ما در یک‌سال گذشته انجام شده است تلاش فراوان و خستگی‌ناپذیر در جهت ایجاد عدالت و امنیت در منطقه و عرصه بین‌الملل و تنش‌زدایی و حرکت به سمت ارتقای روابط با دوستان و همسایگان و کمک به رفع تبعیض و دوگانگی در عرصه‌های بین‌المللی بوده است، اگر می‌بینید که فشارها علیه کشورمان افزایش یافته است و بحران‌ها و تنش‌ها اوج گرفته است نشان‌دهنده این است که رفتار ما رفتار بسیار مقتدرانه‌ای بوده است و در منطقه و سطح بین‌الملل تحمل کشورهای مستقل و مقتدر برای برخی از کشورهای سلطه‌طلب سخت و دشوار است؛ آن‌ها تلاش می‌کنند با این حرکت ممانعت کنند که ان شاء الله موفق نخواهند شد.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید اعلام شده است که رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی که با شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی داشته است، اعلام کرده است که در نیویورک گفته حاضر به مذاکره با اوباما است اما درخواست ایران رد شده است. موضع شما در این رابطه چیست؟ که مهمانپرست خاطرنشان کرد: آن چه که جناب آقای رییس‌جمهور اعلام کرده است مطلبی بوده است که بارها گفته شده و اعلام کرده است که ما برای احقاق حقوق‌مان و روشن کردن افکار عمومی جهان و رفتار خصمانه کشورها علیه ملت‌مان و به ویژه آمریکا حاظر به گفت‌وگو هستیم. آمریکا جهت‌گیری خاصی را دنبال کرده است و افکار عمومی مردم ما را مخدوش کرده و ذهنیت منفی را ساخته است که به این سادگی قابل بازسازی نخواهد بود، مگر تغییری در رفتار و گفتار و عملکرد دولت آمریکا مشاهده شود؛ این چیزی نبوده است که مطلب جدیدی تلقی شود، آقای رییس‌جمهور همواره اعلام کرده است که ما آماده‌ایم که درباره مداخلاتی که آمریکا در طول تاریخ ما داشته است، مناظره‌ای داشته باشیم و کسانی را که مدعی هستند رفتاری خلاف منافع ملت ما انجام نداده‌اند را به چالش بکشیم و اعلام کنیم که آن چه که در رابطه با ملت ما انجام شده رفتار نادرست و ساختار شکنی بوده است.

او هم‌چنین در رابطه با برخی خشونت‌ها علیه مسلمانان در چین گفت: ما نسبت به وضعیت مسلمانان در همه کشورهای جهان حساس هستیم و حقوق آنان را پیگیری می‌کنیم، بهترین راه حل رسیدگی به امورات از طریق قانونی است. امیدواریم شاهد صحنه‌های تنش‌آلود بین مردم کشورها به ویژه در رابطه با مسلمانان نباشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد برخی اخبار مبنی بر حمله یک زن به پاپ گفت: اهانت به مقدسات مردم و اهانت به ارزش‌های الهی و ادیان الهی را درست نمی‌دانیم و این گونه رفتارها سنجیده و نادرست است، آن‌ها که تشویق می‌کنند که این حرمت‌شکنی‌ها انجام شود متاسفانه در کشورهای اروپایی چند نمونه از این موارد را شاهد بوده‌ایم، این رویه نادرستی است که کشورهای اروپایی در پیش گرفته‌اند که ممکن است این گونه نتایجی هم داشته باشد.

مهمانپرست در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین (ع) گفت: سالگرد شهادت شهدای مظلوم در غزه که با مقاومت خود جنایات رژیم صهیونیستی را با شکست سنگینی مواجه کرده‌اند گرامی می‌داریم.

کد خبر 98268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز