جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۲
اي ميل يك گيگابايتي گوگل حقيقت دارد
دعوا به نفع مشتري
002967.jpg

نيما رسول زاده
تكليفتان را روشن كنم. اي ميل يك گيگابايتي گوگل كاملاً حقيقي است! بيچاره ها اگر مي دانستند انتشار خبر چنين سرويس معركه اي در روز اول آوريل چه دردسرهايي برايشان درست مي كند يك هفته بيشتر دندان روي جگر مي گذاشتند، خبر را ديرتر اعلام مي كردند.
ماجرا از اين قرار است كه گوگل معتبرترين و محبوب ترين موتور جست وجوي اينترنتي دنيا درست روز اول آوريل، همان روزي كه مثل سيزده بدر ما ملت دروغ هاي شاخدار تحويل هم مي دهند، اعلام كرد كه مي خواهد به عنوان سرويس دهنده اي ميل فعاليت كند، خب تا اين جايش مشكلي نبود اما گوگل در مورد مشخصات سرويس خود گفته بود قرار است ميل باكسي با حجم يك گيگابايت در اختيار كاربرانش قرار دهد تا آنها بدون نگراني از پر شدن آن ميل هاي خود را نگه دارند و مثل ديوانه ها روزي ۱۰ تا اي ميل پاك نكنند تا جا براي اي ميل هاي جديد باز شود.
لري پيچ يكي از موسسان جوان گوگل در اين باره گفته است: داشتيم با يك خانم مسن كه از كاربران گوگل بود راجع به مشكلاتي كه براي كار با اينترنت و وب دارد صحبت مي كرديم كه يكهو برگشت به من گفت: «تو مگه خيلي ادعات نمي شه كه متخصص وبي ؟» در حالي كه مي خنديدم جواب دادم: «نه بابا ... حالا چطور؟» آن خانم در حالي كه سعي مي كرد نشان بدهد واقعاً چقدر از اين مشكل كلافه شده گفت: «من همش نگران پرشدن ميل باكسم هستم و اين روزها هم از در و ديوار دارد از اين نامه هاي احمقانه تبليغاتي مي بارد، كلي از وقت من دارد براي پاك كردن اين لعنتي ها هدر مي رود ... شماها نمي توانيد اين مشكل رو حل كنيد.» او راست مي گفت، با وجود اين حجم بالاي اسپم و هرزنامه تبليغاتي يك كاربر معمولي اينترنتي هي بايد نگران اين باشد كه نكند اگر فقط براي يكي دو روز اي ميلش را چك نكند حجم ميل باكسش پرشود.
حداكثر شش مگابايت
گفته هاي لري پيچ حقيقت دارد، سرويس دهنده هاي اي ميل معروف دنيا يعني ياهو، مايكروسافت هات ميل و AOL براي سرويس مجاني شان حجم كمي، بين دو تا شش مگابايت در نظر گرفته اند، مسئله اين جاست كه حتي اگر بخواهيد با پرداختن پولي در حدود ۶۰ دلار در سال يك ميل باكس بزرگتر بخريد آنها فقط تا سقف ۱۰۰ مگابايت به شما فضا مي دهند.
در روزگاري كه دي وي دي هاي چند گيگابايتي دارند دست مردم رد و بدل مي شوند واقعاً دردناك است كه فضاي ميل باكس ها آنقدر پايين باشند، شما كافي است چند اي ميل بزرگ كه عكس همراهشان ضميمه شده دريافت كنيد تا حتي نگران سرويس پولي  اي ميل تان باشيد.
بر و بچه هاي خوشفكر گوگل به درستي روي اين نقطه ضعف كار كرده اند و براي ورود پر سر و صدا و قدرتمند به بازار اي ميل اعلام كردند: آنقدر فضا در اختيار كاربران قرار مي دهند كه نتوانند پرش كنند. يك گيگابايت!
هزار مگابايت رقم كمي نيست. روزنامه تايمز در گزارشي كه در اين مورد نوشته مثال جالبي زده، در اين گزارش نوشته شده گوگل در واقع به كاربران اجازه مي دهد تا حدود ۵۰۰ هزار اي ميل در ميل باكس شان نگه دارند، براي مثال اگر شما بخواهيد فرهنگ لغت ۲۰ جلدي آكسفورد در صندوق پستي الكترونيك خود نگهداري كنيد تنها رقمي نزديك به ۲۲ هزار صفحه پرمي شود. پس قبول كنيد كه براي پرشدن يك گيگابايت فضا يا همان ۵۰۰ هزار اي ميل حالا حالاها وقت هست.

مديريت آن همه اي ميل
سرگئي برين شريك دوم گوگل و از بنيانگذاران آن در اين باره مي گويد: هدف اصلي ما اين است كه اطلاعات مردم را در دسترس آنها قرار دهيم و كار آمد كنيم چون بسياري از كاربران اطلاعات حياتي و مهم شان را در اي ميل هايشان ذخيره مي كنند.
Gmail سرويس اي ميل گوگل، به شما امكان مي دهد بدون نياز به ايجاد فولدرهاي مختلف در ميل باكس و حذف و جابه جايي هر روز اي ميل ها آنها را مديريت كنيد. اولين اقدام به اين منظور يكپارچه كردن سيستم پاسخگويي و دريافت اي ميل است. در جي ميل شما در يك صفحه به طور همزمان مي توانيد يك نامه را با تمام پاسخ ها و نامه هاي مرتبط با آن به صورت يكپارچه و در يك صفحه ملاحظه كنيد.
تازه يادتان باشد شركتي دارد اين سرويس را در اختيار شما قرار مي دهد كه خودش استاد جست وجو و روش هاي نوين آن است. پس كافي است دنبال يك كلمه بگرديد تا اگر در موضوع، نام فرستنده يا متن نامه تان وجود داشت در سه سوت پيدا شده، جلوي چشمان شما ليست شوند.
002970.jpg

كي راه مي افتد
اين سؤال خيلي از كاربران اينترنت است، گوگلي ها اعلام كرده اند كه در حال تست سيستم شان هستند، الان دو هزار نفر از مشتريان ويژه گوگل در حال بررسي و استفاده از قسمت هاي مختلف جي ميل هستند تا اشكالات آن را گزارش بدهند و گوگل بعد از حل آنها سرويس را براي استفاده عموم عرضه كند.
فعلاً براي اين كه به محض راه اندازي اين سرويس از آن مطلع شويد، به گوگل دات كام برويد و در صفحه مخصوص Gmail، در باكس خصوصي آدرس اي ميل فعلي تان را وارد كنيد تا به محض اين كه خبرهاي جديدي از اين سرويس اعلام شد براي شما هم ارسال شود.

رقبا چه كار مي كنند
اولين عكس العمل به اين حركت جسورانه و تهديدكننده گوگل از سوي بيل  گيتس بود. او با اشاره به اين كه رفتار گوگل كمي مشكوك و غير حرفه اي است، گفت پاسخ ما به جي ميل فقط يك كلمه است: لانگ هورن!
اشاره گيتس به سيستم جست وجوي قدرتمند تعبيه شده در نسخه بعدي ويندوز يعني لانگ هورن است كه به صورت يكپارچه تمام اسناد موجود در كامپيوتر شما، اينترنت و وب سايت هاي مختلف را جست وجو مي كند و نتايج را يكجا و به ترتيب اولويت براي شما مي آورد. به اين ترتيب زياد هم نيازي به اي ميل يك گيگابايتي نيست، نه؟
نفر بعدي هم گوگل بود، آنها اعلام كردند به منظور مقابله با گوگل به زودي آدرس اي ميل هايي با ظرفيت ۱۰۰ مگابايت در اختيار كاربران قرار مي دهند. ياهو اين خبر را يك روز پس از آن منتشر كرد كه گوگل اعلام كرد سرويس اي ميل يك گيگابايتي خود را به طور آزمايشي راه اندازي كرده است.
سخنگوي ياهو همچنين تصريح كرد: مانند تمامي شركت ها، مشتري مداري از سياست هاي اصلي ياهو است و اين شركت همواره در حال آزمايش روش هاي تشويقي براي حفظ مشتريان هميشگي خود است.
واقعاً جالب است، مثل هميشه، رقابت چند غول تجاري دارد به نفع مشتري ها تمام مي شود، به اين مي گويند يك تجارت سودمند و واقعي!
002973.jpg

حال گيري از گوگل
درست زماني كه همه داشتند راجع به راست يا دروغ بودن خبر گوگل سر و كله هم مي زدند رقبا هم فكر روش هاي مقابله با آن بودند. يك سايت نه چندان معروف روياي اي ميل يك گيگابايتي را حقيقت بخشيد و سرويسش را با مشخصاتي باور نكردني ارايه كرد و اساسي حال گوگل را گرفت.
Spymac.com نه تنها به كاربرانش همين حالا اي ميل يك گيگابايتي مي دهد بلكه امكان دسترسي pop3 ۳۵۰،مگابايت فضا براي قرار دادن عكس، فوروم و بلاگ را به طور مجاني براي كاربرانش فراهم كرده است. اگر از يوزرنيم و پسوردهاي گوناگون و دعواهاي ياهو و هات ميل و وعده وعيد هاي گوگل خسته شده ايد، حتماً سري به اسپاك مك دات كام بزنيد و امتحانش كنيد.
Nimanifest@Spymac.com

خبر
سارا به جنگ ويروس ها مي رود
آي تي ايران - زماني كه ويروس  بگل در ماه گذشته ميليون ها ويروس  را در معرض آلودگي قرار داد، سيمانتك يعني يكي از شركت هاي بزرگ ضد ويروس مشكل را مستقيماً به «سارا» ارجاع داد. مدير عامل اين شركت مي گويد: اين روزها و با واگذاري مشكل به سارا، شب ها راحت  تر از قبل مي خوابد.
سارا در حقيقت در مركز بزرگترين آزمايشگاه هاي مبارزه با ويروس  شركت سيمانتك و يكي از پرفروش ترين ويروس  كش  هاي دنيا يعني نورتون قرار دارد. او در اصل، ماموريت و جايگاه بسيار مهمي داشته و اقدامات و نظراتش همواره در كانون توجهات قرار مي گيرد.
اما سارا نام يك شخص نيست. اين نام يك كامپيوتر است. اين نامي است كه از مركز تحقيقات خودكار ضد ويروس شركت سيمانتك گرفته شده و سارا در واقع در خط مقدم مبارزه با فايل هاي كامپيوتري مخرب قرار گرفته است.
اين كامپيوتر به صورت خودكار هزاران فايل كامپيوتري در حال جابه جايي در سراسر دنيا را بررسي كرده و موارد مشكوك به ويروس را به سرعت شناسايي مي كند.
به اين ترتيب سارا بدون هيچ كمك انساني فايل آلوده را از كار انداخته و پيش از آلودگي به ميليون ها كامپيوتر ديگر e-mail ارسال كرده و آنها را از روش گسترش آگاه مي كند.

كاهش ارزش سهام نوكيا
سينا - ارزش سهام شركت نوكيا بزرگترين سازنده تلفن همراه درجهان در پي اعلام كاهش درآمدهاي اين شركت، اندكي كاهش يافت.
اين كمپاني فنلاندي اعلام كرده است فروش تلفن هاي همراه اين شركت در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته دو درصد كاهش يافته است.
نوكيا همچنين درآمدهاي خود را در سه ماهه نخست ميلادي ۶/۶ ميليارد يورو اعلام كرده و بر اين عقيده است كه كاهش فروش محصولات چند رسانه اي (Multi Media) عامل اصلي افت درآمد اين شركت بوده است.
گفتني است ارزش سهام نوكيا در بازاربورس نيويورك با ۶/۱۸ درصد كاهش به ۲۱/۱۷ دلار رسيد.

همكاري كره و غنا
براي آموزش الكترونيك
ايسنا - يك مدرسه رايانه كره اي در شهر بندري «تيما» در غنا به يك هزار محصل و كارمند به طور رايگان آموزش نرم افزار رايانه اي مي دهد.
در مرحله ابتدايي و آزمايشي اين برنامه كه از سال ۲۰۰۱ مطرح شده بود، ۹۴ محصل در اين رشته تحصيل و موفق به كسب ديپلم شدند.
در اين مدرسه در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه رايانه وجود دارد اما از سوي ديگر مسئولان با كمبود فضاي آموزشي روبه رو هستند. مشاور فناوري اطلاعات و ارتباطات در وزارتخانه اين بخش در مراسمي كه به منظور اعطاي مدرك به محصلان مزبور ترتيب داده شده بود، به جوانان كشورش توصيه كرد كه از رايانه به جاي كاربردها و استفاده هاي منفي، براي افزايش سطح دانش خود بهره مند شوند.
وي همچنين افزود كه ICT ابزاري مفيد و موثر براي پيشبرد رشد صنعتي و كسب توسعه اجتماعي ــ اقتصادي است و متذكر شد كه جوانان بايد وقت خود را به يادگيري اين فناوري اختصاص دهند.

ليندوز تغيير نام مي دهد
آي تي ايران - به دنبال شكايات متعدد مايكروسافت از شركت Lindows.com، اين شركت اعلام كرد به زودي با ثبت نام جديد در خارج از كشور آمريكا به عرضه محصولات خود خواهد پرداخت. اگرچه ليندوز اعلام نام جديد خود را به هفته آينده موكول كرده است.
در دسامبر سال ۲۰۰۱ بود كه مايكروسافت از ليندوز به علت تشابه اسمي با نرم  افزار سيستم عامل ويندوز خود شكايت كرد. اين در حالي بود كه شركت ليندوز با ساخت نسخه جديدي از سيستم عامل ليندوز براي كامپيوترهاي خانگي، اقدام به عرضه گسترده اين محصول كرده بود.
به اين ترتيب غول نرم افزار دنيا يعني مايكروسافت علاوه بر شكايت از ليندوز در آمريكا شكايات متعددي را نيز در دادگاه هاي اروپا طرح كرد. بر اين اساس مايكروسافت موفق به پيروزي در دادگاه هاي فنلاند و سوئد شد. همچنين بر اساس حكم هاي ديگري، اين شركت مانع از فروش ليندوز در آلمان، هلند، بلژيك و لوكزامبورگ شد.
مايكروسافت در حال حاضر سرگرم پيگيري سه شكايت مشابه ديگر در كشورهاي فرانسه، مكزيك و اسپانيا است.

يادداشت
مزاحم تلفني دولتي
حسام الدين ايپكچي
ايتنا : ايجاد نظم اجتماعي معلول تعريف دقيق «حق» در جامعه است. به بيان ديگر حق، امر تصوري است كه قانون آن را جهت حفظ نظم جامعه محترم شناخته مفهوم مخالف اين تعريف آن است كه چنانچه حقي مورد تعريف و احترام قانون قرار نگيرد هرج و مرج به بار خواهد آمد.
آنچه سبب طرح مقدمه فوق شد، نقد اهمال برخي از نهادهاي دولتي در ارايه تعاريف و توصيف حقوقي مشخص از روابط خود با شهروندان است. بي شك نخستين اثر اين عملكرد خطا عدم آشنايي مردم با حقوق خويش و هموار كردن مسير تضييع حقوق شهروندي است.از مصاديق اين مسامحه، موضوع اشتراك SMS در تلفن همراه است. نخستين مشكل در تحليل حقوقي اين امر، گنگ بودن ماهيت حقوقي آن است. تا آن جا كه رابطه حقوقي شركت مخابرات و مردم در هيچ ظرف حقوقي تعريف نمي شود!
رابطه فوق الذكر بي شك «بيع» نيست چون قواعد كلي خريد و فروش در آن ديده نمي شود. «اجاره» نيز نيست چرا كه انتقال منافع عين موضوعيت ندارد و به همين دليل «حق انتفاع» هم نيست چرا كه هيچ «عيني» در ميان نيست. لذا تنها راه ممكن پناه بردن به قراردادهاي خصوصي است كه دست برقضا هيچ قرارداد خصوصي نيز مطرح نشده. بي شك در چنين آشفته بازاري هرچه بر سر طرف ناتوان رابطه (مردم) برود، طرف زورمند (مخابرات) يا الزامي به پاسخگويي نمي بيند يا عرصه توجيه را به جهت گنگي مسئله به قدري وسيع ساخته كه عملاً پاسخگويي لوث مي شود.بحث فوق معطوف به خدمات ارسال پيام هاي كوتاه است، در عرصه دريافت هر چند بحث اشتراك مطرح نيست ليكن معضل مهم تري در ميان است به نام « SMSهاي تبليغاتي.»
اگر شما هم از مشتركان تلفن همراه باشيد چه بسا بارها با اين مشكل روبه رو شده ايد كه حتي در ساعات پاياني شب و يا دقايق نخستين بامداد گوشي شما به صدا در آمده و وقتي سراسيمه خود را مي رسانيد با پيامي تبليغاتي روبه رو مي شويد! آيا تا به حال به ماهيت حقوقي مخابرات در مورد اين عمل انديشيده ايد؟ آيا از حقوق خود به عنوان يك مشترك تلفن همراه مطلعيد؟ هرچند اين حقوق هيچ كجا تحت عنوان «حقوق مشتركان تلفن همراه» گردآوري نشده ليكن برخي موارد از بديهي ترين امور به نظر مي رسد:
۱- حق مالكيت مشترك نسبت به تلفن همراه، كامل ترين حق است. اين متشكل از حق استعمال، استثمار و اخراج از مالكيت است به عبارت ديگر، احترام به تسلط مالكانه فرد بر تلفن همراهش، واجب مي كند كه هركس در هر مقامي از تجاوز به آن منع شود.ارسال پيام كوتاه تبليغاتي بر روي موبايلي كه حق اشتراكش خريداري شده مانند چسباندن برچسب تبليغاتي در ملك ديگري است. بي شك اگر اشتراك موبايل نيز مانند استفاده از رسانه تلويزيون رايگان بود، تامين هزينه از راه تبليغات قابل توجيه مي شد. لكن حال كه اين حق به فروش رسيده رعايت حرمت مالكيت صاحب آن لازم است.
۲- حتي اگر شركت مخابرات را مجاز به ارسال پيام تبليغاتي بدانيم بي شك اين حق، به معني جواز شركت مخابرات در مزاحمت و اضرار به مشتركان نخواهد بود. باتوجه به ضعف سيستم مخابراتي بارها ديده شده كه به علت در دسترس نبودن مشترك پيام ارسال نشده و ناگهان در ساعات اوليه صبح يا نيمه شب كه به علت كاسته شدن از ترافيك مكالمات، مشترك در دسترس قرار مي گيرد پيام براي وي ارسال گشته و موجب سلب آسايش مي شود. حال آن كه متصدي امر مي تواند با اكتفا به سود كمتر و ارسال محدودتر، پيام را در ساعات كاري و تنها بر روي تلفن هاي فعال و در دسترس ارسال كند.

پنجره
ايران
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |