پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
بازده بورس از 12 درصد فراتر رفت
002811.jpg
گروه بورس- ميانگين بازده سرمايه گذاري بورس تهران از مرز 12 درصد فراتر رفت.
به گزارش همشهري، آمار مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه نشان مي دهد، در جريان دادوستدهاي انجام گرفته در بورس تهران، از ابتداي امسال تا آبان ماه، سرمايه گذاران در بازار سهام به طور ميانگين 15/12 درصد سود به دست آورده اند.در دوره سپري شده از سال،۸۵ شاخص بازده بورس تهران 3 هزار و 263 واحد افزايش يافته و از مرز 30هزار واحد گذشته است.
گزارش بازار
طبق اين آمار، از اول امسال به اين سو، ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي بورس تهران از مرز 3 ميليارد دلار گذشته و به اين ترتيب متقاضيان سرمايه گذاري 27هزار و 547 ميليارد ريال از نقدينگي خود را در طول 8ماه گذشته براي خريد 8 ميليارد برگه سهم عرضه شده در بورس پرداخته اند. در اين مدت 3/1 ميليارد دستور خريد وارد سيستم مبادلات بورس تهران شده است.اين گزارش حاكي است: در طول سال جاري به طور متوسط ارزش مبادلات روزانه بورس اوراق بهادار 174ميليارد ريال بود و به طور ميانگين در هر روز 50 ميليون برگه سهم در اين بازار دادوستد شده است.
شاخص
براساس آمار مركز تحقيقات بازار سرمايه، تالارهاي بورس اوراق بهادار از اول امسال طي 158 روز به روي معامله گران بازار سرمايه باز بوده كه در اين مدت فقط در طول 52روز فعالان بازار شاهد نزول شاخص عملكرد بازار بوده اند و در 106 روز ديگر سال، منحني شاخص بورس روندي رو به رشد را براي متقاضيان سرمايه گذاري ترسيم كرده است.در اين دوره شاخص كل قيمت سهام 2/2 درصد نسبت به اول سال صعود كرده، به اين ترتيب شاخص اصلي عملكرد بازار با 205 واحد رشد در مرز 9 هزار و 700 واحد ايستاده است.
از سوي ديگر شاخص صنعت نيز در طول 8 ماه گذشته 2/4 درصد رشد را تجربه كرده و با 312 واحد افزايش از مرز 7 هزار و 700 واحد عبور كرده است. در اين مدت با وجود صعود شاخص صنعت، شاخص واسطه گري هاي مالي كه عملكرد سهام شركت هاي سرمايه گذاري، بانك ها، ليزينگ ها و هلدينگ ها را به نمايش مي گذارد، 5/15درصد نزول كرده و با 3 هزار و 200 واحد كاهش به محدوده 17هزار و 500 واحد رسيده است.
چشم انداز بازار
در پايان 8 ماه عملكرد بورس تهران در سال 85، ارزش جاري بازار سهام با 7/2درصد رشد نسبت به آغاز سال، معادل 8 هزار و 700 ميليارد ريال افزايش را تجربه كرده و به اين ترتيب ارزش بازار سهام به مرز 33 هزار و 500ميليارد ريال رسيده است.ارزش جاري بورس تهران در آغاز سال 85 معادل 325 هزار ميليارد ريال تخمين زده مي شد.طبق اين آمار در حال حاضر نيمي از كل ارزش بورس تهران در اختيار 20 شركت بزرگ فعال در اين بازار است و 75 درصد كل ارزش بورس را 55 شركت پذيرفته شده در تالارهاي مبادلات به خود اختصاص داده اند.

فهرست انتظار براي ورود به برزخ بورس
گروه بورس- آيا انتقال معاملات سهام برخي شركتهاي بورس به تابلوي چهارم يا تابلوي غيررسمي به نفع سهامداران است يا به زيان آنها؟
اين پرسشي است كه اكنون ذهن فعالان بازار سرمايه را به خود مشغول كرده است.
بر اساس مصوبه شوراي بورس شركت هايي كه از عملكرد مطلوبي در بورس برخوردار نيستند به تابلوي چهارم يا تابلوي غيررسمي منتقل خواهند شد. اين شركت ها تا پايان سال فرصت دارند نسبت به اصلاح عملكرد خود اقدام كنند، در غير اين  صورت از تابلوي معاملات بورس حذف خواهند شد.
اين شركت ها عموماً بنا به دلايلي نظير زيان ده بودن، حجم اندك معاملات و يا انتشار ندادن اطلاعات مشمول چنين جريمه اي شده اند.
در حالي كه به نظر مي رسد اين تصميم براي جلوگيري از ضرر بيشتر سهامداران اتخاذ شده، اما برخي كارشناسان معتقدند، سهامداران 90 شركتي كه تاكنون به تابلوي غيررسمي پيوسته اند اصلي ترين كساني هستند كه بر اساس اين تصميم متضرر مي شوند.
ساعات محدود معاملات و اين كه هر سهامدار تنها يك بار در هفته حق معامله سهام اين شركت ها را دارد اين تابلو را به تابلوي برزخ بورس تبديل كرده است. زيرا چنين قوانين سخت گيرانه اي موجب شده كمتر سهامداري حاضر به داد و ستد سهام حاضر در تابلوي چهارم باشد؛ ضمن اين كه واهمه زيان بيش از حد مانع از رونق معاملات در تابلوي چهارم شده است. به همين دليل بسياري از كارشناسان معتقدند، انتقال اين شركت ها به تابلوي غيررسمي تنها بهانه اي است براي حذف برخي شركت ها از بورس تهران و اگرچه فرصتي 6 ماهه به اين شركت ها براي اصلاح عملكرد داده شده است اما شرايط دشوار اين تابلو در نهايت تمام شركت هاي حاضر در اين تابلو را از بورس حذف خواهد كرد.
فهرست جديد
اين در حالي است كه مسئولين سازمان بورس از اضافه شدن تعداد بيشتري از شركت ها به تابلوي چهارم خبر مي دهند به طوري كه با رسيدن تعداد اين شركت ها به 130 شركت بيش از يك سوم شركت هاي حاضر در بورس تهران در تابلوي چهارم قرار خواهند گرفت.در اين حال خبرهاي دريافتي حاكي است؛ احتمال دارد ظرف هفته هاي آينده تعدادي ديگر از شركت ها به تابلوي چهارم يا همان برزخ بورس تبعيد شوند. در اين ميان به ويژه به نام شركت هاي متعلق به دو سهامدار حقيقي و مطرح بورس اشاره مي شود.
سيدعلي حسيني عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با همشهري در خصوص انتقال شركت هاي اين دو سهامدار به تابلوي چهارم گفت: مكاتباتي با برخي شركت ها انجام شده اما آنچه مسلم است حضور هر شركتي در اين تابلو بر اساس مصوباتي كه در شوراي بورس به تصويب رسيده انجام خواهد شد.اما اين شركت ها در اولويت بعدي قرار دارند. وي افزود: براي شركت هايي كه به اين تابلو منتقل خواهند شد ويژگي هايي از قبيل زيان دهي و يا انتشار ندادن اطلاعات و از اين قبيل در نظر گرفته شده است كه هر شركتي مشمول آن شود در تابلوي چهارم قرار خواهد گرفت.از سوي ديگر حسين داوديان مديرعامل گروه پيام كه گفته مي شود نماد آن در حال انتقال به تابلوي چهارم است در خصوص معاملات تابلوي چهارم يا تابلوي غيررسمي معتقد است، ايجاد تابلويي به نام تابلوي غيررسمي يا تابلوي چهارم غيرقانوني است زيرا اساساً به هيچ عنوان به چنين تابلويي در قانون بازار اوراق بهادار اشاره نشده است.وي گفت: اگرچه تابلوي غيررسمي بر اساس مصوبه شوراي بورس ايجاد شده اما در هيچ كجاي قانون چنين تابلويي وجود ندارد بنابراين شوراي بورس نيز نمي تواند مصوباتي خارج از قانون داشته باشد.وي تاكيد كرد: اصلي ترين گروهي كه از اجراي چنين تصميمي صدمه خواهند ديد سهامداران اين شركت ها هستند.
به اين ترتيب اگرچه به نظر مي رسد انتقال معاملات سهام شركت هاي زيان ده به تابلوي چهارم در طولاني مدت منجر به كاهش زيان سهامداران خواهد شد اما در شرايط كنوني سهام اين شركت ها ، سهامداراني را دربرمي گيرد كه در نتيجه اين تصميم دچار ضرر و زيان خواهند شد.

پايان ماجراي
بانك پارسيان
فارس: صورت جلسه مجمع فوق العاده بانك پارسيان، روز دوشنبه در اداره ثبت شركت ها محرز و قطعي شد.
اين رويداد به معناي قانوني بودن تصميمات متخذه در خصوص انتخاب 7عضو هيات مديره پارسيان و در واقع، فروكش كردن تب وتاب چند هفته اي و در نهايت، سرآغاز دوره جديد پارسيان تلقي مي شود.با توجه به ثبت صورت جلسه در اداره ثبت شركت ها، تصميمات آخرين مجمع فوق العاده پارسيان قانوني بوده و ظرف روزهاي آينده افراد حقيقي جهت تعيين صلاحيت به نمايندگي 7 عضو حقوقي هيات مديره كه شامل صندوق تامين آتيه بانك تجارت، تام ايران خودرو، تهيه و توزيع قطعات يدكي(ايساكو)، قالب هاي پيشرفته ايران خودرو، سرمايه گذاري سمند، صندوق كاركنان نفت و شركت  سهامي خاص توسعه نيك  آثار اقتصاد هستند، معرفي خواهند شد.
اين موضوع در حالي مطرح شده كه با تكيه بر راي شعبه چهارم ديوان عدالت اداري، به باور برخي مخالفان، برگزاري مجمع فوق العاده پارسيان، وجاهت قانوني نداشته و رسميت ندارد و تصميمات روز سه شنبه دوهفته پيش مجمع پارسيان ملغي و بي اثر است.
مجمع فوق العاده با توجه به حضور 90درصد سهامداران و مشاركت اكثريت حاضرين در راي گيري و همچنين ثبت تصميمات در اداره ثبت شركت ها كه زير نظر قوه قضاييه است قانوني بوده و خواهد بود كه با اين شرايط، دلايل مخالفان نيز بي نتيجه است.
اين در حالي است كه در روزهاي پيش، در برخي محافل از چهره هاي شناخته شده اي چون سيداحمد ميرمطهري(دبير كل سابق بورس)، پرويز كاظمي (وزير سابق تعاون و مديرعامل كنوني گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو)، علي شيخي (مدير عامل سرمايه گذاري سمند) و مهدي كرباسيان (معاون سابق وزير اقتصاد و رئيس هيات مديره بورس نفت) به عنوان هيات مديره جديد پارسيان ياد شده است.

۶ پله تا مرز جهش شاخص بورس
گروه بورس- در آخرين روز كاري هفته جاري، شاخص كل بورس تهران با 21 واحد افزايش به مرز 9 هزار و 700 واحد نزديك شد.
به گزارش همشهري، ديروز شاخص كل به 9 هزار و 694 واحد رسيد، به اين ترتيب شاخص كل بورس تهران هم اكنون 6واحد تا مرز جهش به سوي اعداد بالاتر فاصله دارد.كارشناسان معتقدند با عبور شاخص از مرز 9هزار و 700 واحد، شرايط صعود آن تسهيل خواهد شد.
در معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص بازده بازار 67 واحد و شاخص صنعت 17 پله صعود كردند، همچنين شاخص واسطه گري هاي مالي كه روز سه شنبه با كاهش همراه بود، در معاملات ديروز با 34واحد افزايش به كار خود پايان داد.
ديروز بار ديگر شركت هاي چادرملو و سنگ آهن گل گهر بيشترين تاثير را در صعود شاخص داشتند به طوري كه افزايش ارزش سهام اين دو شركت 11 واحد شاخص بورس را بالا كشيد.
پس از چادرملو و سنگ آهن گل گهر، پتروشيمي اراك براي دومين روز متوالي توانست شاخص را 2 واحد مثبت كند.
همچنين شركت هاي سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات، توسعه معادن روي و باما در مجموع 6 واحد در افزايش شاخص سهم داشتند به اين ترتيب مي توان گفت صعود شاخص همچنان بر مدار معدني ها در حال حركت است.در همين حال كاهش ارزش سهام سرمايه گذاري ساختمان، سايپا و ايران خودرو ديزل در معاملات روز گذشته منجر به نزول 3 واحدي شاخص شد كه در اين ميان سهم سرمايه گذاري ساختمان از ديگر شركت ها بيشتر بود.

روندها
زير سايه بزرگان
گروه بورس- گروه تجهيزات مشتمل بر 25 شركت با زمينه هاي مختلف فعاليت در ساخت و توليد ماشين آلات و تجهيزات صنعتي و لوازم خانگي از جمله گروه هاي مورد توجه بازار در چند ماه اخير بوده  است.
شركتهاي تراكتورسازي ايران، هپكو و كمباين سازي ايران از مهمترين شركتهاي مورد توجه بازار در اين گروه محسوب مي شوند. البته ساير شركتهاي متفرقه نيز در اين صنعت جاي مي گيرند كه از جمله شركتهاي اتمسفر، پمپ سازي ايران و پارس ، ماشين آلات صنعتي تراكتور ، خدمات كشاورزي، كمپرسورسازي، ماشين سازي نيرومحركه قابل ذكرند. همچنين بخشي از شركتهاي توليدكننده لوازم خانگي همچون شركتهاي آبسال، ارج، آزمايش، گروه صنعتي بوتان، ايران پويا، جنرال، پارس خزر و سرما آفرين نيز در اين گروه طبقه بندي مي شوند. دو شركت سرمايه گذاري كارآفرين و پارس توشه هم به عنوان هلدينگ گروه تجهيزات در بورس ايران مطرح هستند.
در گروه تجهيزات، شركت تراكتورسازي به عنوان پيشرو اين صنعت در بورس عمل مي كند. تراكتورسازي با توجه به وضعيت خاص از نظر تعداد سهامداران و سرمايه گذاري اين شركت در مجموعه اي از شركتهاي زيرگروه خود همچون ماشين آلات تراكتور، موتورسازان تراكتور و ريخته گري تراكتور موقعيت ويژه اي دارد. نوسانات و ميزان توجه بازار به سهم تراكتورسازي تعيين كننده وضعيت شركتهاي دنباله رو محسوب مي شود. البته در يك سال گذشته شركتهاي تراكتورسازي و زيرمجموعه ها از رشد مناسبي برخوردار بوده اند و همين امر باعث شده است تا روند تصحيح قيمتي براي اكثر شركتهاي تجهيزاتي آغاز شود.
از جمله شركتهاي ديگر اين گروه مي توان به كمباين سازي اشاره كرد كه تحت تاثير خبرها از آزادسازي نرخ محصولات به صورت مقطعي مورد توجه بازار قرار مي گيرد. البته سهامداران اين شركتها بايستي به ماهيت سودآوري اين شركت و ديگر شركتهاي تجهيزاتي توجه داشته باشند. از آنجا كه بخشي از فروش اين شركتها به صورت مدت دار و يا سفارشي صورت مي گيرد، بنابراين اتكا بر گزارشهاي ميان دوره اي آنها همچون گزارشهاي 6 ماهه و يا 9 ماهه چندان منطقي نيست. اما معمولاً اين شركتها در پوشش سود پيش بيني شده مشكل چنداني ندارند. با اين وجود امكان تعديل مثبت نيز در آنها بسيار كمرنگ است.
در اين گروه همچنين شايعاتي از انتقال شركتهاي پيام و آزمايش به تابلوي چهارم بورس به گوش مي رسد. در مجموع مي توان ادامه روند رو به رشد اين صنعت را به سال آينده و مخصوصاً در مقطع زماني قبل از برگزاري مجامع سالانه موكول كرد. پيش بيني مي شود طي چند ماه آينده اين صنعت با وجود پتانسيلهاي موجود در برخي از شركتهاي گروه، زير سايه گروه هاي مورد توجه همچون پتروشيمي، معدني و يا دارو قرار گيرند. شركتهاي فعال در بخش لوازم خانگي نيز با مشكلات اساسي در بخش طراحي محصولات جديد و فروش روبه رو هستند. علاوه بر قبضه بازار ايران توسط محصولات خارجي، حضور چشمگير توليدات ارزان قيمت چيني نيز شركتهاي توليدكننده لوازم خانگي را در كما فرو برده اند.
بررسي روند يك هفته اي بورس اوراق بهادار ايران را روز شنبه در همين ستون مطالعه فرماييد.
www.IraTahlil.com

شاخص بورس دوبي در پايين تر ين حد
ايرنا: شاخص سهام بورس امارات عربي متحده به پايين ترين حد خود طي دو سال گذشته رسيد.
گلف نيوز نوشت: ارزش سهام بورس هاي دبي و ابوظبي ، روز سه شنبه 5/2 ميليارد درهم (حدود ??? هزار و ?? هزار دلار) كاهش يافت و شاخص سهام آنها به پايين ترين حد خود رسيد. از اين مقدار، 1/2 ميليارد درهم ( حدود ??? ميليون و ??? هزار دلار ) مربوط به شركت ساختمان سازي اعمار و شركت ارتباطات DAبوده است. ارزش سهام شركت اعمار طي سه هفته گذشته به صورت متناوب در حال سقوط بوده است و روز سه شنبه نيز 5/1ميليارد درهم (حدود ??? ميليون و ??? هزار دلار) از ارزش سهام خود را از دست داد و با سقوط۰۷‎/۲ درصدي، ارزش هر سهم آن به 80/11 درهم كاهش يافت.

واگذاري
3500 ميليارد تومان
از سهام ايميدرو
فارس: معاون مالي اقتصادي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدن ايران گفت: حدود 3500 ميليارد تومان از سهام بخش هاي معدن و صنايع معدني در قالب سهام عدالت واگذار مي شود.
ايرج اكبريه با بيان اين مطلب افزود: در گام نخست، اوراق 2500 ميليارد تومان از رقم فوق به صورت سهام عدالت در اختيار اقشار كم درآمد كشورمان قرار گرفته است.
وي ابراز اميدواري كرد: تا هفته هاي آتي اين ميزان سهام در اختيار سازمان خصوصي سازي قرار گيرد.

زامياد در صف فروش
002808.jpg
گروه بورس- در معاملات روز گذشته بازار سهام، شركت زامياد نيز به صف هاي فروش سهام پيوست.
به گزارش همشهري، در معاملات ديروز شركت زامياد نيز به جدول عرضه بازار سهام پيوست و سهامداران درصدد فروش سهام خود در اين شركت بودند. به اين ترتيب، با اضافه شدن زامياد به جدول عرضه، تعداد شركت هاي زيرمجموعه سايپا كه سهامداران براي فروش آنها صف بسته اند، به دو شركت رسيد.
مدت هاست سهامداران براي فروش سهام خود در شركت سايپاديزل از ديگر زيرمجموعه هاي شركت سايپا، صف فروش تشكيل مي دهند. صف هاي فروش براي شركت هاي زيرمجموعه سايپا در حالي تشكيل مي شود كه از تابستان امسال به اين سو، سرنوشت مديريت اين شركت كه در حال حاضر دومين شركت بزرگ بورس به لحاظ ارزش بازار است، مشخص نشده و به نظر مي رسد كه اين موضوع، بيشترين تأثير را در تشكيل  صف هاي فروش براي سهام شركت هاي سايپا داشته است.
اين گزارش حاكي است در معاملات ديروز بار ديگر سهام معدني، پر اقبال ترين سهام بازار بودند به طوري كه سهامداران براي خريد سهام 4شركت معدني باما، چادرملو،  توسعه معادن روي و ملي سرب و روي صفي معادل 5/4ميليون سهم تشكيل دادند. پتروشيمي اراك نيز براي دومين روز متوالي با اقبال بازار مواجه شد و 947 دستور براي خريد 9ميليون سهم پتروشيمي اراك تشكيل دادند. براساس اين گزارش، ديروز صف هاي خريد براي سهام البرز دارو و داروسازي جابربن حيان پابرجا بود.

واشنگتن پست :آغاز حركت بي سابقه اقتصاد ايران به سمت خصوصي سازي
فارس: روزنامه آمريكايي واشنگتن پست با اعلام اين كه دولت احمدي نژاد به سرعت مشغول تهيه مقررات و راهكارهاي مناسب براي اجراي خصوصي سازي و تغيير وضعيت خود از مالك اقتصاد به تنظيم كننده اقتصاد است، افزود: حركت بي سابقه اقتصاد ايران به سمت خصوصي سازي آغاز شد.
به گزارش واشنگتن پست، در نشريات ايراني مطالب بسياري در مورد اقتصاد به چشم مي خورد. اين پديده از شكل گيري حركت جديدي در ايران حكايت دارد و آن جابه جايي از يك اقتصاد سنتي و بسته به سمت اقتصادي آزادتر و غيردولتي است. بنابراين گزارش، دولت ايران در نظر دارد از ابتداي سال آينده برنامه گسترده اي را براي خصوصي سازي به مرحله اجرا بگذارد. براساس اين برنامه همه چيز از دامان دولت جدا مي شود. شركت هاي ارتباطات از راه دور، كارخانه هاي فولاد، بانك ها و هتل ها و شركت هاي بيمه همه در سال  آينده درمعرض واگذاري به بخش خصوصي قرار مي گيرند. اين روزنامه نوشته  است: دولت احمدي نژاد به سرعت مشغول تهيه مقررات و راهكارهاي مناسب براي اجراي اين برنامه و تغيير وضعيت خود از مالك اقتصاد به تنظيم كننده اقتصاد است و هر تصميمي كه در اين خصوص اتخاذ مي شود با مجلس هماهنگ مي شود و به اطلاع عموم مي رسد. بر اساس اين گزارش، از هم اكنون حركت عملي به سمت خصوصي سازي و آزادسازي اقتصادي آغاز شده است. استخدام نكردن نيروهاي جديد در ادارات و شركت هاي دولتي يكي از نشانه هاي جدي بودن اين حركت است. دولت ايران به جاي اين كه نيروهاي جديدي را به جاي نيروهاي بازنشسته خود استخدام كند تلاش مي كند نيازهاي خود را از طريق انعقاد قرارداد با بخش خصوصي برآورده نمايد. اين اقدام در كشوري كه بخش عمده اي از اقتصاد آن تحت كنترل دولت است مهم و بي سابقه ارزيابي مي شود. واشنگتن پست افزود: اعطاي اعتبارات كم بهره بانكي به بخش خصوصي يكي ديگر از اقدامات دولت ايران براي تقويت بخش خصوصي است. اين روزنامه در ادامه گزارش خود به مخالفان قدرتمند حركت ايران به سمت خصوصي سازي و آزادسازي اقتصادي اشاره كرد و رانت خواران ثروتمند و شركتهاي بزرگ دولتي را گروه اقليت قدرتمند مخالف با آزاد سازي اقتصادي در ايران دانسته است. بر همين اساس برنامه ريزي و تهيه قوانين مربوط به آزادسازي اقتصادي بسيار آسان تر از اجراي عملي آن است. كشورهاي اروپاي شرقي نيز در 17 سال پيش با وضعيتي مشابه وضعيت كنوني ايران مواجه بودند. اكنون حتي پس از گذشت 17 سال برنامه آزادسازي اقتصادي در اين كشورها هنوز مشكلاتي گريبانگير آنها است. واشنگتن پست سپس به دشمنان خارجي ايران اشاره مي كند و از تلاش آنها براي ارائه چهره اي خشن و ترسناك جهت ممانعت از ورود سرمايه هاي خارجي به ايران سخن مي گويد.

تغييرات قيمت سهام
002763.jpg
002766.jpg
002769.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |