پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
ابتكار نرم افزاري جديد در صفحه شروع براي سازمان ها
حركت جديدگوگل
002820.jpg
گروه علمي فرهنگي - برنامه هاي شركت گوگل براي Your Domai يك جز جديد را به همراه دارد، ورود يك صفحه وب كه سازمان ها مي توانند همانند يك نقطه مركزي براي كاربران مورد استفاده قرار دهند، تا آنان به اين مجموعه از برنامه هاي ميزباني دسترسي يابند. با عرضه اين برنامه ها در ماه آگوست برنامه هاي گوگل براي Your Domai، مجموعه اي از همكاري مبتني بر مرورگر و برنامه هاي ارتباطي براي سازمان ها است تا كارمندانشان از آدرس اينترنتي و خود شركت، استفاده كنند.
گوگل درصدد است تا گزينه صفحه Start را اضافه كند، گزينه اي كه در تكنولوژي و اينترفيس كاربر بر اساس سرويس Persoalized home page كه گوگل به مصرف كنندگان ارائه مي دهد، است.
صفحه Start به پكيج سازمان ها اجازه پيوستن به سرويس هاي گوگل Apps و ساير محتويات مناسب را به جهت اينكه مي خواهند كاربرانشان به اطلاعاتي مثل آب و هوا، اخبار و RSS يا Really Simple Sydicatio دسترسي يابند اهدا مي كند.
طراحي صفحه Start كه مي تواند از طريق اينترفيس هاي قابل كليك در دسترس باشد، جايگزين ديناميكي است كه نسبت به صفحات خانگي استاتيك كه به روزرساني آنها مشكل تر است، بهتر و ساده تر به روزرساني مي شوند.
با اين ويژگي  جديد، گوگل به تقويت اين مجموعه مي پردازد، مجموعه اي كه يكي از چندين راهكارهاي نرم افزاري است كه شركت براي سازمان  ها در اختيار دارد. ساير ويژگي ها عبارتند از، Google Aalytics سرويس ميزبان براي استفاده و بازديد وب سايت ها و Google Docs & SpreadSheets كه شامل پردازش ميزباني ورود و برنامه هاي صفحه گسترده است. اخيراً گوگل، شركت Jot Spot را كه سرويس دهنده ميزباني WiKi است، خريداري كرده است.مديران اجرايي گوگل درباره نيت خود مبني بر نقش شركت در بازار برنامه هاي ميزباني براي مصرف كنندگان و شركت ها عقيده روشني دارند، نمونه اي كه افراد زيادي آن را به عنوان تهديد بزرگي بر نمونه  نرم افزار بسته بندي شده اي كه مايكروسافت امپراتوري آن را عرضه كرده است، مي دانند.
اين هفته در Web 2.0 Summit كه اخيراً در شهر سانفرانسيسكو منعقد شد، Eric Schmidt مدير ارشد اجرايي گوگل دوباره از اين نرم افزار به عنوان نمونه سرويسي كه كاربران بطور جزيي از طريق اينترنت به برنامه ها دسترسي مي يابند، دفاع نمود. برنامه هاي ميزباني نيرومند تر، معتبرتر و ساده تر نگهداري مي شوند.
همچنين در نمونه ميزباني، جستجوي داده در ميان برنامه ها و اسناد مشترك آسان تر است. براي مثال كاربران بلاگر گوگل نسبت به مسائل كارايي بلاگ معروف و سرويس Authorig در هفته هاي اخير شكايت كرده اند، همچنين GoogleAalytics پس از اينكه گوگل اين سرويس را به صورت رايگان در نوامبر ارائه داد، دچار مشكلات كارايي شده است. گوگل بعد از اينكه قادر به تثبيت سرويس براي يك هفته نشد، موقتا ثبت نام هاي جديد را براي Aalytics مسدود كرد.مجموعه Google Apps براي Your Domai شامل سرويس پست الكترونيك Gmail Web، پيغام آني Google Talk و سرويس چت صوتي، Google Caledar سرويس زمانبندي و Google page creator سرويس طراحي صفحه است. Google Apps براي your Domai رايگان است، اما گوگل اين را به صورت نسخه اي بر اساس هزينه پيش پرداخت براي شركت هاي بزرگتر با نيازهاي بيشتر، آماده مي كند.

كشف درخشان ترين كهكشان در دوران نوزادي كيهان
002817.jpg
گروه علمي فرهنگي- تيم تحقيقاتي نقشه برداري ديجيتال از آسمان اسلون با همكاري آزمايشگاه ملي فرمي موفق به تصوير برداري از درخشان ترين كهكشان در دوران اوليه كيهان شدند.
به گزارش سايت پارس اسكاي، در اين كشف علاوه بر درخشش ناشي از شكل گيري ستارگان ، گرانش كهكشان پيش زمينه همچون عدسي يك تلسكوپ باعث كانوني شدن نور ارسالي كهكشان پس زمينه به زمين شده است. اين دو عامل دست در دست هم دادند تا كشف جديد در كتاب ركورد ها ثبت گردد. اين كهكشان كه مانند كماني نسبتا باريك در تصوير نمايان است، در حقيقت پنجره اي رو به گذشته مي باشد؛ زماني كه فقط دو ميليارد سال از سن عالم (پس از انفجار بزرگ) مي گذشت.هوان لين از آزمايشگاه فرمي در اين باره مي گويد: تلسكوپ ماشين زمان اخترشناسان است و با نگاه در آن به گذشته سفر مي كنيم. براي نمونه، نور كهكشان تازه كشف شده براي رسيدن به زمين بيش از 11 ميليارد سال نوري در راه بوده است. سحر عالم از آزمايشگاه فرمي هدايت اين تحقيقات را بر عهده داشت و در راستاي جستجوي كهكشان هاي برخوردي به بررسي 70 هزار تصوير ديجيتالي تلسكوپ 2.5 متري رصد خانه آپاچي واقع در ايالت نيو مكزيكو پرداخت. اين تصاوير با وضوح بسيار بالا از نيمكره شمالي آسمان گرفته شده بودند. سرانجام پس از تحقيقات و بررسي هاي شبانه روزي، عالم به طور ناگهاني و كاملا اتفاقي كهكشان جديد را كشف كرد.عالم كشف خود را چنين توصيف مي كند: پس از يك روز كاري بسيار خسته بودم، اما تصميم گرفتم براي 10 دقيقه ديگر ادامه بدهم؛ درست هنگامي كه قصد داشتم كارم را به پايان برسانم، ناگهان كماني آبي رنگ را به دور يك كهكشان بيضو درخشان قرمز مشاهده كردم.او به زودي دريافت كه اين كمان يك كهكشان برخوردي نيست، بلكه گرانش كهكشان قرمز رنگ همچون يك عدسي عمل كرده و باعث كشيدگي نور كهكشاني ديگر در دور دست ها شده است. او مي افزايد: بلا فاصله فرياد زدم، آنجا است! آنجا است! به ساعت نگاه كردم؛ 8 بعد از ظهر بود. به همين دليل نام جرم تازه كشف شده را كمان ساعت 8 نهادم.مشاهدات بعدي رصد خانه 3.5 متري آپاچي و همراهي ساير اعضاي تيم تحقيقاتي از جمله هوان لين،داگلاس تاكر ، اچ توماس دل و بوكلي گير كشف جديد را با انتقال به سرخ 2.73 تاييد كرد. اگر بخواهيم اين انتقال به سرخ را به سال نوري تبديل كنيم، اين كهكشان در فاصله 11.2 ميليارد سال نوري از ما قرار دارد. بر طبق تئوري هاي كنوني گرانش كهكشان قرمز باعث افزايش درخشش كهكشان پس زمينه شده است و ضريب اين افزايش درخشندگي بيش از 10 است.

انتقال جريان برق بدون استفاده از سيم
گروه علمي فرهنگي- محققان آمريكايي در تلاش اند تا جريان برق را بدون استفاده از سيم و كابل به وسايل برقي از قبيل رايانه و دستگاه هاي پخش موسيقي MP3 برسانند. به گزارش ايسنا، اين شيوه برق رساني تاكنون مورد آزمايش قرار نگرفته، اما مي توان آن را در دستگاه هايي كه كارهاي محاسباتي و رياضي انجام مي دهند، امتحان كرد. پروفسور مرين سولژاچيچ، عضو مؤسسه فن آوري ماساچوست آمريكا، در اين زمينه به خبرنگاران گفته است كه به باور آنان انتقال جريان برق بدون استفاده از كابل و سيم امكان پذير است. وي افزود: از آن جا كه ما فيزيكدانيم، از خودمان مي پرسيم براي انتقال انرژي الكتريسيته بدون استفاده از سيم از كدام پديده فيزيكي مي توان مدد گرفت؟
سولژاچيچ توضيح داد: بر اساس مباحث علمي و نظري اين طرح با تشديد امواج الكترومغناطيس به شكل غيرتابشي، ذرات با تحمل تنش بالا اين اجازه را مي دهند تا انرژي الكتريسيته به صورت رشته اي از امواج به وسايل برقي برسند.

همكاري 30 كشور جهان براي احداث
يك راكتور گداخت هسته اي
گروه علمي فرهنگي - مقامات شش كشور جهان به همراه نماينده اتحاديه اروپا روز سه شنبه يك قرارداد ??/? ميليارد دلاري را براي احداث پيشرفته ترين راكتور هسته اي آزمايشي از نوع گداخت  هسته اي (فيوژن) به امضا رساندند.
به گزارش ايرنا، ژاك شيراك رييس جمهور فرانسه و نماينده كشورهاي عضو اتحاديه اروپا روز سه شنبه در مراسم رسمي آغاز طرح آيتر (Iteratioal Thermouclear Experimetal Reactor در شهر پاريس ميزبان مقامات كشورهاي آمريكا، روسيه، ژاپن، كره جنوبي، چين و هند بود.
بر اساس اين طرح، يك راكتور هسته اي فوق پيشرفته با بودجه ??/? ميليارد دلار در شهر "كاداراش" در منطقه پرووانس در جنوب فرانسه احداث خواهد شد.
گداخت هسته اي(Fusio ) در حقيقت سرچشمه انرژي خورشيد و ساير ستارگان جهان محسوب مي شود و هم اكنون دانشمندان عقيده دارند مي توان از آن براي دستيابي به يك منبع انرژي ارزان، ايمن و غيرآلاينده استفاده كرد.
در فناوري هاي هسته اي مرسوم فعلي هسته اتمهاي سنگين در شرايط ويژه شكسته و هسته هاي عناصر سبكتر و همچنين انرژي آزاد مي شود اما در فناوري گداخت هسته اي، اتمهاي سبك در دما و فشار بسيار زياد با يكديگر برخورد كرده و به يكديگر جوش مي خورند كه در نتيجه پلاسمايي از اتمهاي سنگين تر توليد شده و انرژي بسيار زيادي آزاد مي شود كه مي توان از اين انرژي براي توليد برق استفاده كرد. پيش بيني مي شود احداث راكتور گداخت هسته اي "آيتر" كه حدود هشت سال به طول خواهد انجاميد، سبب اشتغالزايي براي ?? هزار نفر شود.
شيراك در مراسم روز سه شنبه كه در كاخ اليزه در شهر پاريس برگزار شد اعلام كرد كه اگر شرايط فعلي ادامه يابد، انسان تا ??? سال ديگر بيشتر منابع سوختهاي فسيلي را كه ظرف صدها ميليون سال ايجاد شده اند، مصرف خواهد كرد. طرفداران طرح آيتر عقيده دارند فناوري گداخت هسته اي به دليل عدم توليد گازهاي گلخانه اي و نيز توليد مقدار اندكي از پسماندهاي راديواكتيو گزينه مناسبي براي تامين انرژي در آينده است. منتقدان اين طرح نيز عقيده دارند بشر دست كم پنجاه سال تا دستيابي به فناوري به كارگيري گداخت هسته اي فاصله دارد و هنوز مشخص نيست كه با گذشت اين زمان نيز امكان استفاده عملي از اين فناوري براي توليد انرژي ممكن شود.
به رغم ده ها سال مطالعه و تحقيقات دانشمندان، راكتورهاي گداخت هسته اي آزمايشي ساخته شده تاكنون هنوز نتوانسته اند بيش از انرژي مصرفي خود انرژي توليد كنند.

استفاده از نانوذرات براي هدف قرار دادن تومورهاي مغزي
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان سرطان شناس آمريكايي با استفاده از نانوذرات مملو از مقادير بالايي دارو به جنگ سرطان مغز مي روند و تومورها را شناسايي و نابود مي كنند.
به گزارش مهر، محققان مركز سرطان دانشگاه ميشيگان دارويي با نام photofri و اكسيدآهن را درون نانوذراتي جاي دادند كه مي تواند تومورهاي سرطاني مغز را هدف قرار دهد. photofri از روش درماني فتوديناميك براي مقابله با سرطان استفاده مي كند كه طي آن دارو از جريان خون به سلول هاي تومور راه مي يابد. سپس نوع خاصي از نور ليزري دارو را براي حمله به تومور فعال مي سازد. اكسيدآهن نيز به عنوان عاملي تقابلي براي تقويت تصويربرداري رزونانس مغناطيسي(ام .آر. آي) مورد استفاده قرار مي گيرد.به گفته پروفسور برايان رز مولف اين تحقيق، داروي photofri به رگ هاي خوني تومور نفوذ مي كند و سيستم عروقي آن را درهم مي شكند. سپس به دنبال نرسيدن غذاي مورد نياز به تومور، اين غده از گرسنگي مي ميرد. وي افزود: مشكل درمان با داروي photofri آسيب رساني به بافت هاي سالم است. در تحقيق ما نانوذرات به عنوان وسيله اي مورد استفاده قرار مي گيرند تا دارو را مستقيما به تومور منتقل سازند.

۲۰ ستاره جديد در همسايگي ما
002814.jpg
گروه علمي فرهنگي- ستاره شناسان 20 منظومه ستاره اي جديد را در همسايگي منظومه شمسي شناسايي كردند. به نوشته سايت نجوم، اين منظومه ها شامل بيست وسومين و بيست وچهارمين ستاره هاي نزديك منظومه شمسي هستند. اين گروه قبلا 8 منظومه ديگر و گروه ديگري 6 منظومه ستاره اي را شناسايي كرده بودند. با افزودن آمار جديد بدست آمده به ليست اين منظومه ها مي توان گفت كه از سال 2000 اطلاعات ما از جمعيت ستاره اي راه شيري 16 درصد افزايش پيدا كرده است. لازم به ذكر است كه اين بررسي در 10 پارسكي (33سال نوري) انجام شده است.
گروه ريكنز(RECOS) كاشف اين ستاره ها هستند كه در سال 1999 با تلسكوپ كوچكي در شيلي آنها را كشف كردند و در دسامبر سال 2006 در مجله Astroomical آن را ارائه دادند. تاد هنري، از دانشگاه جورجيا در آتلانتا و رئيس اين پروژه، مي گويد: هدف ما كمك به كامل كردن آمار اجرام در همسايگي منظومه شمسي بود. در واقع مي خواستيم ديدگاهي آماري از شناخت جمعيت ستاره ها در كهكشانمان بدست آوريم. مثلا در مورد جرم آنها، مراحل تكامل آنها يا فراواني منظومه هاي ستاره هاي چندتايي و.... اطلاعاتي بدست آوريم. همچنين به دليل نزديكي، اين منظومه ها يكي از بهتربن سوژه ها براي جستجوي سيارات داراي حيات هستند و براي مطالعات اخترزيستي بسيار مفيد واقع خواهند شد و احتمالا مي توانند به اين سوال پاسخ دهند كه آيا سياره اي وجود دارد كه شرايط حيات روي آن بتواند فراهم شود؟
۲۰ جرم گزارش شده اخير همگي كوتوله قرمز هستند كه 239 جرم از 348 جرم فراسوي منظومه شمسي را تشكيل مي دهند. اين اجرام در 10 پارسكي يعني در محدوده بررسي هاي آماري گروه ريكنز قرار دارند؛ بنابراين مي توان گفت كوتوله هاي قرمز تقريبا 69?درصد از اجرام راه شيري را تشكيل مي دهند. كوتوله هاي قرمز كم نورترين ولي بيشترين اجرام در راه شيري هستند. با اينكه با چشم غير مسلح نمي توان كوتوله قرمز را ديد ولي انبوهي از آنها در كهكشان ما پراكنده است. هنري در يادداشتهاي خود مي نويسد: ما انتظار داريم كه در آينده منظومه هاي بيشتري را در 10 پارسكي منظومه شمسي معرفي كنيم. هدف اين آمارگيري كشف و دسته بندي ستاره ها كوتوله هاي قهوه اي در مجاورت خورشيد است. اين اجرام با اندازه گيري موقعيتشان، درخشندگي ، رنگشان و گرفتن طيف و پي بردن به عناصر جو آنها، به دقت بررسي مي شوند.

علمي فرهنگي
۴۰۰ هزار تومان اعتبار براي هر يك از مدارس تهران
در نمايشگاه ياد يار مهربان
002826.jpg
گروه علمي فرهنگي - چهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان با همت شهرداري تهران به عرضه وسايل كمك آموزشي و لوازم ورزشي مي پردازد.اميرمسعود شهرام نيا - دبير چهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان - به خبرنگار ما گفت: مسئولان 6200مدرسه تهران در سه مقطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه دولتي و غيرانتفاعي تا سقف اعتبار۴۰۰هزار تومان از وسايل آموزشي ،كمك آموزشي ولوازم ورزشي استفاده كنند. وي افزود: مديران مدارس تا 5آذرماه مي توانند با همراه داشتن دعوتنامه به نمايشگاه ياد يار مهربان واقع در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) مراجعه وكالا هاي مورد نياز را انتخاب كنند.
به گفته وي كالاهاي انتخاب شده بعد از اتمام نمايشگاه براي آنها ارسال خواهد شد. دبير چهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان با اشاره به اين كه امسال در نمايشگاه براي اولين بار بخش هاي توليدكننده و عرضه كننده محصولات آموزشي و كمك آموزشي به معرفي محصولات خود مي پردازند، گفت: در اين نمايشگاه 65 توليدكننده و عرضه كننده لوازم ورزشي و 69 توليد كننده و عرضه كننده وسايل كمك آموزشي و لوازم ورزشي حضوردارند.شهرام نيا كل اعتبار در نظر گرفته شده براي كالاهاي اهدايي را 22ميليارد ريال عنوان كرد و گفت:  با افزودن بخش كتاب، اعتباري حدود 5/3ميليارد تومان براي اين نمايشگاه در نظر گرفته شده است.
شهرام نيا ادامه داد: اين در حالي است كه وسايل كمك آموزشي مدارس، هنگام مراجعه مديران و مسئولان مدارس، تحويل مي شود. وي گفت: براي اينكه فرصت لازم براي انتخاب وسايل مورد نياز مدارس وجود داشته باشد و نمايشگاه بدون مشكل برگزار شود، زمان برپايي دو نمايشگاه تغيير كرده و اين نمايشگاه ها با فاصله زماني برگزار خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: با كمك شهرداري تهران، سرانه كتاب در سال جاري به ازاي هر نفر 2 جلد كتاب شده است.
تجهيز مدارس شهر تهران به امكانات فرهنگي
اميرمسعود شهرام نيا گفت: شهرداري تهران از سال 83 در برنامه هاي خود و در تعامل با آموزش و پرورش، تقويت امكانات مدارس را مورد توجه قرار داد و برنامه هاي مختلفي را در نظر گرفت كه برپايي مجموعه نمايشگاهي ياد يار مهربان، از آن جمله بود. وي با اشاره به بخش جنبي اين نمايشگاه گفت: توليدكنندگان اقلام ورزشي در حاشيه اين نمايشگاه حضور خواهند داشت و علاوه بر توزيع برخي از اقلام خود به صورت رايگان به مدارس، مديران و مسئولان مدارس با اين توليدكنندگان و اقلام آنها آشنا خواهند شد. وي افزود: در اين نمايشگاه علاوه بر حضور مديران مدارس و مناطق آموزش و پرورش، شهرداران مناطق به منظور درجريان قرارگرفتن مشكلات مدارس و حل برخي از آنها حضور خواهند يافت.
توليد ضديخ و ضدبرف سطوح آسفالت و سنگفرش در كشور
002823.jpg
گروه علمي فرهنگي براي نخستين بار در كشور، ضديخ و ضدبرف سطوح آسفالت، سنگ و سنگفرش توسط يك پژوهشگر ايراني توليد شد.
به گزارش همشهري، شهرام قائم مقامي راد- مخترع پودر آنتي فيريز- با اشاره به اينكه ضديخ و ضدبرف سطوح آسفالت، سنگ و سنگفرش براي جلوگيري از نشستن برف، يخ زدن و ذوب كردن انجماد سطح معابر، خيابان ها و جاده ها مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: روش استفاده و حمل اين ماده، همانند نمك و شن است.وي درباره خواص و كاركرد اين پودر اظهار داشت: مواد تشكيل دهنده آن توليد اسيد نمي كند و به همين دليل موجب تخريب آسفالت و سنگفرش معابر نمي شود. قائم مقامي راد افزود: اين ماده، آلودگي هاي زيست محيطي ندارد و مانند نمك باعث از بين رفتن گياهان و فضاي سبز نمي شود و حتي مي توان گفت براي گياهان فايده هم دارد. به گفته وي نمونه خارجي اين پودر فقط براي ذوب كردن يخ و برف مورد استفاده قرار مي گيرد، در حالي كه ضديخ و ضدبرف سطوح آسفالت، سنگ و سنگفرش، از يخ زدگي جلوگيري مي كند.وي افزود: براساس آزمايشات انجام شده در كشور آلمان، اين ماده تا دماي 25درجه سانتي گراد قابليت استفاده دارد و خواص آن تا مدت 48ساعت پس از اولين استفاده، حفظ مي شود.اين پژوهشگر گفت: مقدار يك كيلوگرم از اين ماده براي 4مترمربع كارايي دارد و به پوست دست انسان نيز ضرري نمي رساند.
روز ملي دختران در باشگاه وبلاگ نويسان
گروه علمي فرهنگي - باشگاه وبلاگ نويسان تهران به منظور گراميداشت روز ملي دختران، نشستي را تحت عنوان دختران وبلاگ نويس برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات، نشست فوق با هدف ايجاد فضاي هم انديشي و بررسي نقش فعاليت هاي دختران وبلاگ نويس در عرصه دنياي مجازي به منظور دستيابي به اهداف پروژه بزرگ شهروند الكترونيك كه از سوي مركز فناوري اطلاعات دنبال مي شود در شناخت شهروند الكترونيك برتر، برگزار مي شود. نشست دختران وبلاگ نويس امروز (پنجشنبه) از ساعت 16 الي 18 در محل باشگاه وبلاگ نويسان تهران به نشاني بزرگراه جلال آل احمد، روبروي شهروند قزل قلعه، پارك گل ها برگزار مي شود.
اهداي آثار فرهنگي، هنري و قرآني به كتابخانه و موزه ملي ملك
گروه علمي فرهنگي - مجموعه آثار فرهنگي و قرآني مربوط به دوره قاجار توسط بانو عزت  ملك، ناظر استصوابي موقوفات ملك به كتابخانه ملك اهدا شد.
اين مجموعه آثار ارزشمند شامل تابلوهاي نقاشي با تصاويري از ناصرالدين شاه، ميرزا آقاخان، ميرزا محمدتقي خان، حسن وثوق الدوله، امير عباسقلي خان، سان نظامي ناصرالدين شاه در سنين جواني و تصوير سه پسر فرخ خان امين الدوله، كليات سعدي علي نقي شيرازي، قلمدان شانه دست ساز، است.آثاري از قرآن كريم به كتابت محمد شفيع ابن علي عسكر ارسنجاني كه مربوط به سال 1315 ه?ـ?ق است  نيز در اين موزه به نمايش گذاشته شده است.
نمايشگاه فناوري و محصولات گياهي
گروه علمي فرهنگي- اولين نمايشگاه فناوري و محصولات گياهي و تركيبات طبيعي دي ماه سال جاري برگزار مي ژشود.رييس ستاد برگزاري اولين نمايشگاه فناوري و محصولات گياهي بااعلام اين مطلب گفت: اين نمايشگاه در حالي برگزار مي ژشود كه تنها 2 درصد از داروهاي مصرفي در كشور گياهي اند و اين مقدار در كشورهاي پيشرفته بالغ بر۳۰ درصد است.
آذرگشب، مهمترين ويژگي اين نمايشگاه را تمركز بر رابطه گياهان و تركيبات طبيعي با سلامت انسان و جامعه دانست و خاطرنشان كرد: برگزاري نمايشگاه فناوري و محصولات گياهي پوشش دهنده طيف وسيعي از محصولات گياهي و طبيعي و فناوري مربوط به بهينه سازي و فرآوري محصولات در زمينه ژهاي بهداشت، تغذيه و پيشگيري و درمان دارويي است كه قطعا با سلامت انسان رابطه تنگاتنگي دارد.
تحصيل بيش از 9 ميليون دانش آموز در مداس دو نوبته
مهر: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش از دونوبته بودن 34 درصد از مدارس كشور خبر داد. حبيب الله بوربور گفت: براي يك نوبته شدن اين ميزان از مدارس كشور نيازمند 21 هزار ميليارد تومان اعتبار هستيم.رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور تصريح كرد: بيش از 9 ميليون دانش آموز كشور در مداس دو نوبته تحصيل مي كنند كه اين امر مانع از تحقق عدالت آموزشي بين آنان است.
۵۰ آموزشگاه علمي آزاد متخلف در تهران پلمپ شد
فارس: مدير مشاركت هاي مردمي سازمان آموزش وپرورش شهر تهران گفت: از ابتداي سال  جاري تاكنون، 50?آموزشگاه علمي آزاد متخلف در تهران پلمپ شده است.وي اضافه كرد: هم اكنون 860?موسسه علمي آزاد مجاز در سطح تهران فعاليت مي كنند كه خانواده ها مي توانند براي آگاهي از اسامي اين موسسات، به سايت آموزش وپرورش شهر تهران به نشاني http://www.tehraedu.ir مراجعه كنند.
رفيعي اظهار داشت: خانواده ها در نظر داشته باشند كه حتما مجوز راه اندازي موسسه به نام موسس و به همان آدرس ذكرشده در موافقت نامه اصولي باشد و سپس فرزند خود را در اين موسسات ثبت نام كنند.

آموزش عالي
آغاز ثبت نام نوبت هاي دهم، يازدهم و دوازدهم آزمون تافل
گروه علمي فرهنگي- ثبت نام در آزمون زبان تافل نوبت هاي دهم، يازدهم و دوازدهم به روش IBT، (آزمون شبكه اي تافل) آغاز شد.
علاقه مندان به شركت در اين آزمون مي توانند جهت ثبت نام به سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه كنند. زمان برگزاري آزمون هاي مذكور به ترتيب 10، 17 و 24 آذرماه و با توجه به محدوديت ظرفيت برگزاري، اولويت  ثبت نام بر اساس مراجعه داوطلبان خواهد بود.
شركت دانشجويان متأهل در آزمون دستياري پزشكي
ايسنا: با تصويب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشجويان متأهل كه دوره طرح را نگذرانده اند مي توانند در امتحانات دستياري شركت كنند.
در پي اعلام دبيرخانه شوراي آموزش تخصصي وزارت بهداشت، دانشجويان متأهلي كه هنوز دوره خود را به اتمام نرسانده اند و طرح را نيز نگذرانده باشند مي توانند در امتحانات دستياري شركت كنند.
اجراي نظام مديريت اطلاعات فناوري و علمي
مهر:  معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به اينكه وزارت علوم جهش فرابخشي خود را آغاز كرده است، گفت: در دومين جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري مصوبه اي از سوي رئيس جمهوري ابلاغ شد كه به وسيله آن نظام مديريت اطلاعات فناوري و علمي كشور به اجرا در مي آيد.
منصوركبگانيان صبح ديروز در هفتمين گردهمايي روساي كتابخانه هاي مركزي دانشگاه هاي سراسر كشور در دانشگاه تربيت مدرس افزود: رتبه بندي دانشگاه هاي دنيا اعلام شده است و بحث آنقدر جدي است كه مقام معظم رهبري نيز علت قرار نگرفتن دانشگاه هاي ايران در ميان 500 دانشگاه اول دنيا را جويا شده است.
وي اظهار داشت: عدم اطلاع رساني دانشگاه هاي كشور در خصوص فعاليت هاي علمي و آموزشي، نبود مديريت اطلاعات به صورت مدون و در دسترس قرار ندادن اين اطلاعات مي تواند از دلايل قرار نگرفتن دانشگاه هاي ايران در ميان دانشگاه هاي برتر دنيا باشد.معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با بيان اينكه بايد به سمت بين المللي شدن 10 دانشگاه برتر ايران گام برداريم، گفت: اگر چه شاخص هاي ارائه شده در سطح بين الملل براي ما چندان قابل قبول نيست اما توليد پژوهش و ارائه  فعاليتهاي تحقيقاتي يكي از شاخص هاي مهم پيشرفت دانشگاه ها است كه ايران نيز بايد برنامه ريزي هاي خود در اين زمينه را جهت ببخشد.
ايجاد اولين دوره دكترا در دانشگاه علم و فرهنگ
ايسنا: مراسم معارفه دانشجويان جديد الورود كارشناسي ارشد دانشگاه علم و فرهنگ با حضور رئيس دانشگاه، معاونين و مديران گروه ها در ساختمان تحصيلات تكميلي دانشگاه برگزار شد.
رئيس دانشگاه علم و فرهنگ در اين مراسم خاطر نشان كرد: وابستگي اين دانشگاه به جهاد دانشگاهي و همكاري با پژوهشكده هاي اين نهاد، وجه شاخص اين دانشگاه در بين دانشگاه هاي غير دولتي - غير انتفاعي كشور مي باشد. قرنفلي در ادامه ضعف اصلي دانشگاه هاي كشور را عدم تعامل مناسب ميان آموزش و پژوهش برشمرد و افزود: هدف دانشگاه علم و فرهنگ نيز مانند ساير دانشگاه هاي كشور اين است كه پيوند مناسب بين دو حوزه آموزش و پژوهش برقرار شود. وي با اشاره به روند فعاليت هاي جهاد دانشگاهي از بدو تاسيس گفت: از سال 1359 در جهاد دانشگاهي حركت پژوهشي در جهت رفع نيازهاي كشور صورت گرفته است و به موازات اين فعاليت ها، ساختار پژوهشكده ها در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور در جهت حركت پژوهشي اصيل شكل گرفت. در حال حاضر پژوهشكده هاي جهاددانشگاهي در عرصه هاي بين المللي نيز موفقيت هاي بزرگي را كسب نموده اند. اساس كار دانشگاه علم و فرهنگ اين است كه همكاري و تعامل بين دانشگاه و پژوهشكده هاي جهاد دانشگاهي برقرار شود.
وي در پايان با اشاره به قبولي 25 درصدي دانشجويان دانشگاه علم و فرهنگ در مقطع كارشناسي ارشد خاطرنشان كرد: دانشگاه درصدد است از سال آينده اولين دوره دكتري را در اين دانشگاه راه اندازي كند.

ميراث فرهنگي
تدوين طرح آموزش عمومي  صنايع دستي
ايسنا: شوراي عالي آموزش ميراث فرهنگي و گردشگري تدوين طرح آموزش عمومي صنايع دستي و فرهنگ سازي جهت حفظ و احياي اين صنايع را تصويب كرد.
دبير شوراي عالي آموزش ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر افزود: در شورا مصوب شد نسبت به معرفي و آموزش عمومي صنايع دستي از طريق رسانه هاي گروهي و ساخت فيلم اقدام شود. به گفته مرتضي احمدي در مصوبات شوراي عالي آموزش ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص دوره هاي آموزشي و عمومي صنايع دستي مقرر شده در فيلم ها و كليپ هاي ساخته شده معرفي و ايجاد شناخت از توليدات صنايع دستي 30 استان كشور و معرفي صنايع دستي شاخص هر استان در دستور كار قرار بگيرد. احمدي خاطر نشان كرد:    در خصوص انجام تبليغات و راه اندازي دوره هاي آموزشي، حوزه هاي فرهنگي و منطقه اي استان ها مورد توجه قرار گيرد.
به گفته  وي در هر يك از بسته هاي آموزشي بر اساس نظر شورا بايد به اصل توجه ويژه شود كه عبارتند از معرفي صنايع دستي به عنوان يك محصول اقتصادي و پرداختن به بازار عرضه و تقاضا، معرفي صنايع دستي به عنوان ميراث فرهنگي و ترويج ديدگاه حفاظتي از آنها و همچنين معرفي صنايع دستي به عنوان يك جاذبه گردشگري و سوغات گردشگران.
دبير شوراي عالي آموزش ميراث فرهنگي و گردشگري، تصريح كرد:  حمايت از توليدكنندگان صنايع دستي،  اطلاع رساني در خصوص برگزاري دوره هاي آموزشي حرفه اي، فني و تخصصي اين حوزه، استفاده از الگوهاي موفق دين در معرفي صنايع دستي و همچنين به كارگيري نيازها ي گردشگري و توجه به سلايق و تنوع خواهي آنها در صنايع دستي از جمله ديگر مصوبات اين شورا بود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |