پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
درباره نارسايي قلبي بدانيد
از تنگي نفس تا آب آوردن ريه ها
دكتر اعظم السادات هاشمي
002862.jpg
اسم مادر بزرگ براي سفر حج درآمده بود، اما در معاينات پزشكي قبل از سفر رد شد، چون فشار خونش بالا بود، خيلي بالا، مادربزرگ براي درمان فرصتي از دكترها گرفت. داروهاي تجويز شده را به طور مرتب مصرف كرد، از طرفي غذايش را بي نمك كرد، پياده روي و ورزش هم مي كرد. خلاصه براي اينكه بتواند به مكه برود خيلي تلاش كرد و بالاخره آقاي دكتر به او مژده داد كه فشار خون او در حد قابل قبولي است و مي تواند به مكه برود...
اما بعد از برگشتن از مكه انگار كه ديگر مادربزرگ انگيزه اي براي سالم بودن نداشت، ديگر از پياده روي و غذاي بي نمك مخصوص مادربزرگ خبري نبود، كمتر دكتر مي رفت و مي گفت هر وقت حالم بد باشد داروهايم را مي خورم... چند ماهي گذشت و مشكلات مادربزرگ شروع شد. اوايل موقع بالا رفتن از پله ها تنگي نفس داشت و هر چند وقت يك بار به تعداد بالش هايي كه زير سرش مي گذاشت اضافه مي شد؛ تا اينكه يك شب حال مادربزرگ بد شد، خيلي بد، تنگي نفس شديدي پيدا كرد و مجبور شدند او را به اورژانس ببرند. دكترها گفتند ريه هايش آب آورده است و اگر ديرتر مي رسيديد، هر اتفاقي ممكن بود بيفتد.
تلمبه اي به نام قلب
قلب به عنوان تلمبه اي عمل مي كند كه خون را در بدن به گردش درمي آورد. خون بايد به طور متوسط در هر دقيقه يك بار بدن را به طور كامل دور بزند و اگر نتواند اين وظيفه را به خوبي انجام دهد نارسايي قلبي به وجود مي آيد. از شايعترين عوامل ايجاد كننده نارسايي قلبي، بيماريهاي عروقي قلب (مانند سكته قلبي) و فشار خون بالاست. ممكن است فردي به فشار خون بالا مبتلا باشد اما هيچگونه علامتي نداشته باشد، خيلي از افراد اولين بار با عوارض ناشي از پرفشاري خون (مثل همين آب آوردن ريه) به پزشك مراجعه مي كنند و عده اي نيز به طور اتفاقي متوجه فشار خون بالا مي شوند. به هر حال يكي از مهمترين عوارض فشارخون، نارسايي قلبي است و وقتي هم كه نارسايي قلبي پيشرفت كند، مايع در ريه ها جمع مي شود و اتفاقي مي افتد كه پزشكان آن را ادم ريه مي نامند و عوام مي گويند ريه اش آب آورده .
چرا كار قلب زياد مي شود؟
در مراحل اوليه، يك قلب نارسا با روشهاي مختلفي اين كمبود را جبران مي كند، اما با به وجود آمدن شرايطي كه كار قلب را زياد مي كند، ديگر قلب پاسخگو نبوده و علايم بيماري خود را نشان مي دهد. بعضي از عوامل كه نارسايي قلب را تشديد مي كنند عبارتند از:
۱ درمان نامناسب و ناكافي فشار خون: بيماران فشار خوني و بسياري از بيماران قلبي بايد بدانند كه لازم است تا آخر عمر به طور مرتب دارو مصرف كنند، اكثر بيماران پس از چندي از درمان، به گمان اينكه ديگر بهبود يافته اند، درمان را قطع مي كنند و اين خود عاملي براي تشديد علايم به شمار مي رود.
۲ عفونتها: بسياري از بيماران قلبي، با خوردن دارو، رعايت رژيم غذايي و ساير نكات لازم، تحت كنترل اند، اما با يك سرماخوردگي يا مسموميت غذايي ساده، وارد فاز حاد بيماري مي شوند كه مي تواند حتي كشنده باشد، بنابراين بايد با رعايت نكات بهداشتي با بيماري جنگيد.
۳ بيماريهاي ريوي: ممكن است فرد آسم داشته باشد و از طرفي يك نارسايي قلبي جبران شده نيز داشته باشد، با تشديد علايم آسم، علايم نارسايي نيز بروز خواهد كرد.
۴ فشار روحي، فيزيكي و تغييرات جوي: ضعف و خستگي، بحران هاي روحي رواني و هواي گرم و مرطوب از ديگر علل شايع نارسايي قلبي به شمار مي روند.
۵ نارسايي كليوي: به دنبال نارسايي كليه،  تجمع مايع در بدن را داريم و اين مسئله حجم كار قلب را زياد مي كند قلبي كه نارسا باشد، توان جابجايي اين حجم مايع را ندارد و علايم نارسايي قلبي تشديد مي شود.
علايم نارسايي قلبي
شايعترين و اولين علامت نارسايي قلبي، تنگي نفس است كه بر حسب شدت به ترتيب به صورت تنگي نفس فعاليتي، تنگي نفس در حالت درازكش، تنگي نفس حمله اي شبانه و بالاخره شديدترين حالت، يعني ادم ريوي يا همان آب آوردن ريه ها تظاهر مي يابد.
تنگي نفس فعاليتي: منظور اين است كه فرد با فعاليت جسمي دچار تنگي نفس مي شود. در ابتداي شروع علايم، بيمار در فعاليتهاي طولاني (ولي نه به اندازه يك فرد طبيعي) دچار تنگي نفس مي شود. ولي با پيشرفت نارسايي، بيمار در فعاليت هاي كم مثل بالا رفتن از پله ها، نيز دچار مشكل مي شود. گاهي ممكنست به جاي تنگي نفس ضعف و گرفتگي عضلات اندام تحتاني بروز كند.
تنگي نفس در حالت درازكش: معمولاً در خانواده افرادي را داريم كه موقع خوابيدن چند بالش زير سر خود مي گذارند، اكثراً دليل آن ايجاد تنگي نفس به دنبال دراز كشيدن مي باشد، كه پس از نشستن به سرعت برطرف مي شود، در موارد شديد بيماري، حتي فرد به صورت نشسته مي خوابد.
تنگي نفس حمله اي شبانه: در اين حالت شخص به خواب مي رود، حدود يك تا دو ساعت بعد از به خواب رفتن، به طور مضطرب بيدار شده و سرفه هاي خشك مي كند (البته سرفه هاي خلط دار و گاهاً خوني نيز ديده مي شود.) اين حالت يكي از اختصاصي ترين علايم نارسايي قلب است. تنگي نفس حمله اي شبانه اغلب نيمه شب اتفاق مي افتد، و بعد از ايجاد تنگي نفس فرد نمي تواند دراز بكشد و مي نشيند و بعد از گذشت 30 دقيقه و گاهي بيشتر تنگي نفس برطرف مي شود.
ادم ريوي: ازبسياري از دوستان و آشنايان مي شنويد كه ريه هاي بيمارشان آب آورده و در سي سي يو بيمارستان بستري است، در واقع در اين حالت به علت عدم كفايت قلب و تجمع مايع در ريه ها فرد دچار تنگي نفس مي شود كه شديدترين فرم تنگي نفس مي باشد.
نكته ديگر اين كه تجمع مايع در بدن، خود را به صورت افزايش وزن و ورم وابسته به ثقل نشان مي دهد. يعني در طول روز كه شخص در حالت ايستاده است در پاها و در صورت بي حركتي طولاني مدت در ساكروم (انتهاي ستون فقرات) به وجود مي آيد.
ورم هر دو اندام قرينه است و ابتدا در پشت قوزك پا پيدا شده و به تدريج به بالاتر پيشرفت مي كند.
اين ورم، به قول پزشكان، گوده گذار است، يعني اگر با فشار انگشت پوست ناحيه متورم فرو برود، با برداشتن انگشت، مدت زماني طولاني مي كشد تا پوست به حالت اوليه برگردد.ضعف و خستگي هم به دنبال كارهاي روزمره در اين بيماران ديده مي شود. همان طور كه مشكلات گوارشي، به صورت بي اشتهايي، سوءهضم، يبوست، گاهي ديده مي شود.
درد نيز در بيشتر مبتلايان به بيماري عروق قلب ديده مي شود، زيرا به دنبال پيشرفت نارسايي، اكسيژن كافي به قلب نمي رسد. برخي از بيماران هم به دنبال بروز علايم بيماري، اضطراب پيدا مي كنند، ممكن است به علت اضطراب دچار تنگي نفس شوند و به غلط آن را به شديدتر شدن علايم قلبي، نسبت دهند.
بيماران نارسايي قلبي چند دسته اند؟
براساس يافته هايي كه خود بيمار بيان مي كند، پزشكان نارسايي احتقاني قلب را به چهار درجه تقسيم مي كنند:
درجه 1: شخص به خوبي فعاليتهاي فيزيكي روزمره را بدون ايجاد ناراحتي انجام مي دهد و تنها در فعاليت خيلي شديد احساس ناراحتي مي كند.
درجه 2: در اين حالت شخص در حالت استراحت مشكلي ندارد ولي با انجام فعاليت هاي روزمره و معمول دچار تنگي نفس، خستگي، طپش قلب يا درد قلبي مي شود، فرد به صورت ناخودآگاه فعاليتهاي خود را محدود مي كند.
درجه 3: در اين حالت فرد در حالت استراحت مشكلي ندارد ولي با انجام فعاليتهاي مختصر دچار علائم نارسايي مي شود.
درجه 4: شخص حتي در حالت استراحت نيز علامت دار است و هر فعاليتي موجب تشديد نارسايي قلبي مي شود.
كليدهاي درمان
در درمان نارسايي احتقاني قلب نه تنها بايد علايم بيماري را كاهش داد بلكه بايد علل زمينه اي و مساعدكننده را نيز درمان كرد.
درمان شامل درمان دارويي و غير دارويي است. اولين نكته در درمان، محدوديت فعاليت  فيزيكي است، اين فعاليت ها برحسب شدت نارسايي ميزان فعاليت تنظيم مي  شود، استراحت جسمي و رواني هر دو با اهميت اند و قاعده كلي بر اين است كه از انجام فعاليتهايي كه باعث ايجاد علامت مي گردند خودداري گردد، مثلاً در موارد خفيف خودداري از كارها و ورزشهاي سنگين كفايت مي كند و در موارد شديدتر انجام فعاليت كم بر روي صندلي توصيه مي شود.در شديدترين حالت كه اصطلاحاً ريه هاي بيمار آب آورده است بيمار به مدت 2 1 روز در بيمارستان بستري شده و تحت درمان قرار مي گيرد.
نكته دوم، كنترل چاقي است. اصولاً اضافه وزن مي تواند يكي از علل نارسايي قلبي به شمار آيد، فرض كنيد شخصي مثلاً 20 كيلوگرم وزن اضافي نسبت به وزن طبيعي خود داشته باشد، اين افزايش وزن همان اثر سوء را در قلب خواهد داشت كه يك شخص طبيعي بخواهد دائم با خود 20 كيلوگرم بار حمل كند و به همين نسبت بار قلب زياد مي شود. بديهي است اين افزايش بار قلب نهايتاً منجر به نارسايي قلب خواهد گرديد. همچنين جايگزين شدن چربي ها در الياف عضله قلب منجر به كاهش قدرت انقباض عضله قلب شده و نارسايي قلب را به دنبال دارد.
مسئله ديگر تنظيم رژيم غذايي است. در اكثر بيماران، حذف نمكدان از سر سفره كافي است، اما در صورت محدوديت بيشتر، مي توان با حذف نمك طعام هنگام طبخ غذا، به اين هدف نائل شد. در نارسايي گروه چهارم كه شخص در حالت استراحت نيز تنگي نفس دارد، رژيم كاملاً بي نمك، با حذف مواد غذايي چون كرفس، اسفناج، چغندر و بعضي از انواع ماهي توصيه مي شد.
توجه داشته باشيد كه بسياري از داروها مثل شربت ضدسرفه، مسهل ها و خواب آورها داراي مقادير قابل توجهي سديم هستند و بنابراين نبايد در اين بيماران بدون دستور پزشك مصرف شوند. همچنين رژيم كم سديم را مي شود از طريق خواندن برچسب مواد غذايي و اجتناب از مواد غذايي كنسرو شده و آماده به نحو بهترين رعايت كرد.
در موارد شديد نارسايي قلبي محدوديت مصرف آب نيز توصيه مي شود. كاهش وزن در افراد چاق به كاهش فشار و كار قلب نارسا كمك مي كند. همچنين بايد از ايجاد يبوست در اين بيماران پيشگيري نمود، چرا كه زور زدن به منظور دفع مدفوع مي تواند كار قلب را زياد كند. نكته ديگر اين كه اين بيماران براي كاهش خطر كمبود پتاسيم به علت مصرف داروهاي مدر (ادرارآور) بايد مواد غذايي حاوي پتاسيم بيشتر مصرف كنند. موادي مانند موز پرتقال آلو كشمش خرما زردآلو انجير و هلو.
لازم به ذكر است كه وعده هاي كوچك و به دفعات زياد (مثلا 5 بار در روز)، در عين حال كه مواد غذايي لازم را فراهم مي آورد، به ميزان كمتري انرژي جهت هضم نياز خواهد داشت.
معمولا بهترين راه بررسي نحوه پاسخ دهي فرد به رژيم غذايي و درمان دارويي كنترل روزانه وزن است زياد شدن وزن، نشانه تجمع مايد در بدن است، به طوري كه هر يك كيلوگرم افزايش وزن مي تواند نشانه احتباس يك ليتر مايع باشد.
يك روش خوب كنترل وزن اين است كه بيمار را هر روز صبح و قبل از صرف صبحانه (و بعد از تخليه كامل ادرار) وزن كرد.

كنجكاوي هم مسموم مي كند!
فرزانه فخريان
002865.jpg
يك خانه معمولي پر از وسايل و موادي است كه مي توانند يك كودك را مسموم كنند. بعضي از آنها، مانند سوسك كش و مرگ موش شناخته شده اند، اما از بعضي ديگر شايد انتظار مسموميت نرود؛ مانند قرص آهن، واكس مبلمان، مايع شوينده شيشه ماشين و حتي دهان شويه ها.
شما مي توانيد با تشخيص مسموم كننده هاي موجود در خانه تان و اطمينان از نگهداري ايمن آنها، از مسموميت كودكتان جلوگيري كنيد.
داروها و ويتامين ها
كودك ممكن است با بلعيدن تنها پنج قرص آهن بزرگسالان، بر اثر آسيب كبد جان خود را از دست بدهد. با خوردن تعداد كمي از مكمل هاي آهن دار نيز كودك ممكن است خون بالا بياورد و يا اسهال خوني داشته باشد. قرص آهن، البته تنها دارويي نيست كه بايد آن را از دسترس كودك دور نگه داشت. اما منظور اين است كه حتي قرص هاي ظاهراً بي خطر هم مي توانند براي كودكان خطر جدي داشته باشند، پس در مقابل كودكان دارو مصرف نكنيد چون آنها غالباً از بزرگترها تقليد مي كنند به خصوص هرگز به دارو به عنوان شكلات اشاره نكنيد خصوصاً قرص هاي رنگي.
انواع الكل ها
اگر كودكي الكل بخورد ممكن است تا پاي كما و مرگ هم برود. وقتي از الكل صحبت مي كنيم منظورمان فقط الكل خالص نيست. انواع مختلفي از الكل وجود دارد كه در محصولات خانگي متفاوت استفاده شده اند. براي مثال،  الكل چوب (متانول) در ضديخ، مايع شيشه شوي، لاك الكل، روغن جلا و پاك كننده رنگ وجود دارد. انواع ديگري از الكل نيز در دهان شويه، شيرپاك كن هاي صورت، مايع بعد از اصلاح صورت و مايع دستشويي آنتي باكتريال (ضد باكتري) يافت مي شود.
شوينده هاي خانگي و مواد سوختني
لوله بازكن ها، كف شوي ها، ضدزنگ ها و پاك كننده اجاق گاز مي توانند موجب سوختگي شيميايي شوند. مي توانيد امتحان كنيد و ببينيد اين مواد به همان اندازه  يك تكه دستمال را خراب مي كنند كه شعله واقعي آتش به آن آسيب مي رساند. صابون ظرفشويي، سفيدكننده و آمونياك نيز سمي هستند. اگر يك ماده سفيدكننده و آمونياك با هم مخلوط شوند، گازي سمي توليد مي كنند. آمونياك ممكن است به صورت مكعب هاي نمكي بودار نيز درآيد كه مي تواند با شكلات اشتباه شود.
در حالي كه بسياري از مسموميت ها بر اثر خوردن يا آشاميدن مواد سمي بروز مي كنند، مسموم كننده هايي نيز وجود دارد كه از راه پوست يا چشم وارد بدن مي شوند و يا شخص آنها را استنشاق مي كند.
براي مثال، بسياري از مواد شيميايي كه براي كشتن ساس و آفات ديگر استفاده مي شوند، اين قابليت را دارند كه از طريق پوست جذب بدن انسان شوند و يا بخار آنها استنشاق شود. بعضي از اين مواد روي سيستم عصبي بدن تاثير مي گذارند و عوارض تنفسي دارند.
گياهان مسموم كننده
ميوه، دانه و ريشه بسياري از گياهان عادي مسموم كننده اند، مانند: آزاليا، نرگس زرد، گل انگشتانه، درخت راج، زنبق، سوسن، كاولي و نيلوفرپيچ.
خوردن هر قسمتي از يك قارچ وحشي نيز مي تواند بسيار خطرناك باشد. بسياري از قارچ هاي سمي شبيه قارچ هاي خوردني هستند و تفاوت اين دو را فقط متخصصان مي فهمند.
نگهداري ايمن
همه مواد و وسايل مسموم كننده خانه را دور از ديد و دسترس كودكان قرار دهيد. قفسه هاي قفل دار بهترين گزينه اند. مطمئن شويد كه سرپوش ظرف دارويتان آن قدر مقاوم است كه كودك از پس آن برنمي آيد. به محض استفاده از دارو هم بايد در ظرف آن را ببنديد. نكته ديگر اين كه مواد خطرناك را در ظرف خودشان نگه داريد، چون روي برچسب آن اطلاعات مربوط به آن محصول نوشته شده است. اين مواد را در فنجان، شيشه هاي مربايي، بطري يا ظرف شير نگه نداريد، چرا كه ممكن است كودك شما به اشتباه آنها را بخورد يا بنوشد.
اگر ظرفي از اين مواد خطرناك را باز يا نيمه خالي ديديد، ممكن است كودك شما از آن استفاده كرده و مسموم شده باشد. نشانه هاي غيرعادي كه با مسموميت همراهند عبارتند از:
* خواب آلودگي
* عدم توانايي در دنبال كردن حركت انگشت شما با چشمان
* سوختگي يا لكه در اطراف دهان
* تنفس سخت و بودار
اگر اين علايم را ديديد، ممكن است كودك شما دچار تشنج شود، بنابراين سريعاً به اورژانس اطلاع دهيد.
منبع: www.mayocliic.com

محققان مي گويند
بي اشكي
گريه تان را در مي آورد
002874.jpg
گروه سلامت- اشك هم مثل همه اجزا و اعضاي بدن يك فايده هايي دارد. طوري كه چشم پزشكان مي گويند اگر چشمه اشك كسي خشك شود، ممكن است قرنيه اش آسيب ببيند. بنابراين اگر صبح ها كه از خواب بيدار مي شويد، يعني بعد از يك مدت طولاني كه چشمتان بسته بوده، احساس مي كنيد پلك هايتان به هم چسبيده و از هم باز نمي شود، همچنين اگر احساس خشكي و سوزش در چشم هايتان داريد، اين را يك هشدار تلقي كنيد و به چشم پزشك مراجعه كنيد. چون در اين صورت دكتر هرمز شمس، رييس انجمن چشم پزشكي ايران به خبرنگار ايسنا مي گويد: ممكن است دچار زخم قرنيه و بعد كاهش بينايي شويد. اما چرا اشك چشم كم مي شود؟ باز هم دكتر شمس مي گويد: ممكن است ريشه مشكل از خود چشم باشد يا اين كه برخي بيماري هاي ايمونولوژيك و بيماري هاي روماتيسمي، عامل آن باشند. افزايش ترشح هورمون هاي زنانه و خشكي و آلودگي هوا هم در كاهش اشك چشم مؤثرند.
راز تولد بچه هاي 6 ماهه
خبرگزاري رويترز گزارش مي كند محققان بلژيكي نكات تازه اي در مورد آينده نوزادان نارس كشف كرده اند و آن، مشكلات رفتاري و هيجاني است كه اين نوزادان در سن 5 سالگي پيدا مي كنند. آنها در مقاله خود كه در شماره اخير نشريه آرشيو بيماري هاي كودكي چاپ كرده بودند، اشاره كردند كه براي نشان دادن ارتباط مشكلات رفتاري كودكان 5 ساله با وضعيت آنها در بدو تولد، 431 كودك 5 ساله نارس به دنيا آمده (يعني آنها كه زودتر از 32 هفته بارداري به دنيا آمده بودند و يا با وزن كمتر از 1500 گرم) را بررسي كردند و متوجه شدند، از اين گروه 2/13 درصد مشكلات رفتاري در حد باليني دارند كه حتماً بايد از لحاظ پزشكي پيگيري شوند. براي مقايسه اين كودكان با ساير كودكان، يك گروه 6 هزار نفري از بچه هاي هم سن و سال آنها انتخاب شد و مطالعه روي آنها هم تكرار شد. در اين گروه تعداد بچه هاي با مشكل رفتاري خيلي كمتر، يعني حدود 7/8 درصد بود. اين تفاوت نشان مي دهد نوزاداني كه زودتر از موقع به دنيا مي آيند يا در هنگام تولد وزن كمي دارند، احتمال بيشتري دارد كه به مشكلات رفتاري مبتلا شوند. اين براي پدر و مادرها مي تواند يك هشدار و زنگ خطر باشد كه اگر صاحب چنين فرزندي شدند، بيشتر مراقب او باشند و در صورت بروز نشانه هايي از وجود مشكل، به موقع مراجعه كنند تا درمان هرچه سريع تر براي فرزندشان شروع شود.
جوانان در كشورهاي در حال توسعه خوشحال ترند
002871.jpg
گروه سلامت- برخلاف تصاوير رويايي و خيالي كه برخي از ما در ذهنمان از كشورهاي پيشرفته ساخته ايم و فكر مي كنيم آنجا پر از گل و بلبل و خوشي و آسودگي است، تحقيقات انگليسي نشان مي دهد جوانان بيشتري در كشورهاي در حال توسعه از زندگي خود راضيند و احساس خوشحالي مي كنند. اين مطالعه كه با استفاده از پرسشنامه و در بين 4 هزار و پانصد جوان 34 ساله از 14 كشور دنيا انجام شده، مي گويد جوانان در كشورهاي پيشرفته براي كسب موفقيت هاي بيشتر تحت فشار و تنش هستند و در مورد مسائل شغلي شان نگراني هايي دارند؛ در حالي كه جوانان ساير كشورها اميد جدي به بهبود اوضاع در آينده دارند، ضمن اين كه باورهاي مذهبي آنها قوي تر است و احتمالاً همين موضوع باعث مي شود احساس آرامش و لذت بيشتري در زندگي داشته باشند. خبرگزاري رويترز با ارائه گزارشي از اين تحقيق مي گويد جوانان هندي خوشحال ترين گروه و جوانان ژاپني ناراحت ترين گروه را تشكيل مي داده اند، طوري كه فقط 8 درصد آنان اظهار كرده اند كه از زندگي خود احساس رضايت مي كنند. نكته جالب آن كه جوانان انگليسي در پاسخ به اين سؤال كه خطر سرطان براي شما جدي تر است يا تروريسم، گفته اند تروريسم، در حالي كه به گفته رويترز خطر سرطان براي آنها واقعي تر و معني دار تر است.
پايش بيماران با تلفن هم مفيد است
گروه سلامت- داستان از اينجا شروع مي شود كه بيماراني كه ناچارند به هر دليلي از داروهاي ضد انعقادي خون مانند وارفارين (يا كومادين) استفاده كنند، هميشه در معرض خطر خونريزي هاي كشنده هستند، بنابراين بايد به طور مرتب ميزان قدرت انعقادي خون آنها كنترل شود تا از حد معيني كمتر نشود. به اين ترتيب اين افراد بايد حداقل هفته اي يك بار براي آزمايش خون موسوم به IR به پزشك مراجعه كنند. به همين خاطر، محققان به اين فكر افتاده اند كه پايش آنها را با تلفن انجام دهند. يعني بيماران به آزمايشگاه هاي محلي نزديك خانه شان مراجعه كنند و آزمايش بدهند و نتيجه آزمايش را پشت تلفن به پزشكشان گزارش كنند. البته قبلاً هم تيم درماني به اين فكر افتاده بود، منتها چون تحقيق جامع و معتبري در اين باره انجام نشده بود، مي ترسيدند كه اين كار باعث نقص در مراقبت از بيماران و همين طور بالا رفتن احتمال عوارض خطرناك بعدي شود. ضمن اين كه آنها از جلسات حضوري براي آموزش بيماران نيز استفاده مي كردند. اين بار محققان تصميم گرفتند روش حضوري و تلفني را در يك بررسي علمي با هم مقايسه كنند. براي اين كار 117 بيمار را به صورت تلفني پيگيري كردند و 117 بيمار با وضعيت پزشكي مشابه را به همان شيوه قديمي يعني مراجعه به درمانگاه. نتايج به دست آمده نشان داد كنترل انعقادي هر دو گروه يكسان و ميزان بروز علائم يا نياز آنها به بستري شدن در بيمارستان به دليل عوارض داروها كاملاً مشابه بود. علاوه بر اين كه در روش تلفني در وقت و هزينه و انرژي بيماران و پزشكان نيز صرفه جويي مي شود. اين مطالعه در شماره اخير مجله چست چاپ شده و خبرگزاري رويترز آن را گزارش كرده است.

جهان سلامت
پاپ با پيشگيري از ايدز مخالف است!
002868.jpg
گروه سلامت- دكتر سيد محمد ابوترابي: حالا همه مي دانند ايدز بيماري عفوني مسري است كه به روش هاي خاصي منتقل مي شود. اگر چه اين بيماري خطرناك هنوز، درمان قطعي ندارد، ولي راه هاي پيشگيري از آن به خوبي شناسايي شده اند و رعايت اصول اخلاقي و بهداشتي مهمترين راه پيشگيري از ايدز محسوب مي شوند. سازمان جهاني بهداشت مي گويد كه يكي از راه هاي پيشگيري از ايدز خصوصا در جوامعي كه در آنها ايدز شيوع بيشتري دارد، استفاده از كاندوم است. اما همين اصل ساده و در عين حال پذيرفته شده پيشگيري از ايدز را كليساي كاتوليك جهان قبول ندارد.
گزارش دانشمندان روي ميز پاپ
بالاخره پاپ حاضر شد، حرف دانشمندان را درمورد كاندوم بشنود. حتما مي پرسيد كه كدام حرف؟ خيلي حرف تازه اي نيست، همين كه استفاده از وسيله ساده اي مثل كاندوم مي تواند تا حد زيادي از ايدز پيشگيري كند. در واقع تا كنون پاپ نه تنها قبول نداشت كه اين وسيله مي تواند باعث پيشگيري از ايدز شود، بلكه حتي حاضر نبود دلايل اين موضوع بديهي را بشنود. اما اخيرا گزارش وزارت بهداشت واتيكان در مورد پيشگيري از ابتلا به ايدز آماده شده و به پاپ تحويل داده شد. كاردينال خاوير لوزانو باراگان، مشاور بهداشتي پاپ، مي گويد: 100 صفحه مدرك شامل نظريه تمامي مقامات كليساي كاتوليك رم در اين باره، از آزاد انديش ترين تا متعصب ترين آنها، جمع آوري شده است. البته پيش نويس اين مدارك، با كمك پزشكان متخصص عفوني و بهداشت و ساير متخصصان مرتبط با موضوع تهيه شده بود.
اين مدارك ابتدا به شوراي تعاليم ديني كليساي كاتوليك ارجاع مي شود وسپس بر اساس اعلام نظر اين شورا پاپ تصميم مي گيرد كه آيا بر نظر خود در مورد كاندوم اصرار كند يا كمي آن را تعديل نمايد.
نظر پاپ در مورد ايدز
گسترش ايدز در جهان خصوصا در آفريقا باعث شد كه چند ماه پيش اسقف هاي آفريقايي كه براي گردهمايي معمول اسقف ها، به واتيكان سفر كرده بودند، در مورد اجازه استفاده از كاندوم، حداقل در بين زوج هايي كه يكي از آنها آلوده به ويروس ايدز است، سوال كنند. اما پاپ بنديكت شانزدهم پاسخ آنها را چنين داد: گسترش بيماري و ويروس ايدز در آفريقا تنها و تنها بايد بوسيله وفاداري و خويشتنداري مهار شود نه توسط وسايل ديگر. در واقع پاپ بنديكت شانزدهم كه حدود يك سال و نيم پيش به عنوان رهبر كاتوليك هاي جهان انتخاب شد، راه ساير پاپ هاي واتيكان را در پيش گرفته و همانند آنها با هرگونه وسيله پيشگيري از بارداري مخالف است.البته مشكل اصلي درمورد ايدز اينجاست كه 10 ميليون نفر از 40 ميليون آلوده به ويروس ايدز جهان كاتوليك هستند.
اميدواري به پاپ جديد
منع استفاده از كاندوم توسط واتيكان آنقدر بر سر راه مبارزه با ايدز مشكل ايجاد كرده كه عده زيادي از مسئولان بهداشتي جهان حتي در سازمان ملل، در زمان فوت پاپ ژان پل دوم و انتخاب پاپ بعدي تلاش كردند تا فردي پاپ شود كه با موضوع استفاده از كاندوم خيلي مخالف نباشد. ليوندا نگونياما، كاتوليكي كه قبلا براي برنامه ايدز كنفرانس اسقف كاتوليك آفريقاي جنوبي كار مي كرد و اين روزها هماهنگ كننده بسيج درمان در آفريقاي جنوبي است، در آن زمان مي گفت: اظهار نظر پاپ محدود شده است و هر كسي مي داند كه او خيلي در اين زمينه آزاد نيست اما پاپ آينده فردي است كه مي تواند از اين تغيير مقام به عنوان يك فرصت استفاده كند.

دريچه
برچسب هاي نيكوتين دار و ترك سيگار
همشهري آنلاين : پژوهشگران معتقدند دو هفته استفاده از برچسب هاي نيكوتين دار پيش از اقدام به ترك سيگار، احتمال موفقيت در كنارگذاشتن اين عادت را دوبرابر مي كند.
به گزارش هلث دي نيوز، يك گروه از محققان آمريكايي دريافته اند كه 14روز استعمال برچسب پوستي نيكوتين دار قبل از كشيدن آخرين سيگار و شروع دوره ترك، احتمال موفقيت درازمدت افراد را در كنارگذاشتن سيگار به طور قابل توجهي افزايش مي دهد. اين تحقيق به وسيله دكتر جد اي رز- استاد پژوهش پزشكي و رئيس مركز پژوهش درباره ترك سيگار در دانشگاه دوك و يكي از دو مخترع برچسب پوستي نيكوتين- سرپرستي شده است. برخي از كارشناسان نگران بودند كه استفاده از برچسب پوستي نيكوتين همزمان با ادامه سيگاركشيدن با افزايش سطح نيكوتين در بدن، باعث مسموميت افراد به علت دريافت بيش از حد نيكوتين شود يا اعتياد آنها را تشديد كند. دكتر رز در پاسخ به اين نگراني مي گويد: ما در بررسي هاي اخيرمان متوجه شده ايم كه ميزان موفقيت در ترك، حتي هنگامي كه سيگاري ها در طول دو هفته درماني پيش از ترك سيگارهاي كم نيكوتين يا بدون نيكوتين مصرف مي كنند، افزايش مي يابد و اين يافته ها هر نگراني درباره احتمال دريافت بيش از حد(اوردوز) نيكوتين را از بين مي برد. روش معمول استفاده از اين برچسب ها، به اين صورت است كه فرد سيگاري هر روز يك برچسب جديد را بر روي نواحي متفاوت پوست كه خشك، تميز و بدون مو باشند(معمولا بخش بالايي قفسه سينه، بازو يا ران) قرار مي دهد. اين برچسب، بسته به نوع فرآورده مورد استفاده، براي حدود 16 تا 24ساعت روي پوست باقي گذاشته مي شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |