گروه حوادث: با درخواست پلیس آگاهی گیلان، تیمی از روانشناسان برای بررسی انگیزه‌ 3 پسر جوان که دست به قتل خانواده تاجر آهن در شهرستان رشت زده بودند، راهی اداره آگاهی خواهند شد.

بامداد دوشنبه گذشته، کارآگاهان پلیس آگاهی گیلان بعد از 38 روز تحقیقات تخصصی توانستند راز جنایت هولناکی را که در شهرستان رشت اتفاق افتاده بود، فاش کنند.گرچه هیچ‌کس باورش نمی‌شد برادر‌زاده 16 ساله تاجر آهن، طراح این جنایت خونین باشد اما ماجرا حقیقت داشت و او بعد از دستگیری اعتراف کرد که با همدستی 2 برادر که از دوستان صمیمی‌اش بوده‌اند، دست به قتل عمویش و اعضای خانواده او زده است.

بعد از اعترافات صریح متهمان به ارتکاب جنایت، شامگاه همان روز بازسازی صحنه قتل‌ها شروع شد و آنها با انتقال به ویلای قربانیان، در حضور مسئولان پلیس و مقامات قضایی استان گیلان نشان دادند که چگونه بعد از ورود به ویلا، زن و شوهر میانسال و پسر 17ساله آنها را به قتل رسانده‌اند.

به گفته سرهنگ کریمی رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، متهمان گرچه از افشای راز این جنایت شوکه بودند اما با خونسردی عجیبی صحنه جنایات را بازسازی کرده و با دقت کامل به سؤالات بازپرس پرونده و پلیس جواب می‌دادند. در این میان برادرزاده تاجرآهن همچنان ادعا می‌کرد که به‌خاطر کینه‌ای که از عمویش به دل داشته دست به قتل آنها زده و این کار را فقط با انگیزه‌ انتقام‌جویی انجام داده است.

به همین دلیل قرار است یک تیم روانپزشکی به تحقیق از این متهمان بپردازد و انگیزه و دلایل رخ دادن چنین جنایت هولناکی را تجزیه و تحلیل کند. در جریان بازسازی صحنه جنایت، خبرنگار همشهری گفت‌وگوی کوتاهی با متهمان انجام داد که در ادامه، آن را می‌خوانید.

قاتل عجیب

سجاد، یکی از 2 برادری است که در قتل تاجر آهن و اعضای خانواده‌اش شرکت داشته اند. او از همه متهمان بزرگ‌تر و جوانی 25 ساله است که خودش می‌گوید کتاب‌های فلسفی زیادی خوانده و به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد.

  • انگیزه‌ات از جنایت چه بود؟

من و برادرم فقط پول می‌خواستیم اما شایان انگیزه‌های دیگری هم داشت.

  • چه انگیزه‌هایی؟

او از عمویش کینه به دل داشت و می‌خواست از او انتقام بگیرد.

  • اگر قصد تو و برادرت فقط سرقت بود، پس چرا دست به این جنایت زدید و به سرقت اکتفا نکردید؟

ما می‌خواستیم به شایان کمک کنیم. او کینه زیادی از عمویش داشت و ما را متقاعد کرده بود که باید آنها را به قتل برسانیم.

  • بعد از جنایت، پشیمان نشدی؟

دچار عذاب وجدان شده بودم ولی این عذاب وجدان فایده‌ای نداشت و کار از کار گذشته بود.

  • شب جنایت چه اتفاقی افتاد؟

ما بعد از بستن دست و پای تاجر آهن و خانواده‌اش از آنها درخواست پول کردیم اما تاجر آهن گفت که پول نقد ندارد و فقط چک دارد. ما هم با او درگیر شدیم و بعد آنها را به قتل رساندیم.

برادر‌زاده قاتل

طراح اصلی نقشه قتل اعضای خانواده تاجر آهن، برادرزاده نوجوان او بود. او با اینکه خونسرد به‌نظر می‌رسید اما در حرف‌هایش پشیمانی مشخص بود.

  • رابطه‌ات با عمویت و خانواده‌اش چطور بود؟

رابطه زیادی نداشتیم و خیلی کم آنها را می‌دیدیم.

  • آخرین باری که آنها را دیدی کی بود؟

عید نوروز. بعد از آن دیگر او و خانواده‌اش را ندیدم.

  • چرا از او کینه به دل داشتی؟

عمویم وضع مالی خوبی داشت اما به خانواده ما توجهی نمی‌کرد درصورتی که من از او توقع داشتم به ما کمک مالی کند. برای همین بود که از او کینه به دل داشتم و نقشه قتل او و خانواده‌اش را طرح کردم.

  • از کی این نقشه را کشیده بودی؟

3 روز قبل از جنایت. چون از قبل با سجاد و سبحان دوستان صمیمی بودم و آنها می‌دانستند که از عمویم کینه دارم، نقشه‌‌ام را با آنها در میان گذاشتم. بعد بهشان گفتم که اگر کمکم کنند، پول و پله خوبی نصیبشان می‌شود. آنها هم با انگیزه کمک به من و رسیدن به پول وارد ویلای عمویم شدند.

  • اگر انگیزه‌شان سرقت بود، پس چرا فقط 300 هزار تومان پول و تعدادی چک و گوشی‌های تلفن همراه را دزدیدند، درصورتی که داخل خانه طلا و جواهر زیادی وجود داشت و آنها حتی به سراغ گاوصندوق هم نرفتند؟

آنها فقط پول نقد می‌خواستند. از طرفی انگیزه‌شان فقط سرقت نبود. سبحان و سجاد می‌خواستند به من در گرفتن انتقام کمک کنند.

  • اینکه عمویت وضعیت مالی خوبی داشته که دلیل نمی‌شد تو از او توقع کمک مالی داشته باشی. فکر نمی‌کنی توقع زیادی داشته‌ای؟

خب در آن زمان اینطوری فکر می‌کردم اما الان نمی‌دانم که چرا دست به این جنایت زدیم.

  • روز جنایت چه اتفاقی افتاد؟

ساعت 4 بعد از ظهر 16 مهرماه بود که زنگ خانه عمویم را زدیم. پسرعمویم وقتی صدای مرا شنید به مقابل در آمد و ما با چاقو او را تهدید کردیم. بعد وارد خانه شدیم و زن عمویم را هم غافلگیر کردیم و منتظر ماندیم تا عمویم به خانه بیاید. حدود ساعت 9 شب بود که او وارد خانه شد و وی را هم غافلگیر کردیم و دست و پایش را بستیم و بعد نقشه قتل را اجرا کردیم.

اما چکی که از خانه آنها دزدیده بودیم باعث شد که ما لو برویم و دستگیر شویم. براساس این گزارش، متهمان بعد از بازسازی صحنه قتل راهی بازداشتگاه پلیس آگاهی شدند تا تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه یابد.

در توهم ثروت

سرهنگ کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، انگیزه اصلی متهمان این جنایت خانوادگی را بحث مالی و انتقام‌جویی عنوان می‌کند و می‌گوید: تاجر آهن وضعیت مالی خوبی داشته و بسیار ثروتمندتر از برادرش بوده است. همین بهتر بودن وضعیت مالی او تاثیرات روانی زیادی روی برادرزاده‌اش گذاشته و باعث به‌وجود آمدن عقده روانی برای او شده.

او ادامه می‌دهد: برادرزاده تاجر آهن فکر می‌کرده که پدرش پس از وقوع این جنایت ثروت زیادی را از برادر خود به ارث خواهد برد و با همین تصورات اشتباه، نقشه قتل را طراحی کرده. از طرفی 2 همدست او که 2 برادر هستند، خانواده‌ باثباتی نداشتند.

پدر و مادر سبحان و سجاد از مدت‌ها قبل از هم جدا شده بودند و زندگی‌های تازه‌ای تشکیل داده بودند. سبحان و سجاد هم به تنهایی در آپارتمانی که پدرشان برایشان خریده بود زندگی می‌کردند و به همین دلیل زمینه مساعدی برای روی آوردن به جرم داشته‌اندکه متأسفانه همه این دلایل دست به دست هم داده و باعث به‌وجود آمدن این پرونده جنایی شده‌اند.