گروه حوادث: اعضای باند سرقت از طلافروشی‌ها که در جریان دستبردهای مسلحانه خود در شهرهای مختلف کشورده‌ها کیلو طلا را به سرقت برده بودند در دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شده و به دفاع از خود پرداختند.

اعضای این باند، جنجالی‌ترین سرقت خود را اواخر زمستان سال گذشته در کرج رقم زدند. 16 اسفندماه، بعد از توقف خودرویی مدل‌بالا در مقابل یک مجتمع تجاری در فلکه دوم فردیس کرج، 4 مرد نقابدار از آن پیاده شده و به طرف مجتمع به راه افتادند.
آنها پس از شلیک ده‌ها تیرهوایی و تهدید صاحب مغازه طلافروشی، حدود 16 کیلو طلا را به سرقت بردند و سپس سوار بر یک خودروی ماکسیما پا به فرار گذاشتند.

این سرقت که در کمتر از 3 دقیقه رخ داد، با انتشار فیلمی که شاهدان با گوشی تلفن همراه خود از صحنه سرقت تهیه کرده بودند، جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و به‌دنبال آن، پلیس تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری سارقان شروع کرد. بررسی‌ها نشان می‌داد که سرقت از طلافروشی فردیس کرج، تنها سرقتی نبوده که اعضای این باند مرتکب شده بودند؛ آنها پیش‌از آن به طلافروشی‌های اصفهان و شهرستان ازنا نیز با این روش دستبرد زده و مقدار زیادی طلا از‌ آنجا به سرقت برده بودند.

با مشخص شدن ارتباطی که بین سرقت‌های مسلحانه طلافروشی در کرج، اصفهان و ازنا وجود داشت، بررسی‌ها برای به دام انداختن سارقان ادامه یافت و کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان که با عملیات اطلاعاتی، ردپای آنها را به‌دست آورده بودند، پنجم فروردین امسال راهی مخفیگاه اعضای این شبکه در شهرهای چالوس و نوشهر شدند و در 2 عملیات جداگانه توانستند اعضای این باند را دستگیر کنند. از اعضای این شبکه، 6 قبضه سلاح، 2 دستگاه خودرو، 2 عدد بی‌سیم و تعدادی تلفن همراه کشف شد و 2 نفر از خریداران اموال مسروقه هم دستگیر شدند.

اعضای این باند بعد از دستگیری به 7 سرقت مسلحانه از طلافروشی‌های شهرهای مختلف کشور و سرقت حدود 30 کیلو طلا اعتراف کردند و در ادامه تحقیقات به بازسازی صحنه‌ سرقت‌هایی که مرتکب شده بودند، پرداختند.بعد از اعترافات متهمان و تکمیل تحقیقات، بخشی از پرونده در دادگاه عمومی رسیدگی شد اما با توجه به سرقت‌های خشن این باند و درخواست دادسرا برای محارب شناخته شدن 7 نفر از متهمان، بخش دیگر پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد تا به این اتهام اعضای اصلی باند رسیدگی شود.

در دادگاه

صبح دیروز جلسه محاکمه متهمان در شعبه 4 دادگاه انقلاب اصفهان و به ریاست قاضی حسین مقضی برگزار شد.
ابتدای جلسه، معاون دادستان به قرائت کیفرخواستی پرداخت که از سوی دادسرای جنایی اصفهان صادر شده بود. او گفت: 7 نفر از این متهمان به‌عنوان عوامل اصلی باند در 8 فقره سرقت مسلحانه حضوری فعال داشتند. آنها در جریان این سرقت‌ها، باعث ترس و وحشت بسیاری از مردم شدند که به موجب قانون مجازات اسلامی، این افراد حتی اگر مرتکب قتل هم نشده باشند، مستحق مجازات مرگ هستند.

او ادامه داد: این افراد از سلاح‌های کلاشینکف و کلت کمری در سرقت‌هایشان استفاده کرده‌ بودند و طبق تحقیقات صورت گرفته، نخستین سرقت را چهاردهم آذر ماه سال 86 در فولادشهر اصفهان رقم زده‌اند. در این سرقت، 3 نفر از متهمان، یک دستگاه خودرو را به‌طور مسلحانه به سرقت بردند و یکسال بعد نیز دومین سرقت را انجام دادند.

در سرقت دوم، 4 نفر از متهمان به یک سوپر مارکت در یکی از محله‌های جنوبی شهر اصفهان حمله کردند و با تهدید اسلحه مقداری پول نقد، مواد‌غذایی و سیگار به سرقت بردند. آنها در 26 بهمن‌ماه همان سال و در همان محله دست به سرقت مسلحانه یک خودروی زانتیا زدند و 3‌روز بعد با استفاده از این خودرو، سرقت بزرگی را از یک طلافروشی در قهدریجان اصفهان مرتکب شدند. دزدان در این سرقت حدود 15 کیلو گرم طلا به سرقت بردند و چند ماه بعد یعنی 11 آبان ماه 88 یک دستگاه خودروی سوناتا را در اهواز به شیوه مسلحانه ربودند.

نماینده دادستان افزود: روز بعد از این سرقت، اعضای باند با استفاده از خودروی مسروقه به یک طلافروشی در شهرستان ازنا دستبرد زدند و دست‌کم 12کیلو طلا را ربودند. سپس به پایتخت رفتند و 15 اسفند سال گذشته، نقشه ربودن یک خودروی ماکسیما را در یکی از محلات تهران عملی کردند.

وی ادامه داد: اعضای باند یک روز بعد از سرقت ماکسیما، بزرگ‌ترین سرقت خود را که دستبرد به یک طلافروشی در فردیس کرج بود، رقم زدند. آنها با شلیک 60 گلوله در محل، 16 کیلو طلا را به سرقت بردند که بخشی از فیلم این سرقت که در کمتر از 3 دقیقه رخ داد در بین مردم پخش شده و باعث رعب و وحشت مردم شد.

نماینده دادستان اصفهان بعد از بیان این موارد، با استناد به مواد قانون مجازات اسلامی و با توجه به اینکه متهمان در تمامی سرقت‌ها از سلاح گرم استفاده کرده بودند، براساس کیفرخواست صادره آنها را محارب دانست و خواستار اشد مجازات برای اعضای باند شد.

بعد از اظهارات نماینده دادستان نوبت به متهمان رسید که با حضور در جایگاه از خود دفاع کنند. آنها طی جلسه‌ای غیرعلنی به بیان جزئیات سرقت‌ها و دفاع از خود پرداختند و در پایان، قاضی دادگاه ختم جلسه را اعلام و ادامه رسیدگی به پرونده را به زمان دیگری موکول کرد.

همکاری دستگاه قضایی و پلیس آگاهی

محمدرضا حبیبی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان،در جمع خبرنگاران با اشاره به محاکمه اعضای باند سارقان مسلح و برخورد جدی دستگاه‌ قضایی با این سارقان گفت: حدود 3 سال بود که این افراد به‌صورت باندی اقدام به اعمال مجرمانه و سرقت‌های مسلحانه می‌کردند تا اینکه در تاریخ 6 فروردین سال‌جاری، آنها با همکاری بسیار نزدیک دستگاه‌های قضایی و پلیس آگاهی شهرستان‌های ازنا، نوشهر، چالوس و استان‌های تهران و اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.

وی اظهار داشت: تحقیقات مقدماتی از این افراد در اواسط شهریور سال‌جاری به پایان رسید که با توجه به نحوه سرقت‌های مسلحانه این افراد، هر یک از این سرقت‌ها به تنهایی می‌توانست برای اثبات محارب بودن متهمان کافی باشد و طبق قانون مجازات اسلامی چنانچه سارقی به‌صورت مسلحانه اقدام به سرقت کند و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم شود، محارب بوده و باید اعدام شود و هیچ تفاوتی بین نوع سلاح او از لحاظ گرم یا سرد بودن وجود ندارد بلکه آنچه در چنین مواردی برای دادگاه اهمیت دارد ایجاد رعب و وحشت در بین مردم است.