گروه شهری: در پاسخ به اعتراض فرمانداری تهران نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی بوس در سال‌جاری رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد افزایش کرایه‌ها با هیچ قانونی مغایرت ندارد.

 

مهدی چمران اظهار داشت: محاسبه افزایش نرخ کرایه‌ها 32درصد برای سال‌جاری بود اما شورای اسلامی شهر تهران به‌منظور رعایت حال شهروندان به‌طور متوسط به افزایش 15درصدی کرایه تاکسی رای داد. به گفته چمران، رانندگان تاکسی جزو بخش خصوصی حساب می‌شوند و از یارانه و هرگونه کمک دیگری نیز برخوردار نیستند؛ پس چگونه باید دخل و خرجشان هماهنگ شود؟خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز با اشاره به اینکه با توجه به محتوای نامه فرمانداری از آن مفهوم اعتراض برداشت نمی‌کند خواستار آن شد تا با هماهنگی هیات رئیسه شورای شهر جلسه مشترکی با حضور مسئولان شهرداری، حمل‌ونقل عمومی، تاکسیرانی، مترو و حتی وزیر کشور برگزار شود تا ما را مجاب کنند.

سخنگوی شورای شهر در مورد اعتراض فرمانداری به تعیین نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس نیز اظهار داشت: سال گذشته 2اتفاق افتاد یکی قانون هدفمندی یارانه‌ها بود که با کمک مردم شریف این اتفاق به‌نحو احسن به اجرا درآمد.وی در توضیح اتفاق دوم گفت: میزان تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی 12 درصد است بر همین اساس هر سال نرخ جدیدی برای اتوبوس و تاکسی و مترو اعلام می‌کنیم اما فراموش نکنیم ما امسال علاوه بر نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها را هم داشتیم که در نرخ سوخت رانندگان تاکسی و اتوبوس تغییر ایجاد کرد بنابراین براساس چه منطقی فرمانداری می‌گوید باید رقم کرایه‌ها مطابق با سنوات گذشته باشد؟

وی با تاکید مجدد بر اینکه هرچه تلاش می‌کند منطق اعتراض فرمانداری به افزایش نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی را متوجه نمی‌شود، گفت: شرکت اتوبوسرانی در سال‌های گذشته سوخت را به‌طور رایگان به بخش خصوصی ارائه می‌داد درحالی‌که در حال حاضر با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها ادامه این روند غیرممکن است پس افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌ها امری طبیعی است. بنا بر این گزارش رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در سال گذشته پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در جلسه مشترکی با شهرداران کلانشهرها تصمیم گرفتیم تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش کرایه‌ای نداشته باشیم حتی از همین ناحیه شهرداری تهران ناچار شد برای جبران کاهش بودجه اتوبوسرانی در آخر سال متمم بودجه اتوبوسرانی را برای تصویب به شورای شهر بیاورد که برابر با 65 میلیارد تومان بود اما ادامه این روند ممکن نیست. درهرحال دیروز طبق درخواست فرمانداری تهران، مستندات افزایش قیمت تاکسی و نرخ‌های تعیین‌شده از سوی شورای شهر به فرمانداری ارسال شد.

تذکر عضو شورا شهر

علیرضا دبیر دیروز در سیصدوشصت‌وهشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران از راه‌اندازی خط اتوبوس تندرو در ادامه بزرگراه چمران بعد از خروجی سئول که باعث شده تا بار ترافیکی سئول به زیر پل یادگار امام و در شب‌ها حتی تا خود گیشا و پل همت پس زده شود،‌انتقاد کرد. خواستار آن شد تا 100 متر راهی که از اتوبان چمران برای اتوبوس‌های تندرو اختصاص داده شده و به اعتراضات مردمی و ترافیک شهری دامن زده را به حالت سابق برگردانده شود. در این‌باره اما حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نظر دیگری داشت. وی گفت: براساس طرح افق جامع حمل‌ونقل و ترافیک 75 درصد کل ترددها تا سال 1404باید برعهده ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تنها 25 درصد به وسایل نقلیه خصوصی اختصاص داشته باشد بنابراین باید زمینه‌های لازم را برای گسترش خطوط اتوبوس‌های تندرو را فراهم کنیم.

رسیدگی به وضعیت سازمان نوسازی

فریدون درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به‌منظور ارائه ادامه گزارش درباره عملکرد سازمان نوسازی در بافت فرسوده به اعضای شورای شهر فراخوانده شد. وی گفت: سال‌گذشته جمعا نزدیک به 30 هزار واحد مسکونی جمعا توسط مردم، به‌صورت تک پلاک، تجمیع، خانه‌به خانه، فروش متری، اوراق مشارکت به وسعت 100 هکتار صورت گرفت که در 7 سال گذشته از 5 برابر رشد برخوردار بوده است. وی علاوه بر اینکه از شهرداری‌های مناطق خواست تا آستین بالا زده و وارد میدان نوسازی در بخش زمین‌های ذخیره شهری شوند، افزود: مجریان و سرمایه‌گذاران را نیز باید به اجرای پروژه بزرگ تشویق کرد. این درحالی است که وی معتقد بود در شرایط فعلی جلب رضایت سرمایه‌گذاران به مشارکت در طرح‌های نوسازی بافت فرسوده کار ساده‌ای نیست و اغلب تن به اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دهند. درویش‌زاده در بخش دیگری از گزارش خود درمورد زمین‌های ذخیره شهری گفت: بیش از 5هزار هکتار در طرح جامع پشتوانه بافت فرسوده لکه‌گذاری شده که از نظر درآمدی و طراحی می‌تواند کمک مؤثری باشد. علاوه بر این 5 هزار هکتار ما حدود 20 هکتار زمین ذخیره در مناطق وارد میدان برای نوسازی شده و 30 هکتار هم خودمان در محل کوره پز خانه‌های مناطق 17 و 18 تملک کرده و به مرحله عملیاتی رساندیم.در این بخش از جلسه دیروز برخی از اعضای شورای شهر نسبت به پوشش مذاکرات جلسه علنی پیشین شورای شهر در همشهری و صدا و سیما که به رسیدگی به سازمان نوسازی اختصاص داشت انتقاد کردند.

تأکید بر فعال‌سازی‌ مناطق در امر نوسازی

در ادامه جلسه رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به ایراد سخنانی درباره عملکرد مناطق در حوزه بافت فرسوده پرداخت و گفت: موضوع اصلا سازمان نوسازی نیست بلکه انحراف در نوسازی بافت‌های فرسوده یک اشکال سیستمی و کارکردی در نظام مدیریتی احیا و نوسازی بافت فرسوده است. خادم در این‌باره به طرح چند سؤال پرداخت و گفت: از 32 هزارو 200 هکتار بافت فرسوده و 500‌هکتار بافت فرسوده‌ای که جدیدا بازشناسی شده، سازمان نوسازی چقدر یا چند هکتار نوسازی کرده است؟ درویش‌زاده پاسخ داد: نزدیک 90 هکتار، سال گذشته و از سال 80 تا‌کنون نیز 15 درصد بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شد که برابر با 40 تا 50 هکتار می‌شود.

رسول‌خادم که اصرار فراوان در حذف سازمان نوسازی در حوزه بافت فرسوده دارد، اظهار داشت: شهرداری‌های مناطق امسال 610‌میلیارد تومان بودجه دارند تا در محلات خود هزینه کنند که محلات فرسوده هم جزو آن است؛ بنابراین شهرداری‌های مناطق پس از حذف دفاتر و شرکت‌های تسهیل‌گر سازمان نوسازی باید مستقیما مسئولیت نوسازی محلات فرسوده خود را برعهده بگیرند. از نظر وی شهرداری‌های مناطق تمام اختیارات لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده را در اختیار دارند بنابراین چرا باید با توسل به چندین واسطه نظیر سازمان نوسازی، شرکت نوسازان، دفاتر تسهیل‌گر و... در کار نوسازی گره انداخت؟

دلایل بسته‌بودن تونل توحید در برخی شب‌ها

یکی دیگر از تذکرات اعضای شورا از سوی پروین احمدی‌نژاد مطرح شد. وی بابت مسدود بودن تونل توحید در برخی شب‌ها انتقاد داشت و گفت: انتظار این است که پس از افتتاح این تونل به‌صورت 24ساعته برای تردد به روی مردم باز باشد. حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز وضعیت تونل توحید به لحاظ آلودگی هوا را به لوله بخاری تشبیه کرد و گفت: اینکه تونل توحید منشا خیرات و برکات بسیار شد و زحمات بسیاری از سوی مدیریت شهری برای تحقق این اقدام عظیم در تهران کشیده شد شکی نیست اما پیمانکاران آن در مورد تهویه تونل دچار اشتباهاتی شده‌اند. در ادامه، تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک به‌منظور پاسخگویی پشت تریبون رسمی شورای شهر قرار گرفت و خبر از نصب دستگاه تجزیه شیمیایی برای کیفی‌سازی هوای تونل توحید داد. وی ادامه داد: تونل توحید از تاسیسات بسیار حساس الکترونیکی و هوشمند که کار کالیبرازیسیون تونل را برعهده دارند برخوردار است اما به‌دلیل حجم بالای آمد و شد در طول روز قادر به سرویس دهی به این دستگاه‌ها نیستیم بنابراین باید در ساعات خلوت شبانه به سرویس دهی بپردازیم و تنظیمات کالیبرازیسیون این سیستم‌های هوشمند را به انجام برسانیم.