گروه بورس: ناظر بازار فرابورس با اعلام اینکه همه شرکت‌های سهامی عام کشور براساس قانون باید وارد بازار پایه فرابورس شوند از ورود 18 شرکت به این بازار و ورود شرکت‌های اخراجی بورس به بازار پایه خبر داد.

به گزارش همشهری، بازار پایه فرابورس که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، بازاری است که می‌تواند ابعاد بازار سرمایه را بسیار بزرگ کند؛ چرا که همه شرکت‌های سهامی عام کشور بدون هیچ محدودیتی می‌توانند وارد این بازار شوند. کافی است شرکتی سهامی عام باشد و نزد سازمان بورس و اوراق بهادار نامش به ثبت رسیده باشد، پس از آن این شرکت با کمترین تشریفات قانونی، ظرف چند روز می‌تواند وارد بازار پایه فرابورس شود و نیازی ندارد مراحل پذیرش را در بورس طی کند. در واقع بازار پایه فرابورس یکی از راه‌های ورود شرکت‌هایی است که شرایط ورود به بازار‌های اول و دوم فرابورس یا بورس را ندارند. بر همین اساس امیر هامونی، ناظر بازار فرابورس در گفت‌وگو با همشهری نحوه ورود شرکت‌های سهامی عام را به این بازار تشریح کرد و گفت: آمار دقیقی از تعداد شرکت‌های سهامی عام کشور در دست نیست اما براساس قانون برنامه پنجم همه شرکت‌های سهامی عام کشور باید وارد بازار پایه فرابورس شوند.

وی افزود: در حال حاضر 70 تا80 شرکت سهامی عام نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند و می‌توانند وارد بازار پایه شوند اما براساس روال، شرکت‌های سهامی عام ابتدا باید نزد سازمان بورس ثبت شوند سپس به راحتی وارد بازار پایه فرابورس شوند.او تأکید کرد: ابتدا درخواست شرکت‌های سهامی عام در کمیته پذیرش مطرح و سپس نام آنها روی تابلو درج می‌شود.به گفته وی، اطلاعات مالی این شرکت‌ها روی سایت کدال قرار می‌گیرد و اطلاعات مربوط به سهامدارانشان نیز حتما باید در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ثبت شود.

هامونی تاکید کرد: در حال حاضر 18شرکت برای حضور در این بازار درخواست داده‌اند؛ مانند: شرکت‌های پتروشیمی زنجان، پتروشیمی کازرون، شرکت بورس کالای ایران، شرکت فرابورس، شرکت فن‌آوا، پتروشیمی لردگان و همکاران سیستم. ضمن اینکه بورس اوراق بهادار تهران هم باید براساس قانون سهامش در این بازار دادوستد شود.به گفته وی، بررسی پرونده بورس کالا و فرابورس در مراحل نهایی بوده و در آینده نزدیک وارد بازار پایه می‌شوند.