گروه بورس: شاخص بورس تهران در طول 2 روز گذشته 3.5 درصد معادل 874 واحد افت کرد، ضمن اینکه سونامی کاهش قیمت‌ها در بورس باعث نزول 15 میلیارد دلاری ارزش بورس تهران در طول 2 ماه گذشته شده است.

bourse

به گزارش همشهری، بورس تهران از روز‌یکشنبه وارد کانال جدیدی شد و به‌نظر می‌رسد سهامداران تصمیم گرفته‌اند از بورس تهران خارج شوند، چرا که حجم تقاضا‌ها برای فروش سهام افزایش زیادی یافته و بورس تهران در طول این دو روز دچار یک رکود فراگیر شده است.کارشناسان معتقدند، این رکود پیامد سیاست‌های داخلی، خارجی و تصمیم‌های اقتصادی در بعد کلان است که تاثیرات عجیبی بر بورس تهران بر جای گذاشته است. این در شرایطی است که از روز‌های پایانی سال گذشته همه فعالان بازار منتظر به‌صدا‌درآمدن زنگ آغاز سال90 بودند چون همه تحلیلگران مدعی بودند بورس تهران همه شرایط رشد را در سال 90 دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند سود‌های خوبی در بورس سال 90 به دست بیاورند.

اما وقوع رخداد‌های سیاسی در ابعاد داخلی و همچنین افزایش فشاری‌های سیاسی در ابعاد بین‌الملل و دست آخر تصمیم‌های جدید اقتصادی در مورد قیمت طلا و ارز ضربه‌های کاری بر پیکره بورس وارد کرد و زمینه سقوط مداوم شاخص بورس را به‌وجود آورد به‌طوری که شاخص بورس تهران فقط در طول 2روز گذشته 874 واحد معادل3.5 درصد نزول کرد، و سرمایه‌گذاران به‌دلیل انتشار اخبار ناخوشایند در حال فرار از بازار هستند.

در همین رابطه هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس درگفت‌وگو با همشهری به تشریح دلایل نزول شاخص بورس پرداخت و گفت: واقعیت این است که نزول شاخص بورس به عوامل متعددی بستگی دارد اما به‌نظر می‌رسد اگرچه پایه‌های اصلی برای صعود بورس در سال90 فراهم بود اما برخی عوامل دست به دست هم داده‌اند وتاکنون مانع از تداوم رشد در بازار سهام شده‌اند. وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد برخی مسائل پیش آمده در ابعاد سیاست‌های داخلی همچنان حل نشده باقی مانده است و این موضوع باعث ابهام سرمایه‌گذاران در طول چند هفته گذشته شده بود، در واقع بازار در طول این مدت سر درگم بود و منتظر شنیدن اخبار مثبت بود اما با انتشار خبر‌های منفی دیگر سرمایه‌گذارانی که منتظر خبر‌های خوش بودند تصمیم به فروش سهام خود گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: انتشار خبر‌های جدید در مورد سؤال از رئیس‌جمهور که در مجلس مطرح شد نیز بازار را دچار هراس کرد، بورس تهران این روز‌ها بسیار حساس‌تر از گذشته شده است و به هر نوع خبری واکنش خاص نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاران از دیدگاه خود این خبر‌ها را استنباط می‌کنند. بیدختی تاکید کرد: موضوع دوم برخی فشار‌های بین‌المللی است که سردرگمی بازار را بیشتر کرد و باعث افزایش هراس سرمایه‌گذاران شد، چرا که صحبت‌هایی که اخیرا شنیده می‌شود برای سرمایه‌گذاران خوشایند نیست.

وی تصریح کرد: همچنین از بعد اقتصاد داخلی تصمیم‌هایی که به‌نظر می‌رسد در مورد قیمت ارز و طلا گرفته شد و سپس این تصمیم‌ها دوباره عوض و باعث شد سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی وجود ندارد. به گفته وی مجموعه این عوامل سرمایه‌گذاران را اکنون به این نتیجه رسانده است که باید سهام خود را بفروشند و شاید بهتر باشد در قیمت‌های پایین‌تر دوباره این سهام را خریداری کنند.

کد خبر 138850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز