گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود ارزش بورس تهران را 109 میلیارد دلار برآورد کرد.

بورس

به گزارش همشهری، ارزش بورس تهران که در پایان سال گذشته به 95 میلیارد دلار رسیده بود، در سال 90 برای نخستین بار از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرد و رویای دیرینه بورس برای عبور از این مرز به حقیقت پیوست. هرچند ارزش بورس تهران در فروردین ماه امسال حتی به مرز 125 میلیارد دلار هم رسید اما با نزول شاخص‌های بورس، از ارزش بازار سهام کاسته شد و به محدوده 110 میلیارد دلار رسید. مسئولان بازار سرمایه امیدوارند ارزش بورس تهران حتی در 5 سال آینده به 600 میلیارد دلار هم برسد. اما فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ارزش بورس تهران در پایان ماه می‌میلادی با 55.2 درصد افزایش به 109 میلیاردو 690 میلیون دلار رسیده است.

این گزارش همچنین حکایت از آن دارد که ارزش بورس تهران در ماه آوریل حتی از مرز 114.4 میلیارد دلار هم عبور کرده بود. ارزش بورس‌های کل دنیا در حال حاضر بیش از 58 هزار میلیارد دلار است که این مقدار به‌دلیل نزول شاخص‌های جهانی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل 2 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر بورس‌های آمریکا با ارزشی معادل 24 هزار میلیارد دلار بخش بزرگی از ارزش بازار‌های مالی دنیا را تشکیل می‌دهند.ارزش بورس‌های کشورهای آسیای شرقی هم 4/17 هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بازده بورس

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین حاکی از آن است که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران درماه می‌اندکی کاهش یافته است. به بیان بهتر شاخص بازده نقدی و قیمت که بیانگر میزان بازده کل سرمایه‌گذاری در بورس است در ماه می‌میلادی نسبت به ماه آوریل 8 دهم درصد کاهش یافته است. این شاخص ابتدای سال‌جاری میلادی عدد 85 هزارو 428 واحد را نشان می‌دادو هم‌اکنون به 102 هزارو 227 واحد رسیده است.

کد خبر 139144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز