دکتر علی صالح آبادی* ایجاد و راه‌اندازی بورس‌های کالایی در ایران، در راستای تحقق برنامه‌های سوم و چهارم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد و گسترش بازارهای تخصصی صورت گرفته است.

بورس

 در ادامة اجرای این سیاست و به‌دنبال طرح موضوع ایجاد بورس برق در کشور، تشکیل بورس انرژی با محوریت برق پس از موافقت شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار در برنامة کاری سال 1390 بازار سرمایة ایران قرار گرفته است.در بورس انرژی امکان انجام معاملات پیمان آتی (forward)، قراردادهای آتی (futures) و اختیار معامله (option) فراهم می‌شود. قرارداد اصلی مورد معامله در این بورس پیمان آتی (مبتنی بر سلف موازی) خواهد بود که بخش تحویل فیزیکی کالا را نیز پوشش می‌دهد. با راه‌اندازی این بازار امکان خرید و فروش انرژی، تأمین مالی برای تولیدکنندگان، تأمین انرژی برای توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، کشف قیمت روزانة انرژی، پوشش ریسک، شفافیت معاملاتی، تسهیل در تبادلات انرژی و کاهش هزینه‌های معاملاتی در بخش مبادلات انرژی فراهم خواهد شد.

اگر چه ساختار نیمه دولتی کنونی صنعت تولید و توزیع انرژی در کشور یک نقطه ضعف اساسی در شکل‌گیری بورس انرژی است، اما شتاب جریان خصوصی‌سازی طی سال‌های اخیر و دورنمای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 باعث می‌شود تا فرصت توسعة این بازار به سرعت فراهم شود. از این‌رو به‌نظر می‌رسد وجود بورس انرژی و خصوصی‌سازی بخش تولید و توزیع انرژی، لازم و ملزوم بوده و ایجاد بورس انرژی در چنین شرایطی یک ضرورت است.

جایگاه کشور در تولید انرژی و تأثیرگذاری آن بر معادلات اقتصادی در حوزة مبادلات انرژی اعم از نفت، گاز و برق، ساختار تجاری فعالی را در این حوزه در کشور ایجاد کرده است. بازار برق ایران از سال 1382تاکنون به انجام معاملات در ساختاری نظام‌یافته و تحت نظارت اقدام کرده است و بخشی از محصولات بخش نفت از سال 1386 در بورس کالای ایران مبادله می‌شود. در کنار این موضوع سابقة مبادلات برون‌مرزی حامل‌های انرژی و فعالیت بخش‌های بازرگانی در بازارهای بین‌المللی تجارب ارزشمندی را در این بخش ایجاد کرده است که می‌تواند در توسعة سریع بورس انرژی ایران نقش بسزایی ایفا کند.

از سوی دیگر جایگاه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران نیز به توسعة بورس انرژی کمک شایانی خواهد کرد؛ ضمن اینکه در میان مدت وجود بورس انرژی خود جایگاه استراتژیک کشور را ارتقا خواهد بخشید.
به‌دنبال موافقت شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی بورس انرژی، فراخوان راه‌اندازی این بورس در چارچوب گروه‌های سهامداری مورد تصویب شورا به‌زودی انجام خواهد شد. 20 درصد از سهام بورس نیز عرضة عمومی می‌شود که این عرضه، پس از واریز سهام مؤسسان صورت می‌گیرد. سازمان بورس و اوراق بهادار درنظر دارد، طی نیمة دوم امسال مقررات لازم در این خصوص را تصویب کند، همچنین نرم‌افزارهای مورد نیاز برای انجام معاملات در این بورس را فراهم کرده تا امکان انجام معاملات در بورس انرژی در اواخر سال‌جاری مهیا شود.

* رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

کد خبر 138852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز