چند وقتی است که بحث وقف به بازار سرمایه هم کشیده شده؛ تا جایی که در چند روز گذشته در اخبار اعلام شد که فردی تمام دارایی‌های خود را در بازار سرمایه، وقف کرده است و وصیت کرده سود حاصل از آن، صرف امور خیریه شود.

بورس

 علی سعیدی، عضو هیأت‌مدیره بورس درگفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه در این‌باره توضیحاتی ارائه داده است:

  • چگونه می‌توان سهامی را وقف کرد و اساس خرید و فروش سهام وقفی در بازار سرمایه به چه نحوی است؟

فردی که قصد دارد سهام خود را وقف کند، باید به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه و یک کد خاص دریافت کند. بعد از اختصاص کد وقفی، آن سهم به‌عنوان یک سهام موقوفه تلقی می‌شود و دیگر شرایط سهام عادی را نخواهد داشت.

  • آیا این سهام قابلیت معامله را دارد؟

یک سهم وقفی قابل خرید و فروش در بازار سهام نیست. در حال حاضر سهامی که وقف می‌شود قابل خرید و فروش در بازار سهام نیست. برای بررسی اینکه آیا می‌توان سهام وقف‌شده را در بورس معامله کرد، از کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست شد تا نظر خود را اعلام کند اما هنوز کمیته تخصصی فقهی سازمان در حال بررسی شرایط بوده و نظر قطعی خود را در مورد وقف سهام اعلام نکرده است.

  • آیا چنین تجربه‌ای در سایر نقاط دنیا وجود دارد ؟

بله، تجربه وقف سهام در دیگر کشورها نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، در انگلستان بیش از 2 دهه است که افراد سهام خود را وقف می‌کنند. در این کشور صندوق وقفی نیز وجود دارد. صندوق‌های وقفی در انگلستان انواع سهام وقفی را در اختیار دارند و از محل منافع حاصله از سهام وقفی در موضوع‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود. بدیهی است وقف سهام به‌دلیل اینکه یک جریان مالی در جهت مصارف خیریه و خداپسندانه است از ارزش اقتصادی زیادی برخوردار است.

  • متولی این امر چه نهادی خواهد بود و آیا این مؤسسات می‌توانند در بازار سرمایه فعالیت پرسودی داشته باشند؟

در حال حاضر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه مسئولیت ثبت سهام موقوفه را به‌عهده دارد اما درصدد هستیم تا روابط میان بازار سرمایه و سازمان اوقاف و بهزیستی را گسترش دهیم تا آنها نیز در این امر سهیم باشند و به تحقق اهداف واقف یاری رسانند.

  • بررسی وقف سهام در کمیته فقهی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

موضوع وقف سهام در جلسه اخیر کمیته تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت اما به جمع بندی نهایی نرسید.قرار است در جلسات آینده نیز موضوع در دستور کار کمیته قرار گیرد. بدیهی است بعد از اعلام نتیجه نهایی از سوی کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

کد خبر 138624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز