همشهری آنلاین: براساس نتایج یک نظر سنجی 60 درصد مردم جهان نحوه عملکرد آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران را تایید نمی‌کنند.

این نظرسنجی تازه که به سفارش بی.بی.سی انجام شده، حاکی از آن است که در یک سال گذشته همزمان با به وخامت شدن اوضاع عراق، نگرش مردم جهان در مورد نقش آمریکا در امور جهان به طور چشمگیری بدتر شده است.

این نظر سنجی که با پرسش از تقریبا 26 هزار نفر در 25 کشور جهان، از جمله آمریکا، انجام شده نشان می دهد که از هر چهار نفر سه نفر (73 درصد) نحوه رسیدگی آمریکا به بحران عراق را تایید نمی کنند. این نظرسنجی به سفارش سرویس جهانی بی بی سی از 26 هزار و 381 نفر در 25 کشور جهان و توسط شرکت بین المللی "گلوب اسکن" با همکاری دانشگاه مریلند در شرق آمریکا انجام شده است.

این نظرسنجی در کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، شیلی، چین، مصر، فرانسه، آلمان، بریتانیا، مجارستان، هند، اندونزی، ایتالیا، کنیا، لبنان، مکزیک، نیجریه، فیلیپین، لهستان، پرتغال، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی و آمریکا در فاصله 3 نوامبر 2006 تا 9 ژانویه 2007 انجام شده است.

هرچند که افت منزلت آمریکا در افکار عمومی جهان در نظرسنجی های دیگری در پنج سال گذشته منعکس شده بود، اما نظرسنجی تازه حاکی از افت شدید دیگری در این زمینه تنها در 12 ماه گذشته است.

تقریبا نیمی (49 درصد) از پرسش شوندگان اظهار نظر کردند که آمریکا اکنون نقشی عمدتا منفی در جهان ایفا می کند. این نظرسنجی نشان می دهد که در 18 کشور، که در سال های قبل نیز افکار عمومی آنها سنجیده شده بود، میانگین کسانی که تصور می کنند آمریکا نقشی عمدتا مثبت در جهان دارد نسبت به سال قبل هفت درصد افت کرده است - یعنی از 36 درصد به 29 درصد.

در مورد ایران، این نظرسنجی نشان می دهد که 60 درصد مردم کشورهای مورد نظرسنجی، نحوه عملکرد آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران را تایید نمی کنند.

داگ میلر، رئیس شرکت نظرسنجی "گلوب اسکن" در مورد نتایج این مطالعه می گوید: "تصمیم اخیر دولت آمریکا برای اعزام نیروی بیشتر به عراق، با افکار عمومی جهان دایر بر اینکه حضور نظامی آمریکا در منطقه بیش از پیش به مناقشه دامن می زند در تضاد است. سیاست تازه احتمالا بیش از پیش به تصویر آمریکا لطمه خواهد زد."

از میان 25 کشوری که نظرسنجی در آنها انجام شده، نگرش غالب در 18 کشور این است که آمریکا نفوذی عمدتا منفی در جهان دارد و تنها در پنج کشور این نگاه حاکم است که آمریکا نفوذی مثبت دارد. در دو کشور دیگر دیدگاه ها به طور مساوی تقسیم شده است.

افکار عمومی آمریکا

آمریکا یکی از 25 کشوری است که مورد نظرسنجی قرار گرفته و جالب اینکه به نظر می رسد عموم آمریکایی ها نیز تردیدهای جدی در مورد سیاست خارجی دولت جورج بوش دارند.

افکار عمومی حضور نظامی آمریکا در خاور میانه را عاملی منفی می داند.

57 درصد آنها از نحوه مدیریت جنگ عراق ناراضی هستند و 54 درصد از سیاست دولت در مورد گرمایش زمین شکایت دارند. به علاوه براساس این نظرسنجی 50 درصد آمریکایی ها نیز از نحوه برخورد با زندانیان در گوانتانامو و سیاست جورج بوش در قبال برنامه اتمی ایران ناراضی هستند.

همچنین 53 درصد آمریکایی ها می گویند که حضور نظامی آمریکا در خاور میانه "بیش از آنکه مانع مناقشه شود، باعث تحریک آن می شود."

سیاست خارجی

این مطالعه موید نتایج برخی نظرسنجی مشابه در چندین سال اخیر است.

از جمله یک نظرسنجی که اواخر در سال 2004 به سفارش بی. بی سی پس از انتخاب مجدد جورج بوش به ریاست جمهوری آمریکا در 21 کشور جهان انجام شده بود، نشان می داد که اکثریت پرسش شوندگان معتقد بودند انتخاب دوباره بوش، جهان را به مکان نا امن تری بدل کرده است.

آن نظرسنجی نیز توسط موسسه "گلوب اسپن" انجام شده بود.

نظرسنجی تازه ظاهرا نشانگر آن است که آمریکا هر چه بیشتر به قدرت "سخت" خود - یعنی نیروی نظامی یا سختگیری دیپلماتیک - تکیه می کند، نفوذش در جهان بیشتر تضعیف می شود.

برچسب‌ها