تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۵

همشهری آنلاین: دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با سابقه بیش از 40 سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند

این مجموعه آموزشی در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای نظام آموزش‌های رسمی ایران (هنرستان‌های فنی، کشاورزی، حرفه‌ای، تربیت بدنی) با بهره‌گیری از آموزش‌های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنیسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت‌های عملی و کاربردی لازم برخوردار می‌باشند به نحوی که اکثر آنها در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شوند.

این مراکز با برخورداری از کادر آموزشی فرهیخته و مجرب و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب با شاخص کارایی بیرونی قابل قبول در 54 رشته و گرایش دارای برون داد و دانش آموختگان کارآمد در سطح تکنیسینی می‌باشند.

در تعدادی از این مراکز دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعال و نسبت به تربیت دانشجو اقدام می‌نمایند. در حال حاضر 165 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف کشور اسلامیمان مشغول به فعالیت آموزشی می‌باشند که از این تعداد 114 مرکز متعلق به پسران و 51 مرکز مربوط به دختران می‌باشد که دردو سطح کاردانی پیوسته با 54 رشته و کارشناسی نا پیوسته با 26 رشته و در قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از 200 هزار دانشجو ارائه می‌نمایند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جمله دانشگاه‌هایی است که دانشکده‌ها و آموزشکده‌های آن به تفکیک جنسیت دایر می‌باشند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستان‌ها و متناسب با رشته تحصیلی ایشان در یکی از رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای یا شاخه کاردانش و یا فارغ‌التحصیلان دوره‌ 4 ساله نظام قدیم هنرستان‌ها، و از طریق آزمون ورودی ویژه‌ای که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود، انتخاب می‌نماید.
داوطلبان ورود به دانشگاه فنی و حرفه ای باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند که به تفصیل همه ساله در دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته درج می‌گردد.

طول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع بالا 2 سال و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. یادآوری می‌گردد، مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور معتبر می باشند.

تاریخچه

در سال 1344 انستیتوهای تکنولوژی براساس مجوز رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سابق) با اساسنامه‌ای مشخص و به منظور تربیت تکنیسین فنی با مدرک کاردانی تاسیس شدند. در سال 1348، مراکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش نیز آغاز به کار نمودند.

در سال 1359 همزمان با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، تغییرات بنیادی در برنامه های درسی و آموزشی انستیتوهای تکنولوژی اعمال و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، با تکیه بر اصول حاکم بر آموزش های فنی و حرفه ای و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز مذکور مجددا عهده دار اجرای دوره های کاردانی با هدف تربیت تکنیسین فنی در رشته های مختلف مورد نیاز بخش های صنعتی کشور گردیدند.

از سال 66-65، دفتر امور مدارس عالی، به موازات اجرای دوره‌های کاردانی ناپیوسته، اقدام به تربیت دبیر فنی در سطح کارشناسی ناپیوسته توسط برخی از آموزشکده‌ها (انستیتوهای تکنولوژی) نمود و از سال تحصیلی 75-74 و به دنبال تصویب و اجرای نظام جدید آموزش متوسطه، دوره 2 ساله کاردانی پیوسته در رشته های فنی و حرفه ای در کلیه آموزشکده‌های فنی وحرفه ای کشور به اجرا درآمد.

فقدان یک واحد ستادی با ساختار دانشگاهی در جهت برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های اداری، مالی و آموزشی تعداد 112 مرکز تربیت معلم و همچنین 164 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای که در زمینه تعلیم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و تخصصی وزارت آموزش و پرورش که در سراسر کشور فعالیت می‌نمایند، مقامات مسئول در وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با پیشنهاد ایجاد واحدی وابسته به آموزش و پرورش تحت عنوان مجتمع پیامبر اعظم(ص) نقیصه مطرح شده در آموزش و پرورش را مرتفع نمایند.

این موضوع از سال 1383 با برگزاری جلسات مختلف پیگیری شد و در راستای تحقق این امر مهم در قانون بودجه سال 1386، ردیفی به منظور پیش بینی اعتبارات آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز تربیت معلم جهت مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها