همه ما ممکن است برداشت‌ها و تلقی‌های مختلفی درباره زندگی و مسائل گوناگون آن داشته باشیم اما قانون شهروندی حکم نمی‌کند که آنها را مانند راننده خودرویی که در عکس می‌بینید، در فضای عمومی جار بزنیم و در معرض دید همگان قرار دهیم.

 به این خاطر که فضای کوچه و خیابان و به‌طور کلی شهر، مکانی است برای ارتباطات مابین شهروندان و البته چه بهتر اگر رفتار و عملی بتواند این ارتباط را بهینه و آسان‌تر کند. به هر صورت، شهروندان در ضمن احترام به دیدگاه‌های شخصی یکدیگر، تلاش دارند تا پشتیبان حقوق شهروندی در فضای عمومی باشند.

این عکس، خودرویی را نشان می‌دهد که در پشت شیشه صندلی عقبش، طنابی به شکل دار آویخته شده است. اینکه صاحب این خودرو براساس چه دیدگاهی دست به این کار زده، به‌خودش مربوط می‌شود اما آنجایی که دیدگاهش به‌نحوی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، او دیگر تنها نیست؛ اجتماع هم خواه ناخواه در این برداشت با وی همراه می‌شود.

اینجاست که از این شهروند می‌توان پرسید که آیا به پیامدهای اجتماعی مستقیم و غیرمستقیم این کار، از قبیل ترویج خشونت و مرگ در جامعه اندیشیده است؟ البته شاید این طناب دار بتواند برای رانندگان خطر آفرین در خیابان‌ها و جاده‌ها، درس‌ها و اشارات مفیدی دربر‌داشته باشد اما برای همه نه! بنابراین چه خوب است که شادی و نشاط را در جامعه گسترش دهیم، نه خشونت و ناامنی را.

منبع: همشهری آنلاین