وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات شورای بورس برای ساماندهی بورس کالا گفت: اگر برخی دستگاه‌های اجرایی اصرار کنند، عامل اصلی گرانی‌ها حضور در بورس کالاست، آمادگی داریم آنها را از بورس خارج کنیم.

سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با مهر افزود: ظاهرا اختلالاتی برای حضور چندکالا در بورس کالا ایجاد شده است که البته هنوز گزارش رسمی در رابطه با این موضوع به بنده به‌عنوان رئیس شورای بورس نداده‌اند. رئیس شورای بورس تأکید کرد: با توجه به اطلاعاتی که از برخی رسانه‌ها کسب کرده‌ام و همچنین مشورت‌هایی که در این‌باره با همکاران خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ام، قرار شد مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش‌های مستندی را درباره این موضوع تهیه کرده و به شورای بورس ارائه دهند تا متناسب با آن تصمیم لازم اتخاذ شود.

حسینی یادآور شد: براین اساس، دو هفته گذشته در شورای بورس گزارشی از این موضوع ارائه و قرار شد برگزاری جلسات تکمیلی را مسئولان سازمان بورس ادامه دهند، ضمن اینکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روزچهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای را درباره این موضوع برگزار کرده که قرار است نتایج این جلسات جمع‌بندی و نهایتا به شورای بورس ارائه شود. او با بیان اینکه چند رویکرد در این تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد، گفت:

یک رویکرد این است که اگر واقعا برخی دستگاه‌های اجرایی معتقدند عامل اصلی گرانی برخی از کالاها حضور آنها در بورس کالاست، همانطور که سازمان بورس و اوراق بهادار به صراحت اعلام کرده، آمادگی داریم آنها را از بورس خارج کنیم. رئیس شورای بورس ادامه داد: ازجمله رویکردهای دیگر این است که طرف عرضه و تقاضای این کالاها به‌صورت عمومی هم در بورس و هم در خارج از بورس مدیریت شود و ظاهرا قیمتی که در بورس کالا برای کالاها اعمال می‌شود، پایین‌تر از قیمت آنها در بازار آزاد است. او اعلام کرد: در مجموع قرار است به جای گفت‌وگوهای پراکنده این موضوعات در کارگروه تخصصی با مسئولیت چند دستگاه ازجمله سازمان بورس، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که جایگزین سازمان بازرسی و نظارت شده است، جمع بندی شده تا برمبنای آن تصمیم‌گیری شود.

حرف‌های وزیر صنعت و پاسخ بورس

هفته قبل مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با هشدار به متولیان بورس کالا به‌دلیل رفتار نامناسب در شرایط کنونی نوسان نرخ ارز، گفته است: خودتان این وضع را کنترل کنید، وگرنه اقدام قانونی خود را انجام می‌دهیم. محسن صالحی‌نیا، معاون وزارت صنعت هم با تأکید بر اینکه مبنای قیمت‌گذاری در بورس نباید ارز چهارراه استانبول باشد، گفته است: بورس کالا یک نهاد قانونی است و نباید اجازه قیمت‌گذاری با ارز آزاد و بیش از آن را بدهد. دیروز هم علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس در گفت‌وگو با همشهری هشدار داد: عرضه‌کنندگانی که مطابق سقف، محصولشان را در بورس کالا عرضه نکنند، اخراج شده و از این پس قیمت‌گذاری محصولاتشان با نظر سازمان حمایت انجام می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین