گروه بورس: مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی وکشاورزی ایران از سازمان بورس خواست، شرایط عرضه محصولات کشاورزی را در بورس کالا آسان‌تر کند تا معاملات این تالار رونق بگیرد.

طرح - اقتصادی


به گزارش همشهری، چراغ رینگ کشاورزی بورس کالا مدت‌هاست خاموش است و در ماه‌های گذشته هیچ معامله‌ای در این تالار انجام نشده است، حتی در روز سه‌شنبه هفته گذشته که پس از مدت‌ها 100تن گندم دامی کردستان در رینگ کشاورزی عرضه شد، به‌دلیل اینکه سازمان بورس قواعد دست و پا‌گیری برای خریدار وضع کرده بود کسی حاضر به خرید این میزان محصول نشد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ توسعه تالار کشاورزی کمک زیادی به توزیع محصولات دامی و کشاورزی و کاهش قیمت این محصولات در سراسر کشور می‌کند اما با گذشت چند سال از راه‌اندازی رینگ کشاورزی هنوز چرخ رینگ کشاورزی به خوبی نمی‌چرخد. به‌نظر می‌رسد وجود قوانین دست‌و‌پاگیر یکی از موانع رشد تالار کشاورزی بورس کالا باشد. عباس بنازاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی وکشاورزی ایران در گفت‌وگو با همشهری، از سازمان بورس و اوراق بهادار خواست تا قوانین ساده‌تری را برای عرضه محصولات کشاورزی درنظر بگیرد. او در پاسخ به این پرسش که چرا مبادلات رینگ کشاورزی بورس کالا رونق نمی‌گیرد، گفت: اگر در مورد کشاورزان و تولید‌کنندگان محصولات دامی و کشاورزی قوانین ساده‌تری اعمال شود قطعا مبادلات رینگ کشاورزی بورس کالا رونق بیشتری خواهد گرفت.

او توضیح داد: بورس کالا اعلام کرده که تولید‌کنندگان کشاورزی باید کد اقتصادی بگیرند درحالی‌که تولید‌کنندگان کشاورزی عموما شخصیت‌های حقیقی هستند و نکته دوم اینکه این کشاورزان با عضویت در اتحادیه از پرداخت مالیات معاف هستند، ضمن اینکه کشاورزان و تولید‌کنندگان کشاورزی عموما با ساختار بورس آشنایی ندارند و همه این عوامل عرضه محصولات کشاورزی را در بورس با مشکل مواجه کرده است.

بنازاده تأکید کرد: اعمال ضوابط مربوط به دریافت کد اقتصادی برای تولید‌کنندگان پتروشیمی و فلزات به‌دلیل اینکه عموما شرکت‌های حقوقی با تعداد محدودی هستند نسبت به بخش کشاورزی آسان‌تر است اما تولید‌کنندگان بخش کشاورزی عموما حقیقی هستند و تعداد‌شان نیز بسیار زیاد‌تر است، ضمن اینکه بیشتر تولیدکنندگان کشاورزی با قواعد بورس کالا آشنا نیستند در نتیجه باید شرایط و قواعد ساده‌تری برای این بخش درنظر گرفت. به گفته او اگر ضوابطی که در بخش فلزات و پتروشیمی درنظر گرفته شده است در بخش کشاورزی حذف شود مبادلات رینگ کشاورزی رونق می‌گیرد. به گفته بنازاده، این اتحادیه آماده عرضه 100هزار تن ذرت دامی در بورس کالاست به شرط اینکه ضوابطی که برای بخش پتروشیمی و فلزات درنظر گرفته شده، برای محصولات کشاورزی درنظر گرفته نشود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی وکشاورزی ایران درباره این اتحادیه گفت: در حال حاضر 4/5میلیون خانوار عضو این اتحادیه هستند که در بخش‌های تولیدات کشاورزی و دام فعال هستند که با درنظر گرفتن تعداد افراد خانوار این تعداد به 20میلیون نفر می‌رسد. او با تأکید بر اینکه جمعیتی 20میلیون نفری عضو اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی وکشاورزی ایران هستند، ادامه داد: فقط در بخش تولید گندم جمعیتی 600هزار نفری عضو این اتحادیه هستند که در تولید این محصول نقش دارند و می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

کد خبر 197578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز