گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به عرضه‌کنندگان متخلف در بورس کالا هشدار داد: عرضه‌کنندگانی که به تعهداتشان عمل نکنند و محصولاتشان را مطابق با آنچه برایشان تعیین شده در بورس کالا عرضه نکنند، از بورس کالا اخراج می‌شوند.

بورس

علی صالح آبادی در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به اتهام‌های طرح‌شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت که بورس کالا را عامل گرانی‌های اخیر معرفی کرده بود، گفت: سازمان بورس قصد ندارد در پاسخ به انتقاد‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا وارد تقابل شود، به همین دلیل برای رفع سو‌ءتفاهم ایجاد‌شده نشست‌های مشترکی با مسئولان وزارت صنعت برگزار شده است. وی با بیان اینکه آنچه در بورس کالا اتفاق می‌افتد براساس واقعیت‌های موجود بازار است گفت:

بورس کالا عامل گرانی‌های اخیر نیست و ما اعتقاد نداریم که در بورس کالا گرانفروشی شده چون قیمت‌ها در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. وی با بیان اینکه بورس، قیمت‌گذار نیست بلکه فقط بستر انجام معاملات را فراهم می‌کند، افزود: مسئولان وزارت صنعت باید بپذیرند که نوسان قیمت ارز تأثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها داشته است. رئیس سازمان بورس واوراق بهادار پیشنهادهایی را برای حل مشکل به‌وجود آمده ارائه کرد و گفت:

پیشنهاد مشخص ما برای ایجاد تعادل در بخش تقاضای بازار این است که وزارت صنعت یک‌بار دیگر شرکت‌هایی را که در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند پالایش کند، زیرا در حال حاضر هر شرکتی که پروانه فعالیتش را از وزارت صنعت دریافت کرده و در سایت بهین‌یاب هم ثبت‌نام کرده است، طبق سهمیه، وارد چرخه رقابت در بورس کالا می‌شود و کالای مورد نظر خود را از بورس کالا خریداری می‌کند. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه با پالایش سایت بهین‌یاب خریداران واقعی‌تر مجوز ورود به بورس کالا را دریافت می‌کنند، افزود: نکته مهم این است که تولید برخی صنایع پایین‌دستی از میزان پروانه‌شان کمتر است. همچنین بعضی از تولیدکننده‌ها هم هستند که پروانه تولید گرفته‌اند اما اصلا تولیدی ندارند.

وی درباره راهکار‌های ایجاد تعادل در بخش عرضه گفت: برای ایجاد تعادل در بخش عرضه، همه عرضه‌کنندگان باید به‌طور کامل به تعهدشان عمل کنند در غیراین صورت بورس مجاز است عرضه‌کنندگان متخلف را اخراج کند در این صورت سازمان حمایت بار دیگر وظیفه قیمت‌گذاری این دسته از کالا‌ها را برعهده می‌گیرد.

کد خبر 189988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز