به گزارش روابط عمومی انتشارات سیمای شرق، عبدالرشیدی در مورد جدیدترین اثر خود میگوید: گمان من بر این است که کار رسانه در جامعه ما با همه فزونها و کاستیهایی که داشته است، از آغاز نخود نیم پزی بوده که باید برداشتی ناقص و خام از جوامع دارای رسانههای مترقی و فعال به شمارش آوریم.
اگر این فرض درست باشد، می توان نتیجه گرفت که به همین علت است که در عصرها و دوره های مختلف و در جناحها و احزاب گوناگون، چه در زمانی که حاکم بوده اند و چه زمانی که در جبهه مخالف فعالیت داشتهاند برداشتهای متفاوتی از کار در رسانه و کارکرد رسانه در جامعه ما وجود داشته و دارد.
وی در مورد تعبیر نخود نیم پز میگوید: منظورم این است که شاید ظاهر، شکل و ساختار رسانه در کشور ما شبیه هر رسانه دیگری در هر جامعه دیگر بوده است، اما در حاشیه آن به رغم برخی تلاشها بحث دروازه بانی خبر، نحوه مقالهنویسی و تفسیرنویسی، اخلاق رسانه، نحوه تحقیق و پژوهش برای تهیه خبر و گزارش، چگونگی پرهیز از دروغ گویی و انتشار اخبار مخدوش و مورد تردید، حفط مرز راست و دروغ، ضرورت رعایت اصل صحت و دقت، حدود و خطوط قرمز در رسانه، رابطه رسانه با جامعه و دولتمردان، موارد قابل اعتراض در برخورد با رسانه، نحوه پیگیری اعتراضات و شکایات و بسیاری موارد دیگر در همه این سالها همچنان روی میز بحث و گفتگو باقی مانده و گویا هیچ ساختار منسجم و تعریف شده پایداری که مبنایی علمی یا تجربی داشته باشد، برای این موارد تعریف نشده است.
این کارشناس، مجری مشهور ادامه میدهد: البته این بدان معنا نیست که هیچ کاری در این زمینه ها نشده است. اتفاقاً کارهای زیادی صورت گرفته و تعاریف مختلفی مطرح شده است. اما به نظر میرسد که هیچ انسجام و یکپارچگی پایداری در این تعاریف وجود نداشته و ندارد، و الا این بحثها تا به حال تمام شده بود و تا به حال ادامه نمی یافت. در نتیجه، این تعاریف و این مختصات - هر چه بوده یا هست - هنوز مورد بحث و ابراز تردید است و باید اجماعی ملی بر سر این موارد حاصل شود.
وی در مورد کتاب جدیدش میگوید: کتاب حاضر مجموعه اطلاعاتی است که مسیر تکامل سخت افزاری و نرمافزاری رسانه را تشریح می کند و به شناخت روابط درونی و مناسبات رسانهها با دیگر نهادهای سیاسی، اجتماعی و قضایی جوامع دیگر، به خصوص جوامع غربی کمک میکند.
این اطلاعات به صورت پراکنده از این سو و آن سو جمعآوری و تدوین شده و به تشخیص گردآورنده که خود از ژورنالیستهای قدیمی است و عملاً با مشکلات ناشی از این نیاز به درک و شناخت روبرو بوده است، به درک بیشتر خواننده از نحوه رفتار رسانه ها در غرب، به خصوص در ایالات متحده امریکا که خاستگاه رسانههای جدید است، کمک فراوان می کند.
گفتنی است عبدالرشیدی روزنامهنگار، مترجم، نویسنده و خبرنگاری است که دردهههای۱۹۸۰ و۱۹۹۰ میلادی از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار حوزه اروپا، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، اوپک و اتحادیه اروپا بوده است. علاوه بر آن وی اجرای بسیاری از مصاحبههای مهم با شخصیتهای برجسته جهانی و همچنین انبوهی از برنامههای گفتوگو محور را در کارنامه دارد.
چرا ژورنالیسم؟ تاریخچه، صنعت چاپ، رسانههای گروهی، مدیا، تلگراف، سینما، تلویزیون، رسانه و فرهنگسازی، تبلیغات غیرمستقیم، قوانین ناظر بر فعالیت رسانه، ژورنالیسم، مختصات ژورنالیسم، تعریف ژورنالیسم از نظر دولتها، منبع خبرو اطلاعات، انقلاب رسانه، آموزش ژورنالیسم، اخلاق و معیارهای ژورنالیسم، کمیسیون شکایات، بی طرفی، نظارت یا سانسور، منبع مالی رسانه، آزادی بیان، رابطه آزادی بیان با آزادیهای دیگر، مخالفت با آزادی بیان، حق مالکیت، مونیتورینگ (رهگیری)، آزادی رسانه، بیان مجرمانه، انتشار اطلاعات نادرست، سانسور، سازمانهای نظارتی رسانهای، مظاهر ژورنالیسم، روزنامه، اولین روزنامه، رسانه و انقلاب صنعت، خبرگزاریها، خبرنگار خارجی، مجله، تأثیر رنگ و طرح، هنر و رسانه، ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی، رادیو، تلویزیون، تاریخچه ساخت تلویزیون، تلویزیون های پخش مستقیم، اینترنت، جامعه اطلاعاتی، انواع ژورنالیست، خبرنگار، کانون خبری، ستوننویس، خبرگزار، مجری، ویژگیهای مجری، تهیهکننده، کارگردان تلویزیونی، تدوینگر، ویراستار، دبیر و سردبیر، مفسر، تصویربردار، صدابردار، ابزار کار ژورنالیستها، حروفچینی، عکس، میکروفون، ضبط صوت، دوربین، ویدئو، ای.ان.جی، اس.ان.جی، ماهواره، تلویزیون ماهوارهای، رادیوی ماهوارهای ، رسانهها و فناوریهای جدید، مکاتب ژورنالیسم، روزنامهنگاری تهاجمی، ژورنالیسم افراد سرشناس، شایعه پراکنی، چورنالیسم، درز کردن خبر، ژورنالیسم ترکیبی ، ژورنالیسم پژوهشی، ژورنالیسم نوین، ژورنالیسم علمی، ژورنالیسم اقتدار، ژورنالیسم وبلاگ، شبکه اجتماعی، انواع ژورنالیسم، ژورنالیسم آزاد، ژورنالیسم پژوهشی، ژورنالیسم جهتدار، ژورنالیسم جنگ وصلح، ژورنالیسم بازدارنده، ژورنالیسم افشاگر، مستند، ژورنالیسم پنهان، قوانین و اخلاق حاکم بر ژورنالیسم پنهان، ژورنالیسم اجتماعی، ژورنالیسم ورزشی، ژورنالیسم مبنی بر حدس و گمان، ژورنالیسم عریان، ژورنالیسم مشارکتی، پروپاگاند، پروپاگاند و کودکان، جنگ روانی، سکوهای متفاوت جنگروانی، فرهنگسازی، چهرهسازی، جنگ رسانهای، ژورنالیسم الکترونیکی، ژورنالیسم تجاری، معروفترین ژورنالیستهای تاریخ، در رسانههای مکتوب، در شبکههای رادیویی و تلویزیونی، جایزه پولیتزر، رسانه در هزاره سوم میلادی، جملات قصار در باب ژورنالیسم، اعلام و اصطلاحات و آلبوم عکس سرفصل مطالب این کتاب را شامل میشوند.
سیر تحول و تکامل ژورنالیسم در 212 صفحه، قطع وزیری، 1000تیراژ نسخه و 15 هزارتومان منتشر میشود.
گفتنی است در سال 92 هفته روابطعمومی برای نخستین بار در کشور (27 اردیبهشت لغایت 2 خردادماه) برگزار خواهد شد. برگزاری هشتمین همایش روابطعمومی الکترونیک و دومین کنفرانس روابطعمومی و صنعت از جمله برنامههای این هفته است.