همشهری آنلاین: حالا بعد از گذشت 8 سال گره از ابروان عبوس تهران باز شده و شهر با بوستان‌ها، حمل و نقل نسبتا آسان، تونل، بزرگراه، فضاهای فرهنگی و هنری متعدد و ... به تهرانی‌ها می‌خندد، شهروندانی که این لبخند را با لبخند رضایت پاسخ می‌دهند، حالا تهران به قول مدیران شهری تازه در ابتدای مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، این روزها تحولات در تهران و اجرای موفق پروژه‌های بزرگ بازسازی و نوسازی، تنها زبانزد شهروندان تهرانی نیست و دامنه خود را  به شهرهای دیگر نیز کشانده آنقدر که هر ایرانی می‌داند در پایتخت، تحولی بزرگ و رو به پیشرفت در همه زمینه‌ها رخ داده و همین موجب شده تهران در این سال‌ها سرافراشته‌تر به شهرهای بزرگ فخر بفروشد.

8 سال است که شهروندان تهرانی در هر منطقه و ناحیه‌ای از تهران زندگی می‌کنند، شاهد پروژه‌های متعدد شهرداری در حوزه عمران، ورزش، فرهنگ، هنر و فضای سبز هستند. از کوچکترین پروژه ها چون مکانیزه کردن جمع آوری زباله و قرار دادن سطل‌ها مجهز آن بر سر کوچه ها تا ساخت مجموعه های فرهنگی و ورزشی و بوستانهای کوچک و بزرگ مجهز در هر منطقه و ایجاد بزرگراهها و اتوبانهایی همچون شهید زین الدین، امام علی (ع)، صدر و نیایش، ایجاد خطوط تندروی اتوبوسرانی، توسعه مترو و نوسازی ناوگان تاکسیرانی و...

به طور کلی اگر کسی از 8 سال پیش تاکنون به تهران نیامده و حالا پس از این سال‌ها گردشی در شهر داشته باشد، گواهی می‌دهد که تهران، تهران گذشته نیست و توانسته خود را به معیارهای پایتخت نزدیک کند.

در زیر با ارائه مستندات به بخشی از فعالیت‌‎هایی که در تهران رخ داده اشاره می‌کنم:

تونل‌ها و بزرگراه‌های جدید

تونل نیایش و بزرگراه صدر که عنوان دومین تونل بلند شهری را در سال 2012 از آن خودد کرده بود در حالی در دستور کار قرار گرفت که طراحی آن کاملا ایرانی است و سرعت بالای انجام پروژه در مقایسه با تونل توحید و رسالت، طراحی 4 خروجی اضطراری در تونل نیایش، لحاظ آخرین استاندارد بین المللی در طراحی و ساخت، خشک کردن دریاچه ملت در عرض یک ماه، ارتباط دو تونل شمالی و جنوبی به فاصله هر 500 متر، ایجاد رمپ‌های اضطراری، مقاومت در برابر زلزله 10 ریشتری و سیل از ویژگی‌های منحصربفرد پروژه تونل نیایش است.

تونل امیرکبیر

پروژه ساخت تونل امیرکبیر یکی از پروژه‌های مهم شهر تهران است که از سال 88 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت تا سه راه امین حضور را به بزرگراه امام علی (ع) متصل کند؛ این پروژه که راه خود را از زیر پرترددترین معابر شرق تهران بازمی‌کند می‌تواند تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی در شرق تهران و محدوده بازار بگذارد.

پروژه ساخت تونل امیرکبیر که در شرق بازار تهران در‌حال اجراست یکهزار و 717 متر امتداد دارد. تونل امیرکبیر در تقاطع خیابان درودیان با خیابان نیکنام به دوشاخه تونل مجزا تقسیم می‌شود که یکی از زیر خیابان نیکنام به مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی(ع) متصل‌شده و دیگری در امتداد خیابان درودیان به مسیر شمال به جنوب این بزرگراه دسترسی پیدا‌می‌کند.

تونل توحید

تونل توحید که دومین تونل شهری پایتخت است نقطه عطفی در تاریخ تونل سازی مدرن به حساب می آید، این تونل کاملا ایرانی به گفته کارشناسان در مقام مقایسه با تونل‌های مشابه در مناطق شهری اروپا نه تنها چیزی کم ندارد بلکه در زمره تونل‌های زیرزمینی پیشرو دنیاست.

ساخت تونل توحید تحت اصول پذیرفته شده در کنوانسیون روش‌های تونل‌سازی ساخته شده و مورد تأیید انجمن بین‌المللی تونل‌سازی (ITA) است و با در نظر گرفتن این ملاحظات، تونل توحید هم در مرحله ساخت و هم به هنگام بهره‌برداری امن و ایمن به بهره برداری رسید.

تونل رسالت

تونل رسالت نخستین تونل شهری بود که عملیات احداث آن در دهه 70 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و از زمان روی کاغذ آمدن طرح تا زمان بریده شدن روبان 11 سال طول کشید تا شهروندان نخستین تونل شهر خود را مشاهده کنند.

تونل 950 متری رسالت ،نخستین تجربه ساخت تونل بود که اندیشه پنج شهردار پایتخت را به‌خود مشغول کرد اما تابلوهای روزشمار ابداعی قالیباف به داد تونل رسالت رسید و با وجود اینکه نخستین بار قول افتتاح آن بر زبان محمود احمدی‌نژاد و در بهار 84 جاری شد، محمدباقر قالیباف توانست افتخار افتتاح آن را در 15 تیر‌ماه سال 85 از آن خود سازد.

احداث 2 هزار بوستان

هم‌اکنون تعداد بوستان‌های فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و محلی پایتخت به مرز 2هزار بوستان رسیده است. از سال 84 تاکنون یعنی قریب به 7سال، 800 پارک و 16 هزار هکتار جنگل کاری به مجموعه فضای سبز شهر تهران افزوده شده است. به گونه‌ای که می‌توان به افتتاح دو هزار و 300 هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران اشاره کرد.

سرانه فضای سبز برون شهری نیز در این مدت به 23متر رسیده است. همچنین پیش از انقلاب 75 پارک و سه پارک جنگلی در تهران بیشتر وجود نداشت که مجموع آن‌ها به دو هزار و 900 هکتار هم نمی‌رسید که این میزان در حال حاضر به 38هزار هکتار رسیده است.

بوستان ولایت در جنوب تهران، بوستان نهج البلاغه در غرب، بوستان جوانمردان، بوستان پرندگان، بوستان آب و آتش، بوستان آزادگان، دریاچه چیتگر و دهها بوستان محلی و منطقه ای در کنار تک تک شهروندان تهرانی بیانگر افزایش سرانه فضای سبز در پایتخت است.

نمایشگاه گل و گیاه و کلینیک‌های درمانی

همچنین از حدود سال 86 در شروع فصل بهار و در آغازین روزهای اردیبهشت‌ماه نمایشگاه‌های گل و گیاه برپا می شود.

نمایشگاه‌هایی که به صورت سالانه و بعدها با استقبال مردم به صورت فصلی فرصتی برای استفاده بیشتر تهرانی‌ها از سبزی گیاهان فراهم می آورد. البته زمانی نگذشت که آوازه نمایشگاه های گل و گیاه پایتخت به کشورهای دیگر هم رسید و بسیاری از آنانی که شهرتی در کاشت گل و گیاه داشتند، هر سال برای ارایه گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و شهری خود به تهران می‌آیند تا بوستان گفتگو را که میزبان خوبی در این سال‌ها بوده، رنگ و بویی تازه ببخشند. برپایی نمایشگاه‌های فصلی گل و گیاه و همچنین توزیع نهال رایگان به مردم شور و اشتیاق شهروندان را برای توسعه فضای سبز دوچندان کرده است.

پل‌های تهران:
پل ابوسعید - وحدت اسلامی

در روز 17 دی ماه سال 90 پل ابوسعید _وحدت اسلامی که در امتداد خیابان حافظ قرار دارد با حضور شهردار تهران به دست شهروندان گشایش یافت تا گرهی دیگر از گره های ترافیکی پایتخت باز شود.

پل تقاطع غیرهمسطح ابوسعید - وحدت اسلامی به طول 350 متر در محور خیابان وحدت اسلامی، حدفاصل خیابان‌های بهشت و فرهنگ و روی خیابان ابوسعید احداث شده که این تقاطع در واقع یکی از پرترافیک‌ترین مناطق مرکزی پایتخت به شمار می‌رود. عملیات اجرایی ساخت این تقاطع از ابتدای تیرماه آغاز شده و در دی ماه 1390 به پایان رسیده که این امر نشان‌دهنده اجرای سریع پروژه طی یک دوره زمانی 6 ماهه است.پل جوادیه

پل جوادیه

نخستین پل معلق کشور است که بعد از برج آزادی و برج میلاد به سومین نماد پایتخت تبدیل شده است.پل جوادیه در آبان سال 89 با حضور شهردار تهران در محله جوادیه به بهره برداری رسید تا به نوعی به دروازه شهر تبدیل شود.

پل جوادیه تهران، ۲۱۰ متر طول دارد که ۸۴ متر آن شیب راه شمالی- جنوبی است و ۱۰۴ متر و نیم آن معلق است.هزینه احداث این پروژه که در آن ۶۰ هزار پیچ استفاده شده، ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده‌است.

پل روشندلان

طولانی‌ترین پل فلزی سواره‌رو در تهران است که در سال 88 افتتاح شد. این پل که طولی در حدود ۹۰۰ متر و پهنای ۱۶ متر دارد در جهت شرقی-غربی و به منظور تسهیل ترافیک خیابان انقلاب در محدوده پل چوبی تا پیچ شمیران ساخته شده‌است. پل روشندلان که تقاطع‌های خیابان انقلاب با خیابان‌های شریعتی، بهار و روشندلان را حذف می‌کند با هزینه ای در حدود 250 میلیارد تومان ساخته شد و هم اکنون مدت 4 سال است که به شهروندان تهرانی خدمات رسانی می‌کند.

پلهای غیرهمسطح شهید کریمی و دهها پل در مسیر بزرگراه امام علی (ع)، و از مهمترین و بزرگترین آنها پل صدر از دیگر پروژه های مهم پل سازی در شهر تهران است.

فضاهای فرهنگی تهران

برج میلاد تهران

برج میلاد که امروز به عنوان اصلی‌ترین نماد شهر تهران شناخته می شود در تپه های کوی نصر قرار دارد. کار ساخت این برج 13 سال و در زمان 5 شهردار به طول انجامید که در آن مدت پیشرفتی معادل 9/41 درصد حاصل کرده بود اما از سال 84 با آغاز به کار مدیریت فعلی شهر تهران با 1/58 درصد پیشرفت توانست در سال 87 افتتاح شود. این سازه چند منظوره با ارتفاعی معادل 435 مترمربع در شمال غربی شهر تهران قرار دارد که به عنوان بلندترین سازه ایران و ششمین برج مخابراتی جهان شناخته می شود. ساختمان راس برج با 12 هزار مترمربع زیربنا از نظر وسعت در میان تمامی برج های دنیا مقام نخست را دارد.

پردیس آزادی

مجموعه جدید تجاری فرهنگی سینما آزادی دارای 5 سالن شامل یک سالن 600 نفره و 4 سالن 200 نفره، دو رستوران، سه کافی شاپ و 4 طبقه تجاری است. این مجموعه پر خاطره حالا با بیش از 120 هزار نفر بازدیدکننده در ماه پر مخاطب ترین سینمای کشور محسوب می شود.

پردیس ملت

پردیس ملت شامل 4 سالن سینما هریک به ظرفیت 280 نفر و یک سالن نملیش کوچک به ظرفیت 30 نفر است. در کنار این سالن های نمایش، فضای نمایشگاهی، رستوران، کافی شاپ، کتابخانه، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و پارکینگ مناسب نیز می تواند تمام نیازهای یک روز مفرح خانوادگی را فراهم کند؛ تفریح در مجموعه ای که می تواند 2500 نفر را در خود جای دهد و تعداد سالن های سینمایی آن نیز امکان انتخاب فیلم مورد علاقه تان را به راحتی فراهم می کند.

پردیس تماشا

یکی از پردیس های سینمایی نسبتا جوان تهران پردیس تماشاست، مجموعه ای که در سال 85 در یکی از محلات جنوب تهران متولد شد و توانست جایگاه ویژه ای در میان ساکنان منطقه 18 تهران باز کند. این ساختمان علاوه بر برخورداری از هندسه خلاقانه و نوآورانه طوری طراحی شده که از داخل هر واحد تجاری برای رفتن به سالن های سینما دسترسی جداگانه در نظر گرفته شده تا دیگر نیازی به دور زدن مجتمع و گذر از خیابان و معابر عمومی و محوطه باز سینما نباشد.

پردیس زندگی، پردیس رازی،پردیس راگا، سینمای ایوان شمس،سینما توپوگراف سینما، تماشاخانه ایرانشهر،مرکز تئاتر خاوران و دهها مجموعه فرهنگی و هنری از امکاناتی است که در این دوره از شهرداری تهران ایجاد شده است.

همچنین باغ موزه قصر، آبشار تهران، باغ موزه دفاع مقدس، برج پرچم،باغ کتاب تهران، باغ هنر، خانه شعر،رصدخانه شهر تهران، مجموعه امام رضا (ع) نیز از مجموعه های دیگر فرهنگی و تفریحی هستند که از سال 1385 تا کنون راه اندازی و افتتاح شده اند.

مترو

135 کیلومتر طول خطوط بهره برداری شده است

ده سال پیش یعنی در سال 1381 در مجموع 68.9 کیلومتر (به استثنا خطوط پایانه و پارکینگ) از خطوط مترو مورد بهره برداری قرار گرفته بود که این آمار ابتدای سال 91 به 128 کیلومتر (به استثنا خطوط پایانه و پارکینگ) رسید تا 85 درصد رشد داشته باشد.

اتوبوسهای تندرو

از سال 86 تا پایان سال 89، 5 خط بی.آر.تی با طول تقریبی 85 کیلومتر به بهره برداری رسید که این میزان در سال 90 با افتتاح خط 10 این سامانه به میزان 12 کیلومتر و امتداد یافتن خط 4 از میدان جمهوری تا پایانه جنوب به 104کیلومتر و 6خط رسید اما استقبال شهروندان از این سامانه حمل و نقلی سبب شد خط 5 بی.آر.تی به عنوان هفتمین خط سامانه اتوبوس های تندرو در روزهای پایانی شهریور ماه در مسیر رسالت - آرژانتین آغاز به کار کرد.

براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، شهر تهران باید دارای 10 خط بی.آر.تی با طول 167 کیلومتر باشد. هشتمین خط بی.آر.تی از پایانه مسافربری جنوب تا پایانه خاوران و نهمین خط در بزرگراه صدر در راستای تحقق طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر تهران راه اندازی خواهند شد.

اقدامات مطالعاتی خط 8 بی. آر.تی که از بزرگراه بعثت می گذرد و پایانه جنوب را به پایانه خاوران متصل می کند، هم به اتمام رسیده و اکنون عملیات احداث خط 8 آغاز شده است. به طوری که 5 ایستگاه در بزرگراه بعثت و یک ایستگاه در خیابان غفاری هم اکنون احداث شده که همزمان سرپناه این ایستگاه ها نیز در دست ساخت است. عملیات اجرای این خط تا پایان اردیبهشت ماه 92 به پایان خواهد رسید.

تمام موارد بالا تنها بخشی از پروژه های شهری است که در طول دوره مدیریت محمد باقر قالیباف در همه مناطق شهرداری از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دنبال شده است. به طور نمونه شهردار منطقه 4 ، روز گذشته از افتتاح 57 پروژه در این منطقه بدون حضور شهردار تهران خبر داده بود.

منبع: همشهری آنلاین