رضا مقدسی: از قرار معلوم اتفاقات امیدوارکننده‌ای در اردوگاه اصولگرایی رخ داده است.

پس از گام‌های مؤثری که برای مشارکت همه گروه‌های اصولگرا در تصمیمات این جبهه در ماه‌های گذشته برداشته شد و اقدامات مثبتی که برای همگرایی بیشتر صورت گرفت، انتشار منشور اصولگرایی گام مهم و مؤثر دیگری بود که در هفته گذشته اتفاق افتاد.

در این منشور که در 20 ماده تنظیم شده است به اصول مهمی اشاره شده که هریک از آنها در تبیین چارچوب‌ها و دیدگاه‌های اساسی اصولگرایان و شفاف‌سازی حرکت آنان فوق‌العاده مؤثر و بااهمیت است.

از میان مواد منشور اصولگرایی علاوه بر موضوعات مهمی همچون عدالتخواهی در همه زمینه‌های فردی و اجتماعی، اصولگرایی و نوخواهی مستمر عقلانی در چارچوب مبانی اسلام و قانون اساسی و تأکید بر کرامت و منزلت انسانی و پایبندی به حقوق شهروندی و تقویت آزاداندیشی و مبارزه با تصلب و تحجر، نکات قابل‌توجه دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته است که گویای جامع‌نگری و عقلانیت تازه‌ای در جبهه اصولگرایی است که از آن جمله باید به این موضوعات اشاره کرد:

  • شایسته‌سالاری دربه‌کارگیری مدیران ومقابله با سلطه روابط اسمی وطوایفی دراداره کشور
  • حمایت از به‌کارگیری مدیران دین‌باور، مردم‌گرا، برخوردار از روحیه خدمتگزاری، کارآمد و متخصص
  • گسترش فرهنگ نقد و پرسشگری و نظارت مؤثر بر اعمال دولتمردان و پاسخگویی مسئولانه و اقناعی آنان به افکار عمومی با تأکید بر نقش ویژه روشنفکران
  • تلاش برای افزایش رفاه مردم و تولید ثروت ملی
  • تلاش برای افزایش تحمل و مدارای حکومت با شهروندان
  • مبارزه نظام‌مند و بی‌اغماض با مظاهر فساد و تبعیض و...

اما آنچه به این منشور و اهداف جبهه اصولگرایی جامه عمل خواهد پوشاند، عمل بدون کم و کاست به مفاد آن است و لازم است کمیته‌ای بر حسن اجرای این منشور از سوی گروه‌ها و افراد منتسب به جریان اصولگرایی نظارت دقیق داشته باشد.

این کمیته می‌تواند همان کمیته داوری و حکمیت باشد که جبهه اصولگرایی پیش از این، آن را تشکیل داده است.

همانگونه که در بند 14 این منشور به صداقت در گفتار و سلامت در عمل تأکید شده است به منصه ظهور درآوردن مفاد این منشور در عمل و در کوران رقابت‌ها و چانه‌زنی‌ها و ... شرط اساسی در اثبات پایبندی به اصولگرایی است.