مدتي گذشت و همه منتظر شدند كه از يك نام تجاري رونمايي شود. خيليها دنبال يك برند در پايين تابلوهاي صورتي شهر ميگشتند اما نشاني جز كمپين «ممنون كه مهربوني» نيافتند. گمان ميشد كه شايد از طرحهاي فرهنگي شهرداري مشهد است اما رد پاي شهرداري هم روي اين تابلوها نبود. بنابراين اين سؤال پيش آمد كه اين تابلوها متعلق به كدام نهاد يا سازمان است؛ آن هم در نقاطي كه اجاره تابلوها و نورپردازياش، فقط از پس جيب برندهاي تجاري و بودجههاي كلان سازماني برميآيد؟ «قربون مهربونيات»، «محبتت رو هيچوقت فراموش نميكنم» تابلوهاي ديگري هم بودند كه به مرور زمان در قاب نگاه عابران مشهدي جا گرفتند. كمپين «ممنون كه مهربوني» كمكم جايش را در شهر باز كرد. تا چشم كار ميكرد تابلوهاي مهرباني در قاب نگاه عابران مينشست؛ سر بزرگترين چهارراههاي شهر، در ايستگاههاي قطار شهري و حتي در جادههاي منتهي به مشهد.
- هيچ نام تجاري پشت ماجرا نيست
آدمي كه سالانه چندين ميليارد در شركتش جابهجا ميشود احتمالا بايد آدمي با كت و شلوار چندميليون توماني و ساعتي گرانقيمت باشد اما اميرمحمود شاكرين اينطور نيست. يك مرد جوان كه موهاي سرش ريخته و لباسهاي سادهاي به تن دارد. او مديرعامل يك شركت خصوصي تبليغاتي در مشهد است كه باني يك اتفاق جالب در قالب يك حركت كاملا مردمي شده است. او تأكيد دارد كه شركت تبليغاتي آنها بنا ندارد نامي داشته باشد و ميگويد: اين كمپين متعلق به هيچ نام تجاري نيست زيرا مهرباني مالكي جز مردم ندارد و در ادامه توضيح ميدهد: كمپين «ممنون كه مهربوني» با رويكرد مردمي و اجتماعي به اجرا درآمده و براي مؤسسه يا ارگان خاصي نيست؛ حركتي براي توسعه مهرورزي در جامعه است كه حدود ۲۵ تا ۳۰شعار دارد و تاكنون ۵ شعار تبليغاتي آن اكران شده است. اجراي طرح كمپين مهرباني در جامعه، براي تشكر از مهربانيهاي ديگران است كه به مردم يادآور ميشود در مشكلات و گرفتاريها به يكديگر محبت كنند. رانندگاني كه پشت چراغ قرمز معطل و كلافه هستند با ديدن تابلوهاي مهرباني، ممكن است لبخند بزنند و ياد محبتهاي اطرافيانشان بيفتند، همين لبخند براي آغاز مهرباني كافي است.
- مثل قديمها مهربان نيستيم
80درصد تابلوهاي شهري مشهد دست اين شركت تبليغاتي است. عماد وثوقي، طراح كمپين «ممنون كه مهربوني» به همراه دوستانش در اتاق خلاق شركت، چنين ايدهاي را طراحي كردهاند. او ميگويد: به نظرمان رسيد مردم مهربانيهاي قبل را ندارند براي همين خواستيم شعارها و نمادهاي مهرباني را در معرض ديد عموم قرار دهيم. بين تبليغات، مشتريان شركت كه تابلوها خالي ميماند، فرصت خوبي براي اكران تابلوهاي مهرباني بود. معمولا در اين مدت، تابلوهايي از سازمان ميادين شهرداري پر ميشد. تصميم بر اين شد كه اگر قرار است از اين فضاها استفاده شود، براي فرهنگسازي باشد. نخستين تابلويي كه به اين منظور در سطح شهر اكران شد، تابلوي «ممنون كه مهربوني» بود. وثوقي ميگويد: در طراحيها سعي شده از رنگهاي گرم و شاد استفاده شود تا حس مهرباني را به بيننده منتقل كند. رنگ زرد هم در تابلوها استفاده شده كه به نوعي هشداردهنده است، همانطور كه از مردم بهخاطر مهربانيهايشان تشكر ميكند يادآوري ميشود كه بايد باهم مهربان باشيم. در طراحي تابلوها از نوع قلم و رنگهايي استفاده شده كه حس مهرباني را به مردم منتقل كند. بعد از اكران تابلوها در سطح شهر، مردم ارتباط خوبي با كمپين «ممنون كه مهربوني» گرفتند. پيامهاي مردم در صفحات اينستاگرام نشاندهنده انرژيهاي مثبتي بود كه از اين تابلوها گرفتند.
- 2ميليارد تومان در سال
شاكرين ميگويد:«متأسفانه برخي بهدنبال سوءاستفاده از چنين طرحي براي استفادههاي تجاري و تبليغاتي برندشان بودند كه هرگونه استفاده از چنين طرحي را براي برند خاصي رد ميكنيم چون اين كمپين، متعلق به مردم است.» آنها پيش از اين، روي كمپين «يك قطره آب» در تابستان كار كرده بودند. تابلوهاي «ممنون كه مهربوني» در 9ايستگاه قطار شهري مشهد و 12-10تابلوي بزرگ شهري اكران شد. همه اينها براي شركت هزينه داشت؛ از نصب گرفته تا چاپ آن و نيروي انساني پشت كار.
آنها در زمانهاي خالي، تابلوهايشان را در اختيار تبليغات مراكز خيريه قرار ميدهند اما در همان بازه زماني كه تابلوها رايگان در اختيار امور خيريه قرار داده ميشود، تعرفههاي عوارضي و هزينههاي برق و ماليات براي آنها تجاري حساب ميشود؛ حتي براي همين تابلوهاي «ممنون كه مهربوني». در يك معادلسازي ريالي، آنها سالانه حدود 2 ميليارد تومان براي فعاليتهاي عامالمنفعه و فرهنگي از جيب هزينه ميكنند. شاكرين از نامهرباني برخي سازمانهاي دولتي گله دارد و ميگويد: لااقل براي برآورد هزينههاي تابلوهاي عامالمنفعه با ما مهربانتر باشند.
- اگر اين كاره نبودم، خيالم نبود!
حدود 10سال پيش، كليپي از معضلات اجتماعي ميبيند كه ذهن او را حسابي مشغول ميكند. با خودش فكر ميكند كه براي پيشگيري از عوارض فرهنگي چه بايد بكند؟ شاكرين ميگويد: فرزندان ما در اين شهر بزرگ ميشوند و ممكن است دچار هرگونه عارضهاي شوند. آنجاست كه پدر و مادرها از خودشان ميپرسند چكار كردي؟
او كه 3 دختر دارد، ادامه ميدهد: اگر شغل ما در حوزه تبليغات و رسانه نبود، شايد اين دغدغه را نداشتيم ولي چون در حوزه رسانه كار ميكنيم ضريب پاسخگويي ما بالاتر است. نگاههاي مختلفي به رسانه وجود دارد و نميتوانستيم بيگدار به آب بزنيم. براي اجراي اين طرح ميخواستيم كه تابع ارگان يا سازماني دولتي باشيم. به بسياري از ارگانها و سازمانها مراجعه كرديم تا بتوانيم با استفاده از ظرفيتهاي رسانه، فرهنگسازي كنيم ولي متأسفانه، نهادي استقبال نكرد.
- حتي خاتمه يك مشاجره كوچولو
شاكرين خانوادهاي مذهبي دارد. او دوست دارد كاري كند كه شعار «اسلام، دين مهرباني» در جامعه تحقق عيني يابد و مهرباني در تمام لايههاي جامعه ترويج شود. او ميخواست كه مردماني مهربانتر داشته باشيم، براي همين از يك تيم جوان و خلاق براي اجراي ايدهاي متفاوت كمك خواست.
آنها براي فرهنگسازي مهرباني در جامعه به جاي اينكه بگويند لطفا خشن نباشيد، از مهرباني مردم تشكر كردند. به گفته باني ماجرا، اين حركت براي يكي دوماه نيست، شايد 5 سال ادامه داشته باشد. هدف آنها هم خيلي بزرگ نيست همين كه ديدن اين تابلو، به يك مشاجره كوچك زن و شوهري هم خاتمه دهد، كافي است.
- مهرباني ادامه دارد
آنها در اينستاگرام يك صفحه راهانداختهاند كه حركتي براي ترويج مهرباني در فضاي حقيقي جامعه است. اين صفحه حدود 3هزارو500 دنبالكننده دارد. برخي در پيامهايشان از چنين اتفاقي ابراز خرسندي كردهاند، برخي عكسهايشان را كنار تابلوهاي صورتي براي اين صفحه فرستادهاند. آنها در پيامهايي كه دارند، بازتابهاي خوبي از اين حركت دريافت كردهاند. يكي نوشته بود: وقتي در فرودگاه وارد مشهد شدم و اين تابلو را ديدم خيلي خوشحال شدم چون در همه اين سالها بهخاطر مهربانيهايم انتظار تشكر داشتم و كسي اين كار را نكرده بود اما يك تابلوي صورتي از من تشكر كرد. وثوقي به 6فاز براي اين طرح اشاره ميكند كه 2 فاز آن اجرا شده است. در فاز اول، تابلوهاي «ممنون كه مهربوني» اكران شد تا نام كمپين عمومي شود و در فاز دوم، تابلوهايي با عناوين «قربون مهربونيات»، «محبتت رو هيچ وقت فراموش نميكنم»، «امام مهربان من، تسليت».آنها از سوءاستفاده و نامهرباني يكي از برندهاي تجاري هم گله دارند؛ برندي كه نام تجاري خود را بالاي تابلوي تبليغاتياش زده بود زير آن با فونت و رنگ تابلوهاي كمپين، نوشته بود كه با مهرباني پاسخگوي شما هستيم.آنها بنا دارند كه در فازهاي بعدي اين حركت، مهرباني در رانندگي، مهرباني در فضاي اجتماعي، مهرباني در خانواده و مهرباني با طبيعت را ترويج كنند. براي تمام اين فازها، طراحيهايي اجرا شده كه در آيندهاي نزديك اكران خواهد شد.
براي اينكه كار شكل مردميتر بهخود بگيرد، جشنواره طراحي پوستر بهعنوان «طراح مهربان شهرم» و مسابقه عكاسي با عنوان «عكاس مهربان شهرم» برگزار خواهد شد. مسابقات نقاشي براي كودكان نيز از برنامههاي آينده است. همچنين با همكاري سازمانهاي دولتي انتخاب «كارمند مهربان شهرم» و براي كسبه هم انتخاب «كاسب مهربان شهرم» اجرا خواهد شد.
- در معامله با خدا سود كردم
شاكرين ميگويد: در زندگيام تجربه كردم هر وقت با خدا معامله كردهام سود كردهام. بارها در زندگيام اتفاقاتي افتاده كه مهرباني خدا را به چشم ديدهام. قبل از اينكه تابلوي «امام مهربان من، تسليت» را اكران كنيم شرايط مالي بسيار سختي در شركت داشتيم. همان روز 18تابلو در سطح شهر اكران كرديم و هفته بعد فروش بسيار خوبي داشتيم و مشكلات مالي ما رفع شد. او در 18سالگي داماد شده؛ حالا بعد از 18سال 3تا دختر دارد و يك خانواده دوستداشتني كه بزرگترين سرمايه زندگياش هستند. شركت آنها يك شركت خانوادگي است كه از سال79 آغاز بهكار كرده است. برادر بزرگش، چاپ سيلك انجام ميداد و 15سال قبل، 3 برادر تصميم گرفتند كه يك شركت تبليغاتي تاسيس كنند.