دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: گاهی اوقات در برخی کارها مشارکت می‌کنیم و گاهی معاونت! شراکت یعنی یک کار را به‌صورت مشترک با دیگری انجام بدهیم.

لذت معاون بودن

مثلا به كمك هم يك كتابخانه درست كنيم يا بساط يك مهماني را فراهم‌سازيم و يا مسافرتي گروهي ترتيب دهيم. به اين مي‌گويند شراكت در كار. درست مثل 2 نفر شريك تجاري در بازار.

اما معاونت در كار آن است كه به ديگري در مقدمات كار، كمك‌رساني كنيم. به او كمك كنيم كه انجام يك كار برايش راحت و امكان‌پذير شود؛ مثلا به او وسيله‌اي قرض دهيم تا كارش راه بيفتد يا مكاني برايش تأمين كنيم و مواردي از اين دست.خداوند براي ما يك دستورالعمل صريح و البته حياتي صادر كرده است كه بايد در الگوي زندگي مؤمنانه خود بگنجانيم: «‌اي مردمي كه ايمان آورده‌ايد! در كارهاي خوب و نيكو با هم تعاون كنيد و در كارهاي بد و نادرست، به هم كمك نرسانيد».

جواني به مسجد رفتن علاقه‌مند شده يا دختري حجاب را پسنديده است، بجنبيم و برايش كارسازي كنيم تا اين رفتار برايش بي‌دردسر شود و اين خصلت تا بزرگسالي برايش به‌عنوان يك خصيصه پايدار باقي بماند. همسري به صدقه دادن و انفاق علاقه‌مند است، اهل خانواده با كلام گرم و حمايت عاطفي او را بر اين كار ترغيب كنند. دانش‌آموزي به مطالعات غيردرسي علاقه نشان داده است، با مهارت آموزي و تأمين كتاب و ايجاد انگيزه، به اين كار ترغيب و تشويقش كنيم.

البته معاونت در كار 2 تقسيم متفاوت دارد؛ تشويق ديگران به انجام كارهاي خوب و تشويق ديگران براي پرهيز از كارهاي بد كه اين دومي همان معاونت در تقواست.

شخصي انگيزه پيدا كرده تنبل نباشد، خيانت نكند و مدام در تكاپو و حركت باشد، مدام با حرف‌هاي كسل‌كننده او را به يكجانشيني و خودمحوري دعوت نكنيم. فردي تشخيص داده جنس و كالاي مغازه‌اش را منصفانه به فروش برساند، مدام در گوش او نخوانيم كه ‌اي بابا! همه دارند مي‌دزدند و تو يكي بچه مثبت شده‌اي! پليسي در تنظيم رفتارهاي ترافيكي محله و خيابان ما مؤثر و با وجدان عمل مي‌كند، با احترام به او و تكريمش اين رفتار را ترويج دهيم. عمل به دستور صريح قرآن، زندگي مدرن و پر از آشوب امروزي ما را به ساحل نجات مي‌كشاند. خوب است سري به آيه دوم از سوره مائده بزنيم و چندماهي عمل به آن را تمرين كنيم.

کد خبر 317981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha