تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۲

گروه محیط زیست: گزارش‌ها حاکی از آن است که طی 3 ماهه گذشته، جنگل‌های کردستان بر اثر آتش‌سوزی‌های پی‌درپی دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده‌است.

مدیر کل منابع طبیعی استان کردستان می‌گوید: عمده‌ترین عامل این آتش‌سوزی‌ها  ورود حریق از نوار مرزی و از سمت عراق به داخل ایران است.

مهندس توفیقی در این باره به همشهری گفت: در سال‌جاری بیش از 210 فقره آتش سوزی درجنگل‌های کردستان روی داده که بخش عمده این آتش‌سوزی‌ها ناشی از ضعف مسئولان منابع طبیعی عراق در مهار حریق‌های آن سوی مرز است، چرا که منابع طبیعی عراق در این بخش به تازگی شکل گرفته و متأسفانه مسئولان این منطقه در بخش حفاظت ازجنگل بسیار ضعیف هستند.

وی با اشاره به اینکه طول خط آتشی که از سمت عراق وارد جنگل‌های کردستان ایران می‌شود بالغ بر 5 کیلومتر است، تصریح کرد: اطفای این خط آتش به‌دلیل ارتفاعات صعب‌العبور و وجود مین‌های متعدد با دشواری همراه بود.

با این حال مأموران منابع طبیعی و سازمان‌های زیربط با کمک بسیج و نیروهای مردمی‌موفق به مهار آتش در منطقه شدند.

به گفته وی 16 فقره از 50 فقره آتش سوزی جنگل‌های مریوان ناشی از همین حریق‌های خارجی بوده است.

وی خشکی هوا را از دیگر عوامل آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت خود عنوان کرد و افزود: امسال پس از مدت‌ها تلاش، موفق به کنترل دام در مرتع و جنگل شدیم و در نتیجه بخش عمده‌ای از تخریب‌های اراضی جنگلی و مرتعی مصون ماند. از سوی دیگر بر اثر بارش‌های متعدد، مسئله خشکی هوا تا اندازه‌ای برطرف شده است.

وی در خصوص میزان تخریب ناشی از آتش‌سوزی‌های اخیر و گونه‌های دچار حریق گفت: حداکثر 1000هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی بر اثر حریق خسارت دیده، اما این خسارت‌ها بیشتر سطحی بوده و خسارت‌های تنه‌ای و ریشه‌ای بسیار کمتر بوده است.

در عین حال مدیر کل محیط زیست استان کردستان با اعلام اینکه طی 3ماهه اخیر ده هزار هکتار از جنگل‌های کردستان بر اثر آتش سوزی نابود شده، آمار این آتش‌سوزی‌ها را طی شش ماه گذشته بی‌سابقه دانسته و گفت: اگر این آتش سوزی‌ها ادامه یابد در آینده نزدیک چیزی از جنگل‌های بلوط کردستان باقی نخواهد ماند.

این گزارش می‌افزاید: 120 هزار هکتار از عرصه‌های کردستان پوشیده از جنگل است که عمده‌ترین گونه‌های آن را بلوط ایرانی، دارمازو، بنه و انواع گلابی‌های وحشی تشکیل می‌دهند.

«بلوط چوب‌پنبه» و نوعی افرا که بومی اروپاست دو گونه ارزشمند دیگری است که در این منطقه می‌روید.

برچسب‌ها