به نوشته لایوساینس پژوهشگران بریتانیایی بیش از ۷۶۰۰۰ خرید را که ۶۲۵ نفر در طول یک دوره ششماهه انجام داده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و این خریدها را بر اساس اینکه چه رابطهای با یک صفت شخصیتی دارند، گروهبندی کردند.
برای مثال، خریدهایي که شامل «خوردن غذا در رستوران» بود با صفت شخصیتی برونگرایی (اجتماعی و معاشرتی بودن) مربوط شدند، درحالیکه خریدهایی که مربوط به «خیریهها» یا «حیوانات خانگی» بودند با صفت شخصیتی توافقپدیری (مهربانی و دلسوزی) مرتبط شدند.
بعد شرکتکنندگان در این بررسی یک آزمون شخصیتی و نظرخواهی رضایت از زندگی را انجام دادند و خریدهایشان بهطور بینام با نتایج آزمونهایشان ارتباط داده شد.
این پژوهشگران دریافتند که درمجموع افراد گرایش دارند که پول را به طریقی خرج کنند که با شخصیتشان مطابقت دارد. برای مثال افراد برونگرا بهطور میانگین ۵۲ پوند (۷۳ دلار) در سال بیشتر از افراد درونگرا برای رفتن به رستورانهاصرف میکردند، و افرادی که از لحاظ صفات شخصیتی در رده بالایی از لحاظ وجدان کاری قرار داشتند (یعنی منضبط و منظم بودن) نسبت به افرادی که از لحاظ این صفت شخصیتی در رده پایینی قرار داشتند، ۱۲۴ پوند (۱۷۴ دلار) بیشتر در سال صرف خریدهای مربوط به «سلامت و آمادگی بدنی» کرده بودند.
بهعلاوه، این بررسی نشان داد که افرادی که خریدهای بیشتری مطابق با شخصیتشان انجام داده بودند، نسبت به افرادی که خریدهایشان با شخصیتشان مطابقت نداشت، میزان بالاتری از رضایت از زندگی گزارش کرده بودند.
جو گلادستون، نویسنده مقاله این بررسی و پژوهشگر اقتصاد رفتاری در دانشگاه کمبریج در انگلستان گفت: «از لحاظ تاریخی، بررسیها رابطه ضعیفی میان پول و بهزیستی کلی نشان داده بودند. بررسی ما که با کاوش در دادههای تبادلات بانکی انجام شد و نشان داد خرج کردن برای کالاها و خدمات مطابق با شخصیت ما و برآورده کننده نیازهای روانشناختی ما شادیبخش است، زمینه جدیدی را برای پژوهش میگشاید.»
این پژوهشگران در تجربه دومی به شرکتکنندگان کارت هدیه برای کتابفروشی یا رستوران دادند. افراد برونگرا كه کارتهای هدیه رستوران را خرج کرده بودند، شادمانتر از برونگرایانی بودند که این کارتهای هدیه رستوران را خرج کرده بودند و برعکس درونگرایانی که کارتهای هدیه کتابفروشی را خرج کرده بودند، شادمانتر از برونگرایانی بودند که این کارتها را خرج کرده بودند.
ساندرا ماتز، نامزد دکترای روانشناسی در دانشگاه کمبریج و یکی از این پژوهشگران گفت که درک بهتر رابطه میان خرج کردن پول و شادمانی میتواند امکان فراهم آوردن توصیههای شخصیتری را فراهم آورد «درباره اینکه چگونه میتوان از طریق گزینههای خریدهای کوچکی که هر روز انجام میدهیم، به شادمانی دست یافت.»
این بررسی روز ۷ آوریل در ژورنال علوم روانشناختی منتشر شده است.