در طي اين سالها كتابهاي زيادي دربارهی بازاریابی و فروش تالیف و ترجمه شده است، اما نكات ريزي در بازار ايران هست كه هنوز به آنها پرداخته نشده است. مواردي چون مديريت وصول مطالبات، اعتبارسنجي، مسيربندي، مديريت زير فروشي و... . اساتيد دانشگاه كمتر به اين مباحث پرداختهاند و علت آن هم بهرهگيري از منابع خارجي است، براي مثال در سالهاي گذشته در خصوص مباحثي چون استراتژي، برندينگ و تحقيقات بازاريابي و... منابع بسيار ارزندهاي به حوزهي دانايي بازاريابي در دانشگاههاي ايران و بنگاههاي اقتصادي اضافه شده است؛ چرا كه كشورهاي توسعهيافته در اين خصوص بسيار كار كردهاند و حاصل ترجمهي مطالب آنها و همچنين تأليفاتي كه در ايران با بهرهگيري از منابع خارجي صورت گرفته است اين فضا را زمينهسازي كرده است. اما در خصوص نكات ريز و مورد نياز بازار ايران در حوزهي فروش كتابی وجود ندارد، علت، خاص بودن بازار ایران به دليل تأثيرپذيري از محيط كلان شامل عوامل اجتماعي، اقتصادي و... است.
کتاب «قطبنمای مدیران فروش» دارای محتوای کاربردی برای بنگاه های داخلی، بهویژه شرکتهای فروش و پخش است. این کتاب حاصل مطالعه و بررسیهای میدانی در سالهای طولانی کار و تلاش پرویز درگی در حوزهی پخش و فروش است. زبان کتاب ساده و روان است و تمامی مراحل فعالیت فروش در بازار را به رشتهی تحریر درآورده است.
این کتاب برای استفادهی دانشجویانی که تمایل دارند در کنار آموزش در دانشگاه، نسبت به آموزش مهارتی و اصولی دانشگاه بازار گام بردارند، بسیار مفید است. علاوه بر مدیران فروش و سرپرستان فروش، برای مشاوران محترم بازاریابی و فروش هم قابل استفاده است.
فهرست مطالب کتاب «قطبنمای فروش» به شرح زیر است:
- مدیریت فروش و سرپرست فروش
- پیشبینی و هدفگذاری فروش
- تعداد نیروی فروش و نظارت و کنترل آنها
- مسیربندی چیست و چگونه آن را پیادهسازی کنیم؟
- اهمیت و چگونگی اعتبارسنجی از مشتریان
- سیاست و نحوهی مذاکره در مورد قیمت محصول
- نکات اساسی در نحوهی محاسبهی پورسانت
- اصول و روشهای کنترل در بازاریابی و فروش
- زیرفروشی
- مدیریت وصول مطالبات
- مهارتهای اساسی که یک بازاریاب و فروشندهی حرفهای باید دارا باشد
- شیوهی کارآمد برای ارتباطات موثر با مشتریان L.O.C.A.T.E
- مدیریت استرس ناشی از کار فروش
- امنیت شغلی در سازمانهای پیشرو وجود ندارد
- فرق نق زدن با انتقادکننده چیست؟
- 10 پیشنهاد برای اینکه مشتریان خود را از دست بدهید
- توضیح برخی از اصطلاحات معلم بازاریابی
- نکاتی در باب مدیریت فروش در فروشگاه
- چگونه شاگرد مغازه استخدام کنیم؟
- مهارتهای شاگرد اول فروشگاه
- مدیریت فروش در فروشگاههای زنجیرهای
- نکاتی در باب مدیریت فروش در بازارهای سازمانی (دولتی- صنعتی)
- چگونگی لانچ یک محصول جدید
- پیوست 1: آئیننامهی ماموریت یک شرکت فعال در حوزهی پخش مواد غذایی
- پیوست 2: نکاتی برای جذب نماینده در یک شرکت فرضی در صنایع غذایی
- پیوست 3: نمونهی قرارداد جذب نمایندگی فروش
علاقه مندان برای تهیه این کتاب میتوانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات بازاریابی به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفنهای فروشگاه انتشارات بازاریابی در تهران71 و 66408251 تماس بگیرند.