تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۰۴:۰۱

فرزانه فولادبند : بحران‌هـای زندگـی، مشکلات و سختی‌ها، فراز و نشیب‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها؛ همه ما اینها را در زندگی خود تجربه می‌کنیم اما طرز برخورد ما در شرایط بحرانی است که می‌تواند زندگی‌مان را تیره و تار کند یا نجاتمان دهد.

 این خود ما هستیم که باید زندگی‌مان را نجات دهیم. در مواقع بحران با دقت و تمرکز به این موضوع فکر کنید که چه چیزی در حال حاضر برای شما از همه چیز بهتر است و نسبت به چیزهای دیگر ارجحیت دارد.

سعی کنید دید تازه‌ای به زندگی داشته باشید و هر روز قدمی -هر چند کوچک- برای ایجاد شادی و لذت در زندگی بردارید.

با این کار، شما بحران‌ها و تهدید‌های زندگی را به فرصت‌ها و موفقیت‌های جدید تبدیل خواهید کرد.

1- دست نگه دارید: تعجب نکنید. بله درست شنیدید، کار را متوقف کنید و زندگی کنید.شادی، خوشحالی و هدف، ارزش هر روز تلاش کردن را دارد. این‌بار لیوان زندگی‌تان را با انرژی، شور و شوق و هیجان بیشتری پر کنید. به دنبال شغل دیگری باشید؛ شغلی که به آن علاقه داشته باشید و با توانایی‌ها و مهارت‌هایتان هماهنگ‌تر باشد.

2 - اهداف بزرگی انتخاب کنید: موضوعاتی را که در زندگی از هر چیز برایتان مهم‌تر است و ذهنتان را به خودش مشغول کرده است یا آزارتان می‌دهد، شناسایی کنید. اهداف خود را طوری تعیین کنید که با این موضوعات مربوط باشد. برای بهتر زندگی کردن و رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کنید.

3 - افکار و عقایدتان را بهبود بخشید: نگران نباشید که عقایدتان تغییر کند. علاوه بر افکار درونی به واقعیت‌های بیرونی هم توجه کنید. عقاید و تفکرات کهنه و قدیمی - ‌که برایتان مفید نیست - را دور بریزید و تفکرات جدیدی که برایتان بهتر است را جایگزین آنها کنید.

4 - بهبودپذیر باشید: با تمام توان خود برای شادی بیشتر زندگی‌تان تلاش کنید. این موضوع را به یکی از اهداف زندگی‌تان تبدیل کنید. در این باره خودخواه باشید و هر چیزی را که باعث شادی و رضایت‌مندی‌تان می‌شود، شناسایی کنید. از موانع و مشکلات عبور کنید و با دید مثبت به مفهوم زندگی بیندیشید.

5 - برنامه‌ریزی داشته باشید: برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید؛ برنامه‌ای که زندگی روزمره و اهداف بلندمدت‌تان را شامل شود. بدون برنامه و بدون داشتن هدف و قصد خاص در زندگی - اگر بحرانی هم برایتان اتفاق بیفتد - بیشتر آسیب می‌بینید.

6 - خودتان را در عشق و محبت غرق کنید: لازم نیست تنها زندگی کنید. با افرادی که دوستشان دارید، رفت و آمد کنید. اگر لازم است دوستان جدیدی پیدا کرده و محبت‌ خود را به آنها ابراز کنید. روابط و ارتباطات‌تان را طوری تنظیم کنید که باعث پرورش شخصیت شما شود.

7 - یاد بگیرید که اشتباهات خود را بپذیرید: بیشتر ما، وقتی کارها خوب پیش نمی‌رود، به خودمان سرکوفت می‌زنیم و به ندرت پیش می‌آید که فرصت بدهیم تا همه چیز دوباره رو به راه شود. یاد بگیرید بهترین دوست خودتان باشید. خودتان را همان‌طور که هستید بپذیرید. سعی کنید از تجربه‌ها و شکست‌های قبلی درس بگیرید و از دانش و خردی که به دست آورده‌اید، در کارهای بعدی استفاده کنید. یاد بگیرید که خودتان و دیگران را دوست داشته باشید.

8 - اجازه ندهید دنیا شما را مغلوب کند: اجازه ندهید اوضاع و احوال و وضع زندگی باعث شود خودتان را فراموش کنید. درست است؛ ظرف‌ها باید شسته شده و لباس‌ها باید اتو کشیده شوند، ماشین بنزین می‌خواهد و صورت‌حساب‌ها هم باید پرداخت شود. اما اینها نباید باعث شود خودتان را فراموش کنید. هر روز کاری را که به آن علاقه دارید و از انجامش احساس شادی و رضایت می‌کنید، فقط برای دل خودتان انجام دهید.

9 - مراقب سلامت جسم و ذهن‌تان باشید: خوب غذا بخورید و غذاهای خوب بخورید. خوب بخوابید و هر روز ورزش کنید. هر روز برای رسیدن به احساسات و افکارتان زمانی در نظر بگیرید. تا به حال چنین چیزی به گوشتان نخورده است؟ این کار واقعا مفید است. وقتی جسم و ذهن‌مان در استرس است، اهدافمان را گم می‌کنیم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم که چه چیزی در زندگی برایمان بهتر است و اهمیت بیشتری دارد.

 نوشتن راه خوبی است برای اینکه کارهایی را که انجام می‌دهید، بررسی کنید. هر شب قبل از خواب اتفاقات روزانه زندگی‌تان را در دفتری یادداشت کنید و از خودتان بپرسید امروز درباره خودتان و دیگران چه چیزهایی یادگرفته‌اید.

10 - درد و رنج را رها کنید و به دنبال شادی باشید: تمام کارها و برنامه‌های زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که شادی، خوشحالی و معنای بیشتری در زندگی‌تان جاری شود. جهان اطراف ما پر از نعمت و فراوانی است؛ فقط کافی است شما برنامه زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که بتوانید بیشتر از این نعمت‌ها بهره ببرید.