جواد عزیزی: قاچاقچیان عتیقه که قصد داشتند محموله تاریخی را به مبلغ 800 میلیون تومان به یک تاجر عتیقه بفروشند، هنگام معامله دستگیر شدند.

مدتی قبل کارآگاهان پلیس آگاهی هرمزگان در جریان فعالیت یک باند قاچاق قرار گرفتند که با انتقال اشیای تاریخی از کرمان به بندرعباس، این محموله‌ها را به تاجران عتیقه می‌فروختند.

با به دست آمدن این اطلاعات، شناسایی و دستگیری اعضای این باند در دستور کار گروهی از کارآگاهان مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی قاچاقچیان آغاز شد.

مأموران با استفاده از اطلاعاتی که از منابع خبری خود به دست آورده بودند، یکی از اعضای باند را شناسایی کرده و او را به صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند.

تعقیب این مرد که تنها سرنخ پلیس برای شناسایی باند قاچاق عتیقه به شمار می‌رفت، کارآگاهان را به خانه‌ای در سیرجان کشاند که مخفیگاه دیگر اعضای باند بود. 

با توجه به اینکه  که هنوز مدرک مهمی برای دستگیری قاچاقچیان به دست نیامده بود، پلیس به کمین فرصتی مناسب برای به دام انداختن متهمان نشست و به این ترتیب خانه قاچاقچیان از سوی مأموران زیر نظر قرار گرفت.

مدتی بعد در حالی که کارآگاهان تمامی حرکات قاچاقچیان را زیر نظر داشتند، متوجه شدند آنها قصد دارند به زودی یک محموله بزرگ اشیای عتیقه را به بندرعباس منتقل کرده و در آنجا به فروش برسانند.

بنابراین، عملیات مراقبت از خانه مورد نظر به صورت شبانه روزی ادامه یافت تا اینکه هفته گذشته 2 عضو باند با کیف مرموزی از خانه خارج شده و به طرف بندرعباس به راه افتادند.

با تعقیب این 2 قاچاقچی، کارآگاهان، محل انجام معامله میلیونی را در مرکز بندرعباس شناسایی کرده و آنجا را به محاصره خود درآوردند. با گذشت چند ساعت، وقتی از خریدار محموله خبری نشد قاچاقچیان تصمیم گرفتند محل را ترک کنند، اما در همین هنگام بود که عملیات دستگیری متهمان آغاز شد و هر 2 قاچاقچی از سوی پلیس دستگیر شدند.

سرهنگ قطب‌زاده رئیس پلیس آگاهی هرمزگان با بیان این خبر گفت: در بازرسی از متهمان 18 شی‌ء عتیقه شامل یک مجسمه، تعدادی انگشتر، سنگ‌های قیمتی از قبیل زمرد و لوازم تزئینی کشف شد که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را به مبلغ 800 میلیون تومان به یک تاجر بفروشند.

وی ادامه داد: با کشف این محموله، هر 2 متهم روانه بازداشتگاه شدند و اشیای کشف شده نیز برای تعیین قدمت و ارزش آنها در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.