جواد عزیزی : ورود تاجر اروپایی به ایران راز معامله میلیاردی اشیاء تاریخی را فاش کرد.

مرد بازرگان که در زمینه قاچاق اشیاء عتیقه سوابق زیادی دارد به این خاطر آمده بود که با خرید محموله عتیقه‌ متعلق به دوران قبل از اسلام، آنها را از ایران خارج کند.

مدتی قبل مأموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران از طریق منابع خبری خود در جریان ورود یک بازرگان اروپایی اشیاء عتیقه به ایران قرار گرفتند.

در حالی که در پرونده مرد بازرگان سوابقی در زمینه قاچاق اشیاء تاریخی به خارج از کشور به چشم می‌خورد، این احتمال که هدف وی از سفر به ایران قاچاق اشیاء عتیقه است قوت گرفت و به دستور سرهنگ علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران - گروهی از مأموران حرکات تاجر اروپایی را زیر نظر گرفتند.

درحالی که چند روز از ورود مرد تاجر به ایران نگذشته بود، گزارش دیگری در اختیار مأموران قرار گرفت که نشان می‌داد قرار است به زودی یک محموله اشیاء عتیقه متعلق به دوره قبل از اسلام در معامله‌ای مخفیانه به قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان به یک تاجر خارجی فروخته شود.

با به دست آمدن این اطلاعات، مأموران که یقین پیدا کرده بودند ورود تاجر اروپایی به ایران با ماجرای فروش محموله میلیاردی اشیاء عتیقه در ارتباط است، ماجرا را به قاضی حسن جراحی- بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5 - اطلاع دادند و به دستور وی، تمامی تماس‌ها و رفت‌وآمدهای تاجر مرموز زیر نظر قرار گرفت تا محل معامله شناسایی شود.

بعدازظهر پنج‌شنبه دهم آبان در حالی که محل معامله بزرگ در خانه‌ای در شهرک اکباتان شناسایی شده بود، مأموران این خانه را به محاصره خود درآورده و ساعتی بعد متوجه 2 مرد شدند که با چمدان مرموزی وارد خانه مورد نظر شدند.

با دستگیری این 2 مرد و کشف 140 شی‌ء تزئینی تاریخی از آنها، متهمان در بازجویی‌ها مدعی شدند این محموله متعلق به 2 مرد دیگر است و آنان به‌عنوان واسطه قرار بوده اشیاء عتیقه را به تاجر خارجی به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان بفروشند.

به‌دنبال این اعترافات، اشیای کشف شده شامل سکه‌های دوره ساسانی، گوشواره، دستبند، پولک تزئینی، سگک کمربند، آویز، زنگوله‌های کوچک و دیگر جواهرات تزئینی دوره قبل از اسلام در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و گروهی از مأموران با شناسایی مخفیگاه 2 قاچاقچی اشیاء عتیقه آنها را دستگیر کردند.

در حالی که کارشناسان میراث فرهنگی در گزارشی اعلام کرده بودند اشیاء کشف شده از متهمان متعلق به دوران هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان است که اکثر آنها از یک قبرستان قدیمی خارج شده‌‌اند، روز گذشته متهمان مقابل بازپرس جراحی قرار گرفتند و مدعی شدند از ماجرای عتیقه بودن این اشیاء خبر نداشته‌اند.

یکی ازمتهمان که عامل اصلی قاچاق این اشیاء به تهران است گفت: مدتی قبل زمینی را در شمال کشور به فردی فروختم، اما وی به جای دادن پول زمین این اشیاء را به من داد و من هم بدون آنکه بدانم این اشیاء عتیقه‌ هستند خواستم آنها را به تاجر اروپایی بفروشم.

پس از اعترافات متهمان، بازپرس جراحی برای آنها قرار بازداشت صادر کرده و متهمان برای تحقیقات بیشتر روانه زندان شدند.

کد خبر 35712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز