در نتیجه این تغییرات نمادهای قدیمی این محله همچون سینما تهران یا اتوبوسهای برقیای که در اطراف میدان قرار داشتند، جایشان را به سازههای عظیم آهنی دادند. با اجرای این طرح اهالی محله انتظار داشتند تا برخی مشکلات قدیمیشان مانند ترافیکهای سنگین یا حضور کارتنخوابها در اطراف میدان برطرف شود،
اما بعد از گذشت مدت کوتاهی از اجرای طرح، نه تنها مشکلات قبلی رخت برنبست، بلکه مشکلات دیگری هم از راه رسید و گریبانگیر این معبر و محله شد. اکنون مسئولان شهری به دنبال آن هستند تا طرحی را که اجرای آن300 میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه برداشته بود برای رضایت اهالی و برطرف کردن مشکلات موجود جمعآوری کنند تا میدان امام حسین(ع) برای تردد خودروها بازگشایی شود.
احداث پیادهراه آیینی و زیرگذر از میدان امام حسین(ع) به طول هزار و 250متر اواخر سال 1390 اجرا شد. از همان ابتدا این طرح با نارضایتی اهالی و کاسبان محله همراه بود و با توجه به گلایه و اعتراض مغازهداران این پیادهراه حد فاصل خیابان صفا تا میدان شهدا برای تردد وسایل نقلیه در سال95 بازگشایی شد.
«ناصر قربانی» از کاسبان قدیمی خیابان 17شهریور در این رابطه میگوید: «7 سال از اجرای طرح پیادهراهسازی در این خیابان میگذرد. در آن دوران به کاسبان وعده دادند که اجرای این طرح به نفع آنهاست و باعث تردد بیشتر عابران در این مسیر میشود و به تبع آن فروش اجناس و کار و کسب مغازهداران هم رونق میگیرد، اما این طرح برای ما سودی که نداشت هیچ، بلکه حتی برخی از کاسبان تا مرز ورشکستگی هم پیش رفتند.
به همین خاطر با پیگیریهای اهالی و مغازهداران، محدوده خیابان صفا تا میدان شهدا باز شد، اما این درمان موقتی است و باید برای بهبود اوضاع کاسبان، این میدان و این خیابان مانند گذشته بهطور کامل برای تردد وسایل نقلیه بازگشایی شود تا دوباره رفتوآمد مردم در این مسیر جریان پیدا کند.» از رونق افتادن کسب و کار فقط یکی از مشکلات این محله است. آشکار شدن و افزایش آسیبهای اجتماعی مشکل مهمتری است که «نازنین مهرآور» ساکن خیابان 17شهریور به آن اشاره میکند و میگوید: «حدود 14سال است که در این خیابان سکونت دارم.
تا قبل از اجرای طرح پیادهراهسازی، معتادان متجاهر در گوشه و کنار محله یا پارکها موادمخدر مصرف میکردند، اما از زمان اجرای طرح، آنها با خیالی آسوده در این پیادهراه و میدان مینشینند و دورهم مواد میزنند. به همین خاطر حتی اگر کار مهمی هم داشته باشیم با تاریک شدن هوا جرئت بیرون آمدن از خانه را نداریم.»
- 80 درصد منازل پلاک قرمز
گویا بارها این مشکل از طریق شورایاری محله دروازه شمیران پیگیری شده و به گوش مسئولان رسیده است، اما با وجود این تلاشها، هنوز خواسته اهالی محقق نشده و مشکلات همچنان باقی است. «امیرحسین کاظمی» دبیر شورایاری محله دروازه شمیران میگوید: «خبر بازگشایی دوباره میدان امام حسین(ع) نزدیک 8ـ 7 ماه است که دهان به دهان بین مسئولان و اهالی میچرخد، اما در این زمینه هنوز فعالیت عمرانیای انجام نشده است.
از وقتی اهالی و مغازهداران خبر بازگشایی را شنیدهاند، برای این اتفاق روزشماری میکنند. چراکه در این چند سال حتی یک نفر هم از اجرای طرح پیادهراهسازی رضایت نداشته است. همچنین اجرای این طرح باعث شد تا مشکلات محله هزار پله بدتر و آسیبهای اجتماعی و اخلاقی هم در این محدوده نسبت به گذشته بیشتر شود. از طرفی هم منازل مسکونی اطراف این طرح تخریب شده و اکنون 80درصد منازل اهالی جزو پلاکهای قرمز هستند.
به همین خاطر اعضای شورایاری در هر برهه زمانیای که یک مسئول شهری یا سرکلانتر برای بازدید میآمد یا جلسهای درباره مشکلات این طرح برگزار میشد، درخواستشان را بیان میکردند تا شاید مطرح کردن آن راهگشا باشد. در این بین مسئولان هم برای رفع آن قول مساعد میدادند، ولی تاکنون وعدههای آنها اجرایی نشده است.» او به بازگشایی بخشی از این مسیر اشاره میکند و میگوید: «مدتی قبل از خیابان صفا تا میدان شهدا بازگشایی شد.
با باز شدن همین تکه کاسبی مغازهداران رونق گرفت، اما برای برگشت به شکل اول و رضایتمندی کامل اهالی و کسبه، این معبر باید تا خود میدان و رینگ میانی باز شود. با بازگشایی دوباره آن آسیبهای اجتماعی کمرنگتر شده و بافت محلی این محدوده نمایانتر خواهد شد.» بازگشایی بخشی از این خیابان تنها برخی از مشکلات ایجاد شده را برطرف کرده است.
به همین خاطر اینبار مسئولان شهری به دنبال بازگشایی کامل این مسیر هستند. معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری منطقه12 در صورت تصویب طرح بازگشایی میدان امام حسین(ع)، مجری مصوبات ابلاغیه از سوی سازمان حملونقل و ترافیک خواهد بود.
«سعید ارونقی» معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه12 در اینباره میگوید: «سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری در حال پیگیری تصویب و اجرای این طرح است. در همین راستا شهرداری منطقه 12 هم مطالعات لازم برای بازگشایی این معبر و میدان را انجام داده و برای سازمان حملونقل و ترافیک هم ارسال کرده است. اکنون منتظریم تا سازمان در این رابطه تصمیم بگیرد. از طرفی هم چون معبر کاربریاش عوض میشود به مصوبه شورایشهر تهران هم نیاز داریم. در این مطالعات تمامی جنبههای ترافیکی، اجتماعی و... طرح را بررسی کردهایم. در نهایت طرحی که علمیتر و مخاطبپذیری بیشتری داشته باشد، اجرا میشود.»
- بهترین گزینه روی میز
بعد از انجام مطالعات بازگشایی خیابان و میدان امام حسین(ع) توسط شهرداری منطقه12، اجرای این طرح در شورای ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در حال بررسی است. «محبوبه ذاکری» معاون مطالعات و برنامهریزی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری درباره روند اجرای این طرح میگوید: «بازگشایی یا همچنان بسته بودن این خیابان به لحاظ شاخصهای ترافیکی برای اهالی و رانندگان تفاوت چندانی ندارد.
ولی از آن جهت که پیادهراه شدن این معبر، آسیبهای اجتماعی و به دنبال آن اعتراضهای اهالی را در پی داشت، طرح بازگشایی این معبر و میدان در دستور کار قرار گرفت. از اینرو برای انتخاب گزینه درست باید به این جواب برسیم که آیا بازگشایی کامل خیابان برای همیشه مؤثر خواهد بود یا درمانی مقطعی است.
برای انتخاب بهترین گزینه 5 معیار از جمله معیارهای زیستمحیطی، اجتماعی، هزینه، ترافیکی و... مورد توجه است. در همین راستا چند سناریو در دست بررسی و بهترین آنها از نظر اجتماعی و ترافیکی هنوز در دست مطالعه است، اما در مجموع طرحی انتخاب خواهد شد که در بین نتایج نظرسنجی بالاترین درصد قبولی را داشته است. از اینرو در این نظرسنجی از اهالی، نخبگان و صاحبنظران کمک گرفته میشود.» ذاکری درباره بهترین گزینه برای رفع مشکلات موجود میگوید:
«باز شدن مقطعی این خیابان، بهترین گزینه است. البته فقط برای وسایل حملونقل عمومی. یعنی اتوبوس و احتمالاً تاکسی، اما برگرداندن این معبر به شکل اولیهاش امکانپذیر نیست. چراکه قبل از اجرای عملیات پیادهراهسازی عرض معبر 28متر بود، ولی اکنون بخشی از این معبر به آبراه تبدیل شده و این معبر 14متر بیشتر عرض ندارد. به همین خاطر برگرداندن آن به نقطه صفر غیرممکن است. در نهایت در دو هفته آینده طرح نهایی و به شورای شهر تهران اعلام و بعد از تأیید اجرا میشود.»
- مرحله اول در حال اجراست
در دوره قبل شورای اسلامی شهر تهران از خیابان صفا تا میدان شهدا بازگشایی شد، اما اینبار «افشین حبیبزاده» معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران از آغاز فعالیتهای اجرایی برای بازگشایی خیابان صفا تا میدان امام حسین(ع) خبر میدهد. حبیبزاده در اینباره میگوید: «مرحله ابتدایی و عملیات بازگشایی از خیابان صفا تا میدان امام حسین(ع) آغاز شده است.
این بازگشایی برای تردد وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس است. بعد از این مرحله قرار است در جلسات کارشناسی مشخص شود که برای مراحل بعدی چه کارهایی میتوان انجام داد تا این محدوده رونق بیشتری بگیرد. در این راستا چند پیشنهاد از سوی شهرداری و سازمان حملونقل و ترافیک اعلام شده است.
یکی از پیشنهادها بازگشایی خیابان انقلاب به خیابان 17شهریور و خیابان 17شهریور به خیابان دماوند است که باید آنها را بررسی کنیم. همچنین بازگشایی خود میدان هم یکی از پیشنهادهای مطرح شده است که در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد، اما اکنون بازگشایی مسیر تا میدان برای وسایل نقلیه عمومی در دستور کار قرار گرفته است.»
او در ادامه میافزاید: «بررسیهای کارشناسانه در این زمینه انجام و جلساتی هم برگزار شده است و کارشناسان متفقالقول عقیده داشتند که طرح پیادهراهسازی جواب نداده و از طرف دیگر مشکلاتی هم برای کاسبان و اهالی ایجاد کرده است. باید اقدامات اجرایی بعد از عملیات پیادهراهسازی برای جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در این محدوده انجام میشد که اتفاق نیفتاد. اکنون مرحله اول آن در حال اجراست. پس از بازگشایی مرحله اول، مرحله بعد را آغاز میکنیم.»